Penerapan Media Game Edukatif dalam Pembelajaran PAI untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII A SMPIT Al-Jabar Karawang
DOI:
https://doi.org/10.59841/ihsanika.v3i2.2696Keywords:
Education, Learning, Motivation, MethodAbstract
Learning motivation plays an essential role in attaining academic success for students. Junior high school learners frequently find Islamic Religious Education challenging because of the difficult content and their limited interest in the subject. This research intends to investigate how the use of educational games influences student motivation in learning this subject. The findings of the research indicated that utilizing educational games could greatly enhance students' motivation to learn. Those who engaged in this method demonstrated a higher degree of motivation. Furthermore, the test results related to their comprehension of Islamic Religious Education also showed a notable improvement among the eighth-grade students at SMP Al-Jabar Karawang.
References
Agustiya, F., Ali, S., & Sri, H. (2017). Influence of CTL Model by Using Monopoly Game Media to The Student’s Motivation and Science Learning Outcomes. Journal of Primary Education. 6 (2). 114-119.
Agustono, I., & Najiha, O. D. (2022). Pengaruh Zat Berbahaya Dalam Makanan Haram Perspektif Al-Qur’an Menurut Wahbah Zuhaili. REVELATIA Jurnal Ilmu al-Quran dan Tafsir, 3(2), 144-162.
Bambang Warsita, Teknologi Pembelajaran, Landasan dan Aplikasinya (Jakarta:Rineka Cipta, 2008), 265
Eva Handriyantini, Permainan Edukatif (Educational Games) Berbasis Komputer untuk Siswa Sekolah Dasar, e-Indonesia Invitiative. 2009.
Fatmawati, D. (2020). Penerapan Metode Permainan Edukatif Terhadap Pembentukan Karakter Peserta Didik di SD IT Rabbani Watampone. Jurnal Al-Qayyimah, 3(2), 21-40.
Mardia, A., & Andi, F. (2017). Efektifitas Penggunaan Media Pembelajaran Monopoli Games Smasrt
Terhadap Minat Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Fisika. 5 (1).
Maryati, Y. S., Saefullah, A. S., & Azis, A. (2025). LANDASAN NORMATIF RELIGIUS DAN FILOSOFIS PADA PENGEMBANGAN METODOLOGI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. Qolamuna: Keislaman, Pendidikan, Literasi dan Humaniora, 1(2), 65-84.
Miladanta, A. N., & Muharam, A. A. S. (2021). Efektivitas Pembelajaran Tatap Muka Berbasis Quizizz dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa MTs Darul Fikri Materi Gerak. Proceedings Uin Sunan Gunung Djati Bandung, 1(27), 25-37.
Muliya, M. (2022). Penerapan Media Quizizz Dalam Meningkatkan Hasil Belajarsiswa
Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas X Busana 2. Jurnal Pendidikan, 4.
Noviana, A., Muarif, M., Sugiarti, S., & Febrianti, H. (2024). Penerapan permainan edukatif dalam meningkatkan motivasi belajar siswa SMA dalam pelajaran Pendidikan Agama Islam. Binary: Jurnal Teknologi Informasi dan Edukasi, 1(1), 15–19.
Saefullah, A. S. (2024). Ragam Penelitian Kualitatif berbasis kepustakaan pada studi agama dan keberagamaan dalam islam. Al-Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 2(4). 195-211.
Salsabila, U. H., & dkk. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz sebagai Media
Pembelajaran Ditengah Pandemi pada Siswa SMA. Jurnal Ilmiah Ilmu Terapan
Universitas, 164.
Santika, Y. (2023). Implementasi aplikasi Quizizz sebagai media pembelajaran di era digital. Galaxy Eyes, 1(1), 11-20.
Santo, M. R. S., Hermawan, I., & Farida, N. A. (2024). Pengaruh Penerapan Media Asesmen Formatif Berbasis Quizizz Paper Mode Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Pada Pelajaran PAI BP. Al-Mau'izhoh: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(2), 1048-1060.
Sumiyati, M. (2017). Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Kelas VIII. Nganjuk: PT. Temprina Media Grafika Nganjuk Jawa Pos Group.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.