Analisis Tentang Pola Asuh Anak Dalam Perspektif Al-Qur’an Surah Luqman Ayat 13-19

Authors

  • Raju Pratama Marronis Universitas Muhammadiyah Riau
  • Salsa Bila Khotrun Nada Universitas Muhammadiyah Riau
  • Layli Sartika Universitas Muhammadiyah Riau
  • Puja Hayati Universitas Muhammadiyah Riau
  • Wismanto Wismanto Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i2.1074

Keywords:

Islamic Parenting, Parenting Patterns, QS. Luqman

Abstract

Islamic education is depicted in the verses of QS. Luqman 13-19 of the Al-Qur'an provides answers to various aspects of educational problems faced by people today, including morals and worship. The aim of this research is to examine and analyze verses from the Koran relating to the concept of child care and its practice in the family. The research method used in this research is a qualitative study through a literature review using Maudhui's interpretive approach. The research concluded that the Koran has six terms related to children, including ghulam, walad, zurriya, ibn, tihr, and shabiy, each of which correlates with the concept of parenting. This parenting concept states that raising children is a responsibility parent.

References

Adilla, U., Lukman, L., & Noperman, F. (2020). Analisis Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Anak Menurut Islam Dalam QS. Luqman. Juridiknas: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 3(3), 309–314.

Ahsan, A. A. (2020). Pembinaan anak dalam Surah Luqman ayat 13-17. AL ASAS, 4(1), 54-68. Ahsan, A. A., 1(2), 54–68.

Aisyah, N., & Abidin, F. (2023). Pola Asuh Anak Perspektif Surah Luqman. UInScof, 1(1), 464–471.

Amir Husen, Umar Natuna, M. Ridho Hidayat, Zalisman, W. (2023). Upaya Pemerintah dalam Meningkatkan Kualitas “Guru Profesional” dalam Menghadapi Pendidikan di Era Disrupsi. 12, 241–251.

Anggraini, J., Aisyah, N., Damayanti, A., & Hidayat, M Hadi, W. (2024). Kemuliaan Penjaga Lisan Dari Susut Pandang Hukum Islam. 2(1).

Bahri, S. (2022). Pendidikan Akhlak Anak dalam Perspektif Imam Al-Ghazali. At-Tadzkir: Islamic Education Journal, 1(1), 23–41. https://doi.org/10.59373/attadzkir.v1i1.6

Burga, M. A. (2019). Hakikat Manusia Sebagai Makhluk Pedagogik. Al-Musannif, 1(1), 19–31. https://doi.org/10.56324/al-musannif.v1i1.16

Dewi, S. N., Pinasti, J., Rahmadani, D., & Rahman, Muhammad Aldi, W. (2024). Syirik dan Dampaknya Bagi Kehidupan Manusia. 2(1).

Fahria, F., & Said, S. A. (2020). Penerapan Pendidikan Seks dalam Perspektif Islam untuk Meningkatkan Karakter Religius Siswa SDIT Ibnu Hajar Kota Batu. Foramadiahi: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Keislaman, 12(1), 55. https://doi.org/10.46339/foramadiahi.v12i1.265

Faturrchman saleh, Fauzan mubarok, Muhammad Nabil Ayussi, wahyu rayan kenedi, W. (2024). Lemahnya Pengetahuan dan Penerapan Ilmu Tentang Bahayanya Syirik Bagi Kehidupan. 2(1).

Hamzah, Tuti Syafrianti, Bambang Wahyu Susanto, Wismanto, R. T. A. E. (2022). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru. 4(6), 1734–10351.

Hasan, W. A., Ibadah, F., & Muamalah, A. (n.d.). AL-ISLAM.

Hasanah, A. F. dan R. (2022). Pendekatan Parenting Berbasis Al-Qur’an: Kajian Tematik Atas Ayat-Ayat Komunikasi Orang Tua Dan Anak Usia Madrasah Ibtidaiyah Dalam QS Luqman Ayat 13- 19. Achmad Fawaid Dan Rif’ah Hasanah, 6(3), 962. https://doi.org/10.35931/am.v6i3.1233

Irfan, A., Karimah, U., Ayuhan, Risdianto, Amriani, Husna, N., & Jannah, N. N. (2023). Konsep Pendidikan Anak dalam Al-Qur’an (Analisis Tafsir Tarbawi Q.S. Luqman Ayat 12-15). Al-Burhan, 1, 299–309.

Junaidi, Andisyah Putra, Asmarika, Wismanto, R. syafitri. (n.d.). Pola Komunikasi Guru dengan Peserta Didik dalam. 4(3), 1162–1168.

Junaidi, Zalisman, Yusnimar Yusri, Khairul Amin, W. (2021). Pengembangan Manajemen Sumber Daya Manusia di Lembaga Pendidikan Islam. AL-FAHIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 131–146. https://doi.org/10.54396/alfahim.v3i2.183

Lutfiyah, L. (2017). PERAN KELUARGA DALAM PENDIDIKAN ANAK: Studi Ayat 13-19 Surat Luqman. Sawwa: Jurnal Studi Gender, 12(1), 127. https://doi.org/10.21580/sa.v12i1.1472

Muslim, Yusri, Y., Syafaruddin, Syukri, M., & Wismanto. (2023). Manajemen Kepala Sekolah Dasar Islam dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Religius di Era Disrupsi ( Studi kasus di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru ). Journal of Education, 05(03), 10192–10204.

Nur, S., Tahir, T., Ahmad, M. I. S., Supatminingsih, T., & Hasan, M. (2022). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Orang Tua Terhadap Pendidikan Anak. Economic Education and Entrepreneurship Journal, 5(1), 44–57. https://doi.org/10.23960/e3j/v5i1.44-57

Rusli Ibrahim, Asmarika, Agus Salim, Wismanto, A. (n.d.). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Disiplin Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah Al Barokah Pekanbaru. 4(1), 1082–1088.

