Analisis Tentang Perspektif Guru Sebagai Pendidik Dalam Tinjauan Al Qur’an

Authors

  • Windi Alya Ramadhani Universitas Muhammadiyah Riau
  • Nina Novita Universitas Muhammadiyah Riau
  • Amanda Putri Sari Universitas Muhammadiyah Riau
  • Shafa Fakhlefi Universitas Muhammadiyah Riau
  • Wismanto Wismanto Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i2.1073

Keywords:

Views, Teachers, Educators

Abstract

In the world of education, the role of teachers is very important in the teaching and learning process. As an educator, the teacher functions as a normative reference to foster self-awareness. This is one of the five educational factors, and its existence determines the course of the educational process. The aim of this research is to gain a clear understanding of the role of teachers as educators, to gain an understanding of the typology of teachers with all the requirements, characteristics and tasks, as well as an understanding of the multiple roles of teachers. This research uses qualitative methods with a library research approach. The main data source comes from information obtained through the latest books, magazines and/or journals related to this research theme. The results of this research show that teachers often play multiple roles to achieve learning goals. Sometimes the teacher plays the role of murabbi, sometimes as a Muslim, sometimes as a muaddib, sometimes as a mudarris to a murshid and various other roles which in fact, if further developed in other research, it will be found that there are many roles that can be carried out by a professional teacher.

References

Ali, M. (2020). Kompetensi Guru SD dalam PTK.pdf.

Asmarika, Amir Husin, Syukri, Wismanto, R. (2022). Mengasah Kemampuan softskills dan hardskills calon guru SD/MI pada metode microteaching melalui pengembangan media visual mahasiswa PGMI UMRI. Jurnal Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam, 11, 282–300.

Asmarika, Syukri, Mohd. Fikri Azhari, Mardhiah, W. (2022). PERAN GANDA GURU KELAS DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI SDIT Al-HASAN KEC. TAPUNG KAB KAMPAR. 11, 301–308.

Azwa, N., Hsb, S. W., & Hafizhah, M. (2024). Analisis Kualitas Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Aliyah Islamic Centre. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8.

Deprizon, Radhiyatul Fithri, Wismanto, Baidarus, R. (2022). Mitra PGMI : Sistem Perencanaan Manajemen Pendidikan di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 (MIN 2) Pekanbaru. Mitra PGMI : Jurnal Kependidikan MI, 8, 100–110.

DEWI, S. (2022). Peran Pendidik Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Akhlak Pada Peserta Didik Di Smp Tirtayasa SukabumiBandar Lampung.

Di, V., Negeri, S. M. P., & Hulu, S. (n.d.). YAYASAN LEMBAGA PENDIDIKAN AGAMA ISLAM RIAU UNIVERSITAS ISLAM RIAU FAKULTAS AGAMA ISLAM UPAYA GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM MAKHARIJUL HURUFSISWA KELAS.

Didik, P., & Smp, D. I. (2023). PERAN GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MENUMBUHKAN KECERDASAN SPIRITUAL RADEN INTAN LAMPUNG 1445 H / 2023 M PERAN GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM PESERTA DIDIK DI SMP NEGERI 1 1445 H / 2023 M.

Elbina Saidah Mamla, W. (2021). Tafsir Maudhu’i Tentang Konsep Pendidikan Karakter Jujur Dalam al-Qur’an. At-Thullab, 1(2), 16.

Famila, R., & Maunah, B. (2022). Pembinaan Keterampilan Mengajar Sebagai Upaya Peningkatan Kompetensi Guru. Jurnal Koulutus, 5(2), 71–82. https://doi.org/10.51158/koulutus.v5i2.681

Fitri, A., Nursikin, M., & Amin, Khairul, W. (2023). Peran Ganda Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membimbing Siswa Bermasalah di SD Islam Al-Rasyid Pekanbaru. Journal on Education, 5(3), 9710–9717. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/1786

Hamzah, Tuti Syafrianti, Bambang Wahyu Susanto, Wismanto, R. T. A. E. (2022). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru. 4(6), 1734–10351.

Hamzah, Syafrianti, T., Susanto, B. W., Wismanto, & Adilah, R. T. (2023). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru. Journal on Education, 06(01), 4652–4663.

Hasan, W. A., Ibadah, F., & Muamalah, A. (n.d.). AL-ISLAM.

Indonesia, K. D. I. (2024). KOMPETENSI PENDIDIK PERSPEKTIF IMAM AL-GHAZALI DAN RELEVANSINYA DENGAN PENDIDIKAN ISLAM Diajukan Kepada Pascasarjana Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung Guna Memenuhi Salah Satu Syarat Memperoleh Gelar Magister dalam Ilmu Pendidikan Agama Islam Oleh REGILITA RAMA DANTI PROGRAM MAGISTER ILMU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PASCASARJANA UNIVERSITAS ISLAM NEGERI RADEN INTAN LAMPUNG 2024 M / 1445 H.

