Analisis Haditst-Hadits Tentang Pedoman Hidup Dalam Dasar Penyelenggaraan Pendidikan

Authors

  • Nadya Elpita Sari Universitas Muhammadiyah Riau
  • Ratna Sari Universitas Muhammadiyah Riau
  • Rivaldi Rivaldi Universitas Muhammadiyah Riau
  • Wismanto Wismanto Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i2.1093

Keywords:

Education, Hadits, Islamic

Abstract

Hadits is a guideline for Islamic law after the Koran. Hadith have a role in clarifying and strengthening every problem experienced by Muslims, so that they can live their lives in accordance with the guidance of the Prophet Muhammad and make it a foundation in Islamic education. Islamic education does not only emphasize human spiritual aspects, but also emphasizes human life comprehensively. The purpose of this article is to examine hadith related to life guidelines in the provision of education. This research is a type of library study research with qualitative methods. The analysis findings show that hadith are really needed as a basis for life to explain every problem faced and strengthen every law contained in the Koran. Furthermore, the hadith also serves as a guide for the lives of Muslims so that they can live their lives with benefit.

 

 

References

Abidin, Z. (2021). Manajemen Pendidikan Karakter Berbasis Al-Qur’an, Al-Hadits dan Ijtihad. Gunahumas, 4(1), 35–47. https://doi.org/10.17509/ghm.v4i1.40230

Alhamida, A., & Kusuma, Atik Devi, W. (2024). Analisis Metode Pendidikan Islam Dalam Sudut Pandang Al- Qur ’ an. 5(2), 58–69.

Amanda, Alhamida, Elvita Sarah, Layli sartika, Nurul aini, W. (2018). HADIS-HADIS TENTANG PENDIDIKAN (Suatu Telaah tentang Pentingnya Pendidikan Anak). Diroyah : Jurnal Studi Ilmu Hadis, 1(1), 35–42. https://doi.org/10.15575/diroyah.v1i1.2053

Anis Zohriah1, Hikmatul Fauzjiah2, Adnan3, M. shofwan M. N. B. (2023). Jurnal Dirosah Islamiyah Jurnal Dirosah Islamiyah. Jurnal Dirosah Islamiyah Volume, 5, 704–713. https://doi.org/10.17467/jdi.v5i2.3194

Atik devi kusuma, Elvita sarah azzara, salsa bila khotrun nada, wardah yuni kartika, W. (2023). Tradisi Puasa Asyura di Pondok Pesantren KH Ahmad Dahlan. 6.

Basyari, Z.A.S & Nugraha, M. . (2023). Pendidikan Agama Islam Dalam. Teaching and Teacher Education, 12(1), 105.

Elbina Saidah Mamla, W. (2021). Tafsir Maudhu’i Tentang Konsep Pendidikan Karakter Jujur Dalam al-Qur’an. At-Thullab, 1(2), 16.

Gunawan, I. (2013). Metode penelitian kualitatif. Jakarta: Bumi Aksara, 143.

Handrihadi, A., Ahmad, A., & Palangkey, R. D. (2023). Hakikat Dan Tujuan Pendidikan Islam Perspektif Hadits. Elsya Frilia Ananda N, Dinda Putri Hasanah, Lidya Zanti, Naila Hafizah, Wismanto, 3(1), 1–13. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/alurwatul/article/view/9957

Ikhsan, R., Padila, C., & Hasnah, R. (2024). Kedudukan Hadist Sebagai Dasar Pendidikan Islam. Journal Of International Multidisciplinary Research, 2, 139–144.

Ilham, D. (2020). Persoalan-Persoalan Pendidikan dalam Kajian Filsafat Pendidikan Islam. 9(2).

Isran Bidin, Muhammad Isnaini, Misharti, Wismanto, K. A. (2022). Penguatan Pendidikan Karakter di Pondok Pesantren Tahfizh Quran Hadits Rabbaniy Internasional Pekanbaru-Riau. Journal on Education, 04(04), 1448–1460. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/2129

JURNAL WISMANTO, PENDIDIKAN KEIMANAN DALAM AL-QUR’AN. (n.d.).

Kartika, W. Y., & Farin, Marsya Al, W. (2024). Kedudukan Hadits Sebagai Pedoman Hidup Sekaligus Dasar Penyelenggaraan Pendidikan Islam. 2.

Lubis, Z., Ansyah, R., Fahmi, H. A., Dabutar, R. R., Islam, U., & Sumatera, N. (2024). Etika Pendidikan Islam dalam Hadist ( Etika Orang Tua Berlaku Adil pada Anak ). Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 3437–3449.

Marsya Alfarin , Royhana Safitri, Wan Elnayla Azzahra Reza, Wismanto, L. S. (2024). Analisis Bentuk Akhlak Siswa Yang Mulia Kepada Guru Dalam Prespektif Hadits. 2(3).