Sakban. (2021). Implementasi Standar Kompetensi Manajerial Kepala Madarasah Aliyah Negeri 5 Mandailing Natal Bidang Sarana dan Prasarana Pendidikan. Indonesia Journal of Islamic Educational Manajement, 4(1), 1–6. http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/IJIEM/article/view/11485

Saleh, F., Gustina, R., Muttaqien, Z., Mayasari, D., Rezeki, S., & Saddam, S. (2023). Peran Pendidikan Kewarganegaraan di Era Globalisasi dalam Menumbuhkan Semangat Belajar Peserta Didik. Seminar Nasional Paedagoria, 3, 244–253.

Setiawan, A. (2023). Pendidikan Anti Korupsi Sebagai Pembentukan Karakter, PerilakuIndividu Melalui Potensi Mahasiswa di Perguruan Tinggi. Sanskara Pendidikan Dan Pengajaran, 1(01), 1–9.

Sri Indriyani, NerianiDzakirah Nur AssyifaMaya Wulan sari, W. (2023). Korelasi Kedudukan dan Fungsi Sunnah Sebagai Sumber Hukum dengan Pembentukan Karakter Religius Peserta Didik. 1(2), 123–135.

Sukirman. (2021). Karya Sastra Media Pendidikan Karakter bagi Peserta Didik. Jurnal Konsepsi, 10(1), 17–27.

Susanto, B. W., & Lasmiadi, A. Muallif, Wismanto, A. Z. (2023). Strategi Guru Pendidikan Agama islam dalam membentuk akhlak berkomunikasi peserta didik. 12, 327–337.

Sutrisno Hadi. (2020). Metodologi Riset. Sutrisno Hadi, 1(2), 1–9. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.15642/pai.2013.1.2.287-302

Syarifudin, E., Muslihah, E., & Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten, U. (2024). Literature Review: Prinsip Perencanaan Pendidikan Islam di Panti Rehabilitasi Sosial. Konstruktivisme, 16(1), 2442–2355. https://doi.org/10.35457/konstruk.v16i1.3230

Syukri, Abdul Rouf, Wismanto, K. A. R. Q. (2023). Manajemen kepala Madrasah Ibtidaiyah dalam menumbuhkan pendidikan karakter religius pada era digital. Jurnal on Education, 6(1), 13. https://doi.org/10.29210/146300

Wismanto, Alhairi, Lasmiadi, A Mualif, A. (2023). Aktualisasi Peran Guru Aqidah Akhlak dalam Mengembangkan Karakter Toleransi Peserta didik Pada Sekolah Dasar Islam Ar-Rasyid Pekanbaru. 4(4), 1625–1633.

Wismanto, Nova Yanti, Yapidus, Hamdi Pranata, D. (2022). Mitra PGMI : Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Aqidah untuk Mahasiswa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Muhammadiyah Riau. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, VIII, 50–59.

Wismanto, Saputra, M. R., Sabila, T. A., & Hakim, A. L. (2024). Membentuk Kepribadian Muslim Peserta Didik Melalui Pendidikan Berbasis Akhlak. 3(1).

Wismanto, W., Marni, S., Azhari, MW, & Sukmawati, E. (2024). Penguatan Bahasa Cinta dalam Proses Pendidikan Karakter bagi Anak Usia Dini. Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 7(01), 1–10.

Wismanto, Yupidus, Efni Ramli, Ridwan, E. M. S. (2023). PENDIDIKAN KARAKTER GENERASI MUKMIN BERBASIS INTEGRASI AL QUR’AN DAN SUNNAH DI SDIT AL HASAN TAPUNG - KAMPAR. 12(1), 196–209.

Wismanto., Zuhri Tauhid., A. Z. (2023). Upaya Pencegahan Budaya syirik di Media Sosial melalui Pendidikan Islam Berbasis Al Islam kemuhammadiyahan. 12, 338–350.

Wismanto. (2021). Pembentukan Awal Generasi Mukmin Dalam Al- Qur ’ An Hadits Dan Implikasinya Pada Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Imam Asy-Syafii Pekanbaru. 12(1).

Wismanto Abu Hasan. (2016a). Fiqih Ibadah. In Jurnal Energi Dan Manufaktur (Vol. 9, Issue 2). Nasya Expanding Manajemen. https://doi.org/10.22219/.v2i2.4219

Wismanto Abu Hasan. (2016b). Kitabut Tauhid “Esa-kanlah Aku.” Nasya Expanding Manajemen.

Wismanto Abu Hasan. (2018). Syarah Kitab Empat Kaidah Dasar memahami Tauhid dan syirik (1st ed.). Cahaya Firdaus.

Wismanto, W., Yanti, N., Yapidus, Y., Pranata, H., & Deprizon, D. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Aqidah untuk Mahasiswa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Muhammadiyah Riau. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 9(1), 16–27. https://doi.org/10.46963/mpgmi.v9i1.820

Zubaedy, M. (2018). KONSEP PENDIDIKAN ANAK MENURUT AL-QUR’AN SURAT LUQMAN AYAT 13-19. Zubaedy, M, 12(2), 135–150.

Downloads

Published

2024-04-22

How to Cite

Raju Pratama Marronis, Salsa Bila Khotrun Nada, Layli Sartika, Puja Hayati, & Wismanto Wismanto. (2024). Analisis Tentang Pola Asuh Anak Dalam Perspektif Al-Qur’an Surah Luqman Ayat 13-19. IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 17–29. https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i2.1074

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)