Pendidikan Islam Dari Sudut Pandang Kehidupan Manusia

Authors

  • Tria Mauliza Universitas Muhammadiyah Riau
  • Aziche Calista Mayo Universitas Muhammadiyah Riau
  • Cameilah Az-zahra Universitas Muhammadiyah Riau
  • Tsabita Helwena Universitas Muhammadiyah Riau
  • Wismanto Wismanto Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i1.823

Keywords:

Islamic education as a way of life

Abstract

Islam uses the teachings of the Koran and Hadith and enriches them through the interpretations and tawir of scholars who provide clear and in-depth explanations of various controversies that exist in the world of education. Islam is a universal, holistic and comprehensive system of life that establishes the order of human life as a whole. As a guide to life, Islam regulates everything related to life, from the simplest things to the most complicated. Both in the fields of politics, economics, education, arts, social culture and other aspects. Islam means true faith and regulates matters related to the economy. If a country's economy (national economy) uses the Al-Quran and Hadith as the basis for its implementation, of course the national economy will run well and run in line with the rules. However, in fact, not all Islamic countries in the world have implemented this basis. Islam is the spirit of a lifestyle whose teachings demand salvation in the world and the hereafter, even in human civilization in the form of rahmatan lil`alamin.

References

Amir Husen, Umar Natuna, M. Ridho Hidayat, Zalisman, Wismanto. 2023. “Upaya Pemerintah Dalam Meningkatkan Kualitas ‘Guru Profesional’ Dalam Menghadapi Pendidikan Di Era Disrupsi.” 12:241–51.

Ar rahmany, Mursyidin, and Rahmatun Ummah. 2021. “Implementasi Nilai Pluralisme Dalam Pendidikan Islam.” Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan 8(1):46–61. doi: 10.32505/ikhtibar.v8i1.624.

Asmarika, Amir Husin, Syukri, Wismanto, Rafifah. 2022. “Mengasah Kemampuan Softskills Dan Hardskills Calon Guru SD/MI Pada Metode Microteaching Melalui Pengembangan Media Visual Mahasiswa PGMI UMRI.” Jurnal Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam 11:282–300.

Asmarika, Syukri, Mohd. Fikri Azhari, Mardhiah, Wismanto. 2022. “PERAN GANDA GURU KELAS DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI SDIT Al-HASAN KEC. TAPUNG KAB KAMPAR.” 11:301–8.

Aswidar, Rika, and Siti Zahara Saragih. 2022. “Karakter Religius,Toleransi, Dan Disiplin Pada Siswa Sekolah Menengah Pertama.” Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran 6(1):134. doi: 10.23887/jipp.v6i1.43373.

Choiriyah, Saprida, and Emilia Sari. 2021. “Journal of Islamic Law.” Journal of Islamic Law 5(1):17–28.

Deprizon, Radhiyatul Fithri, Wismanto, Baidarus, Refika. 2022. “Mitra PGMI : Sistem Perencanaan Manajemen Pendidikan Di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 (MIN 2) Pekanbaru.” Mitra PGMI : Jurnal Kependidikan MI 8:100–110.

Dina, A., D. Yohanda, J. Fitri, and ... 2022. “Teori Kinerja Guru Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan.” Jurnal Edukasi Nonformal 1(1):149–58.

Elbina Saidah Mamla, Wismanto. 2021. “Tafsir Maudhu’i Tentang Konsep Pendidikan Karakter Jujur Dalam Al-Qur’an.” At-Thullab 1(2):16.

Fitri, Aulia, Mukh Nursikin, and Wismanto Amin, Khairul. 2023. “Peran Ganda Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membimbing Siswa Bermasalah Di SD Islam Al-Rasyid Pekanbaru.” Journal on Education 5(3):9710–17.

Hamzah, Tuti Syafrianti, Bambang Wahyu Susanto, Wismanto, Rieskha Tri Adilah. EM. 2022. “Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru.” 4(6):1734–10351.

Isnaini, Muhammad, Isran Bidin, Bambang Wahyu Susanto, and Ilham Hudi. 2023. “Pendidikan Karakter Religius Dalam Pembelajaran Pancasila Dan Kewirausahaan Pada Mahasiswa Calon Guru MI / SDIT.” 05(04):11539–46.

Isran Bidin, Muhammad Isnaini, Misharti, Wismanto, Khairul Amin. 2022. “Penguatan Pendidikan Karakter Di Pondok Pesantren Tahfizh Quran Hadits Rabbaniy Internasional Pekanbaru-Riau.” Journal on Education 04(04):1448–60.

Jauhari, Muhammad Insan. 2022. “Relevansi Konsep Pendidikan ‘Athiyah Al-Abrasyi Terhadap Pendidikan Era Modern.” Tawshiyah: Jurnal Sosial Keagaman Dan Pendidikan Islam 17(01):17–33. doi: 10.32923/taw.v17i01.2584.

Junaidi, Andisyah Putra, Asmarika, Wismanto, Rizka syafitri. n.d. “Pola Komunikasi Guru Dengan Peserta Didik Dalam.” 4(3):1162–68.