Mauliza, T., Mayo, A. C., Az-zahra, C., & Helwena, Tsabita, W. (2024). Pendidikan Islam Dari Sudut Pandang Kehidupan Manusia. 2(1).

Mei, V. N., Lestari, A., & Sarah, Elvita, W. (2024). Analisis Ayat - Ayat Pendidikan Tentang Pembentukan Karakter Peserta Didik ( Objek Pendidikan ) Undang - Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional Republik penelitian kepustakaan yang direncanakan berdasarkan buku - buku , terbitan ber. 5(2), 43–57.

Naila, Z. P., Azizah, I. N., Ibni, N. P., Hudi, I., Riau, U. M., & Kunci, K. (2024). PRINSIP- PRINSIP DASAR ILMU PENDIDIKAN ISLAM BERBASIS AL QUR ’ AN DAN SUNNAH DALAM PENINGKATAN. 1(1), 65–77.

Naim, M., & Alip, M. (2020). Esensi metode pembelajaran perspektif pendidikan islam. 7(2).

Najiha azzahra, Riha Datul Aisya, Nina Novita, Fajri Masaid, Wismanto, S. F. (2024). Anak Didik Dalam Perspektif Al Qur ’ an : Kajian Analisis Qs . At-Tahrim. 2(3).

Neir, S. G. (2021). Pengantar studi hadits. 2720190024.

Nur Aini, K. D., & Lazuardy, A. Q. (2020). Kritik Dualisme dalam Pendidikan Islam. Prosiding Konferensi Integrasi Interkoneksi Islam Dan Sains, 2, 307–312. http://sunankalijaga.org/prosiding/index.php/kiiis/article/view/417

Puja hayati, Hafifa, Fajri Massaid, Elvita sarah azzahra, W. (2024). Analisis Bentuk Akhlak Kepada Teman dan Tetangga Berdasarkan. 2(3).

Ramadhani, W. A., & Novita, Nina, W. (2024). Analisis Tentang Perspektif Guru Sebagai Pendidik Dalam Tinjauan Al Qur ’ an. 2(2), 1–16.

Salahudin, S., & Rusdin, R. (2020). Olahraga Meneurut Pandangan Agama Islam. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 4(3), 457–464. https://doi.org/10.58258/jisip.v4i3.1236

Sartika, D. G., & Lestari, Ayu, W. (2024). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Dalam Konteks Menjadi Pendidik Profesional. 2, 30–38.

Sartika, D. G., Zanti, L., Aisyah, R. D., & Anggelia, Merli, W. (2024). Tujuan Pembelajaran Islam : Meneliti Ayat-Ayat Dalam Al-Qur ’ an Dan Manusia Sebagai Objek Pendidikan. 2(3).

Sri Indriyani, NerianiDzakirah Nur AssyifaMaya Wulan sari, W. (2023). Korelasi Kedudukan dan Fungsi Sunnah Sebagai Sumber Hukum dengan Pembentukan Karakter Religius Peserta Didik. 1(2), 123–135.

Suriadi, S., Supriyatno, T., & Adnan, A. (2020). Al-Qur’an Hadits Learning Using Cooperative Learning Strategy. Jurnal Tarbiyatuna, 11(2), 153–160. https://doi.org/10.31603/tarbiyatuna.v11i2.2750

Syakhrani, A. W. (2023). KEDUDUKAN HADIST DALAM PEMBENTUKAN HUKUM. 3(1), 24–31.

Syakhrani, H. A. W. (2021). Model Penyelenggaraan Pendidikan Dalam Islam. Cross-Border, 4(1), 37–43.

Wan Enalya, Zahara Tul Husni, Windi Alya Ramadhani, Raju Pratama Marronis, W. (2024). Hadits - Hadits Tentang Metode Pendidikan. 2(2), 42–55.

Wismanto, Yupidus, Efni Ramli, Ridwan, E. M. S. (2023). PENDIDIKAN KARAKTER GENERASI MUKMIN BERBASIS INTEGRASI AL QUR’AN DAN SUNNAH DI SDIT AL HASAN TAPUNG - KAMPAR. 12(1), 196–209.

Wismanto. (2021). Pembentukan Awal Generasi Mukmin Dalam Al- Qur ’ An Hadits Dan Implikasinya Pada Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Imam Asy-Syafii Pekanbaru. 12(1).

Zaky raihan, Dinda putri hasanah, Wardah yuni kartika, Lidyazanti, W. (2024). Dampak Media Sosial Terhadap Akhlak Di Era Globalisasi. 2, 301–315.

Published

2024-05-02

How to Cite

Nadya Elpita Sari, Ratna Sari, Rivaldi Rivaldi, & Wismanto Wismanto. (2024). Analisis Haditst-Hadits Tentang Pedoman Hidup Dalam Dasar Penyelenggaraan Pendidikan. IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 82–91. https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i2.1093

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)