Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Audiovisual dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Fiqih di Kelas X MIPA 4 Madrasah Aliyah Islamic Centre Bin Baz Yogyakarta

Authors

  • Tyan Rahayu STIT Madani Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.59841/ihsanika.v3i2.2664

Keywords:

audiovisual media, fiqh, learning outcomes, learning, students

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of audiovisual learning media in improving fiqh learning outcomes of grade X students at Madrasah Aliyah Islamic Centre Bin Baz Yogyakarta. The background of this research is the importance of innovation in the learning process so that fiqh material can be delivered optimally and attract students’ learning interest. The method used is a quantitative approach with a quasi-experimental design using two classes, namely the experimental class using audiovisual media and the control class using conventional methods. The hypothesis test results using the t-test showed a significance value of 0.074, which means there is a significant influence of the use of audiovisual media on fiqh learning outcomes. Furthermore, the N-Gain test showed that the experimental class had an average learning outcome increase of 67.73, categorized as quite effective, while the control class only obtained 45.61, categorized as less effective. Thus, the use of audiovisual learning media is proven to improve students’ understanding and learning outcomes in fiqh subjects. These findings are expected to serve as a reference for the development of more interactive and effective learning methods in madrasah environments.

References

Al-Baihaqi, Z. I., Haironi, A., & Hilalludin, H. (2024). Strategi guru pendidikan agama Islam dalam membentuk karakter religius. Al-Ihda': Jurnal Pendidikan dan Pemikiran, 19(1), 1290–1295.

Al-Utsaimin, M. S. (2007). Al-Ushul min ’Ilm al-Ushul. Dar Al-Iman.

Amin, N. F. (2023). Konsep umum populasi dan sampel dalam penelitian. Jurnal Pilar: Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 14(1).

Ariyani, Ramdhani, I. S., & Sumiyani. (2020). Merdeka belajar melalui penggunaan media audiovisual pada pembelajaran menulis teks deskripsi. Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, dan Asing, 3(2).

Bahri, S. (2021). Model penelitian kuantitatif berbasis SEM-Amos: Pengujian dan pengukuran instrumen. Yogyakarta: Deepublish.

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. (1996). Kamus besar bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Jampel, I. N., & Puspita, K. R. (2017). Peningkatan hasil belajar peserta didik sekolah dasar melalui aktivitas pembelajaran mengamati berbantuan audiovisual. International Journal of Elementary Education, 1(3).

Januardi, H., & Jumadi, J. (2024). Eksplorasi nilai-nilai Stoikisme dalam sudut pandang Islam. Tamadduna: Jurnal Peradaban, 77–83.

Karlina, H. (2017). Penggunaan media audio-visual untuk meningkatkan kemampuan menulis naskah drama. Jurnal Literasi, 1(1).

Miftahudin, R. A. (2022). Efektivitas penggunaan media pembelajaran audio-visual terhadap hasil belajar siswa di SMP Negeri 3 Lais.

Neolaka, G. A. (2017). Landasan pendidikan dasar pengenalan diri sendiri menuju perubahan hidup. Depok: Kencana.

Nurdin, S., & Andriantoni. (2016). Kurikulum dan pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Nurhayati. (2018). Memahami konsep syariah, fikih, hukum dan ushul fikih. Jurnal Hukum Ekonomi Syariah, 2(2).

Roidah, L. (2023). Strategi pembelajaran pendidikan agama Islam di SMP Global Islamic School Yogyakarta. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 5(2).

Sadiman, A. S., Rahardjito, & Haryono, R. (2020). Media pendidikan: Pengertian, pengembangan, dan pemanfaatannya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sapriyah. (2019). Media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Jurnal Untirta, 2(1).

Sugiyono. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: CV Alfabeta.

Susilo, A. C., & Mustofa, T. A. (2024). Efektivitas penerapan media audio visual dalam meningkatkan pembelajaran fiqih di SMP Muhammadiyah. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2).

Syaifudin. (2020). Validitas dan reliabilitas instrumen penilaian. Jurnal Kajian Perbatasan Antarnegara, Diplomasi dan Hubungan Internasional, 3(2), 106–118.

Ulya, Z. (2024). Penerapan teori konstruktivisme menurut Jean Piaget dan teori neuroscience dalam pendidikan. AL-MUDARRIS: Journal of Education, 7(1), 12–23.

Wardana, & Djamaluddin, A. (2021). Belajar dan pembelajaran. Sulawesi: CV. Kaaffah Learning Center.

Widiyanto, Rahmawati, I., & Auf, A. (2021). Peran aktif pendidik dan peserta didik dalam peningkatan kualitas pendidikan karakter bangsa. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2).

Yusuf, N., Setiyaningsih, D., & Lestari, N. G. (2021). Efektivitas penggunaan media pembelajaran audiovisual Powtoon dalam meningkatkan motivasi belajar siswa kelas 1 di SDN Bambu Apus 02. Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ.

Downloads

Published

2025-05-16

How to Cite

Tyan Rahayu. (2025). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Audiovisual dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Fiqih di Kelas X MIPA 4 Madrasah Aliyah Islamic Centre Bin Baz Yogyakarta. IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 247–259. https://doi.org/10.59841/ihsanika.v3i2.2664

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.