Isran Bidin, Muhammad Isnaini, Misharti, Wismanto, K. A. (2022). Penguatan Pendidikan Karakter di Pondok Pesantren Tahfizh Quran Hadits Rabbaniy Internasional Pekanbaru-Riau. Journal on Education, 04(04), 1448–1460. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/2129

Journal, I., Golden, I., & Education, A. (2022). Pendidikan Islam Anak Usia Dini Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan: IAIN Metro. 2(2), 1–12.

Judrah, M., Arjum, A., Haeruddin, & Mustabsyirah. (2024). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik Upaya Penguatan Moral. Journal of Instructional and Development Researches, 4(1), 25–37.

Junaidi, Andisyah Putra, Asmarika, Wismanto, R. syafitri. (n.d.). Pola Komunikasi Guru dengan Peserta Didik dalam. 4(3), 1162–1168.

Junaidi, Zalisman, Yusnimar Yusri, Khairul Amin, W. (2021). Pengembangan Manajemen Sumber Daya Manusia di Lembaga Pendidikan Islam. AL-FAHIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 131–146. https://doi.org/10.54396/alfahim.v3i2.183

Khairul Amin, Imam subaweh, Taupik Prihatin, Yusnimar Yusri, W. (2022). KEMAMPUAN SUMBER DAYAMANUSIA DALAMMENINGKATKAN KUALITAS MANAJEMEN LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAMDI ERA DISRUPSI 1Khairul. 11, 204–226.

Mardatillah, A., & Ramadhani, N. (2024). Pendidik Dalam Pandangan Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Dan Keguruan, 2(1), 46–53.

Mardhiah, Amir Husin, Muhammad Imaaduddin Masjunaidi, W. (2022). IKHTIAR KEPALAMIS RAUDHATUL MUSHALLIN TANJUNG UNGGAT DALAMMENINGKATKAN EKSISTENSI MADRASAH YANG DIPIMPINNYA MELALUI PERBAIKAN MANAJEMEN. 11(2), 285–294.

Marzuenda, Asmarika, Deprizon, Wismanto, R. S. (2022). STRATEGI GURU PAI DALAMMENGATASI PERILAKU BULLYING DI MI AL – BAROKAH PEKANBARU. 11, 204–226.

Mas, S. T. I., Oyek, P. R., & Medan, U. (n.d.). Nilai.nilai.

Minarti, S. (2022). Ilmu Pendidikan Islam: Fakta teoretis-filosofis dan aplikatif-normatif.

Miskun, M., Asmarika, A., Fitri, Y., Deprizon, D., & Wismanto, W. (2022). Manajemen Pembiayaan Pendidikan Berbasis Swadaya Masyarakat Sebagai Upaya Peningkatan Sumberdaya Manusia. 11(2), 274–284.

Mujiburrahman, & Raseuki, G. (2024). Kredibilitas Guru PAI di Masa Pandemi Covid-19: Studi di SMP Negeri 2 Bate Kabupaten Pidie. Fathir: Jurnal Studi Islam, 1(1), 84–99.

Muslim, Yusri, Y., Syafaruddin, Syukri, M., & Wismanto. (2023). Manajemen Kepala Sekolah Dasar Islam dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Religius di Era Disrupsi ( Studi kasus di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru ). Journal of Education, 05(03), 10192–10204.

Nahwiyah, S., Mualif, A., Haironi, R., Mailani, I., & Wismanto, W. (2023). Peran Mahasiswa Calon Guru MI/SDIT dalam Meningkatkan Kualitas Baca Al-Qur’an pada Mahasiswa Prodi PGMI Universitas Muhammadiyah Riau. Journal on Education, 5(3), 9573–9583. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1830

Nisa, S., Lena, M. S., Anas, H., & Utari, T. (2023). Implementasi Capaian Pembelajaran Informatika Dalam Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 2(3), 18–26.

Nugraha, A., & Anwar, C. (2022). Konseptual Pendidik menurut Perspektif Al-Qur’an. An-Nahdliyyah: Jurnal Studi Keislaman, 1(2), 72–90.

Pranata, H., Aliasar, & Aprison, W. (2023). Teori Pendidikan Islam Perspektif Al-Qur’an Dan Hadis. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia, 2, 16–23.

Rusli Ibrahim, Asmarika, Agus Salim, Wismanto, A. (n.d.). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Disiplin Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah Al Barokah Pekanbaru. 4(1), 1082–1088.

Sakban, Junita Karinah, Nurul Aini, Lannuria, F. amelia. (2022). Kebijakan Kurikulum Pendidikan di SDIT Fadilah Pekanbaru.

Sakban. (2021). Implementasi Standar Kompetensi Manajerial Kepala Madarasah Aliyah Negeri 5 Mandailing Natal Bidang Sarana dan Prasarana Pendidikan. Indonesia Journal of Islamic Educational Manajement, 4(1), 1–6. http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/IJIEM/article/view/11485

Siallagan, T. (2021). Mengembangkan Etika Sosial Antara Siswa dengan Guru dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Sistem Daring. Sanctum Domine: Jurnal Teologi, 11(1), 37–54. https://doi.org/10.46495/sdjt.v11i1.105

Sri Indriyani, NerianiDzakirah Nur AssyifaMaya Wulan sari, W. (2023). Korelasi Kedudukan dan Fungsi Sunnah Sebagai Sumber Hukum dengan Pembentukan Karakter Religius Peserta Didik. 1(2), 123–135.

Susanto, B. W., & Lasmiadi, A. Muallif, Wismanto, A. Z. (2023). Strategi Guru Pendidikan Agama islam dalam membentuk akhlak berkomunikasi peserta didik. 12, 327–337.

Syukri, Abdul Rouf, Wismanto, K. A. R. Q. (2023). Manajemen kepala Madrasah Ibtidaiyah dalam menumbuhkan pendidikan karakter religius pada era digital. Jurnal on Education, 6(1), 13. https://doi.org/10.29210/146300

Tangerang, A. (2023). TARQIYATUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam dan Madrasah Ibtidaiyah. 02(01), 1–19.

Tapingku, J., Etika, P., & Dan, I. A. (2022). PRODI MAGISTER AQIDAH DAN FILSAFAT ISLAM , FAKULTAS USHULUDDIN DAN PEMIKIRAN ISLAM UNIVERSITAS ISLAM NEGERI ( UIN ) SUNAN KALIJAGA YOGYAKARTA the Koran and Hadith , Religious Studies and Conflict Resolution , both in the realm of theoretical debate and re. 5(1), 17–34.

Wardani, H. K. (2022). Pemikiran Teori Kognitif Piaget Di Sekolah Dasar. Khazanah Pendidikan, 16(1), 7. https://doi.org/10.30595/jkp.v16i1.12251

Wismanto, Alhairi, Lasmiadi, A Mualif, A. (2023). Aktualisasi Peran Guru Aqidah Akhlak dalam Mengembangkan Karakter Toleransi Peserta didik Pada Sekolah Dasar Islam Ar-Rasyid Pekanbaru. 4(4), 1625–1633.

Wismanto, Nova Yanti, Yapidus, Hamdi Pranata, D. (2022). Mitra PGMI : Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Aqidah untuk Mahasiswa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Muhammadiyah Riau. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, VIII, 50–59.

Wismanto, Saputra, M. R., Sabila, T. A., & Hakim, A. L. (2024). Membentuk Kepribadian Muslim Peserta Didik Melalui Pendidikan Berbasis Akhlak. 3(1).

Wismanto, W., Marni, S., Azhari, MW, & Sukmawati, E. (2024). Penguatan Bahasa Cinta dalam Proses Pendidikan Karakter bagi Anak Usia Dini. Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 7(01), 1–10.

Wismanto, Yupidus, Efni Ramli, Ridwan, E. M. S. (2023). PENDIDIKAN KARAKTER GENERASI MUKMIN BERBASIS INTEGRASI AL QUR’AN DAN SUNNAH DI SDIT AL HASAN TAPUNG - KAMPAR. 12(1), 196–209.

Wismanto. (n.d.). Urgensi Guru PAI Dalam Pembentukan Akhlak Siswa Di Era Disrupsi-Parafrase.

Wismanto, Hitami, M., & Abu Anwar. (2021). Integrasi Islam dan Sains dalam Pengembangan Kurikulum di UIN. In Jurnal Randai (Vol. 2, Issue 1, pp. 85–94).

Wismanto, W., Yanti, N., Yapidus, Y., Pranata, H., & Deprizon, D. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Aqidah untuk Mahasiswa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Muhammadiyah Riau. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 9(1), 16–27. https://doi.org/10.46963/mpgmi.v9i1.820

Downloads

Published

2024-04-22

How to Cite

Windi Alya Ramadhani, Nina Novita, Amanda Putri Sari, Shafa Fakhlefi, & Wismanto Wismanto. (2024). Analisis Tentang Perspektif Guru Sebagai Pendidik Dalam Tinjauan Al Qur’an. IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 01–16. https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i2.1073

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)