Junaidi, Zalisman, Yusnimar Yusri, Khairul Amin, Wismanto. 2021. “Pengembangan Manajemen Sumber Daya Manusia Di Lembaga Pendidikan Islam.” AL-FAHIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 3(2):131–46. doi: 10.54396/alfahim.v3i2.183.

KEMENDIKNAS. 2011. “Character Education Implementation Guide Book.” The Ministry of National Education 14–16.

Khairul Amin, Imam subaweh, Taupik Prihatin, Yusnimar Yusri, Wismanto. 2022. “KEMAMPUAN SUMBER DAYAMANUSIA DALAMMENINGKATKAN KUALITAS MANAJEMEN LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAMDI ERA DISRUPSI 1Khairul.” 11:204–26.

Khoironi, Nur, and Abdul Muhid. 2020. “Pendidikan Islam Dan Upaya Membumikan Kesadaran Pluralisme.” Dirasat: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam 6(2):144–57. doi: 10.26594/dirasat.v6i2.2207.

Kusuma, Destiara. 2018. “Pembentukan Karakter Religius Melalui Pembiasaan Sholat Berjamaah.” Jurnal Kewarganegaraan P-ISSN: 1978-0184 E-ISSN: 2723-2328 2 No. 2(2):34–40.

Mardhiah, Amir Husin, Muhammad Imaaduddin Masjunaidi, Wismanto. 2022. “IKHTIAR KEPALAMIS RAUDHATUL MUSHALLIN TANJUNG UNGGAT DALAMMENINGKATKAN EKSISTENSI MADRASAH YANG DIPIMPINNYA MELALUI PERBAIKAN MANAJEMEN.” 11(2):285–94.

Mariani. 2022. “Tarbiyah Islamiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam PEMIKIRAN PENDIDIKAN ISLAM MENURUT MUHAMMAD ATHIYAH AL-ABRASYI Mariani.” 12(1):1–14. doi: 10.18592/jt.

Marintan Marintan, Dwi, and Nina Yuminar Priyanti. 2022. “Pengaruh Pola Asuh Demokratis Terhadap Keterampilan Sikap Toleransi Anak Usia 5-6 Tahun Di TK.” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 6(5):5331–41. doi: 10.31004/obsesi.v6i5.3114.

Marzuenda, Asmarika, Deprizon, Wismanto, Riska Syafitri. 2022. “STRATEGI GURU PAI DALAMMENGATASI PERILAKU BULLYING DI MI AL – BAROKAH PEKANBARU.” 11:204–26.

Marzuki, Ismail, and Lukmanul Hakim. 2019. “Strategi Pembelajaran Karakter Kerja Keras.” Rausyan Fikr : Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan 15(1):79–87. doi: 10.31000/rf.v15i1.1370.

Minarti, Sri. 2022. “Ilmu Pendidikan Islam: Fakta Teoretis-Filosofis Dan Aplikatif-Normatif.”

Muid, Abdul, and M. Ma`shum Luthfillah. 2016. “Implikasi Konsep Tujuan Pendidikan Islam Muhammad `Athiyah Al Abrasyi Terhadap Pendidikan Di Indonesia.” 1–23.

Mukti, Abdul, and Kemas Imron Rosadi. 2022. “Faktor Yang Mempengaruhi Pendidikan Islam: Sistem Berfikir Kebenaran, Pengetahuan, Nilai Dan Moralitas (Literature Review Manajmen Pendidikan Islam).” Jurnal Ilmu Hukum, Humaniora Dan Politik 2(1):1–12. doi: 10.38035/jihhp.v2i1.852.

Muslim, Yusnimar Yusri, Syafaruddin, Mahyudin Syukri, and Wismanto. 2023. “Manajemen Kepala Sekolah Dasar Islam Dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Religius Di Era Disrupsi ( Studi Kasus Di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru ).” Journal of Education 05(03):10192–204.

Mustafa, Pinton Setya. 2022. “Peran Pendidikan Jasmani Untuk Mewujudkan Tujuan Pendidikan Nasional.” Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan 8(9):68–80. doi: 10.5281/zenodo.6629984.

Mustafa, Pinton Setya, and Muhammad Suryadi. 2022. “Landasan Teknologis Sebagai Peningkatan Mutu Dalam Pendidikan Dan Pembelajaran: Kajian Pustaka.” Fondatia 6(3):767–93. doi: 10.36088/fondatia.v6i3.2130.

Pendidikan, N. Rochmawati-Al-Fikri: Jurnal Studi Dan Penelitian, and undefined 2018. n.d. “Peran Guru Dan Orang Tua Membentuk Karakter Jujur Pada Anak.” Lppm-Unissula.Com.

Prayogi, Arditya. 2021. “Paradigma Positivisme Dan Idealisme Dalam Ilmu Sejarah: Tinjauan Reflektif Terhadap Posisi Sejarah Sebagai Ilmu.” Tamaddun: Jurnal Kebudayaan Dan Sastra Islam 21(1):75–90. doi: 10.19109/tamaddun.v21i1.8732.

Rahmawati, Mega, and Harmanto. 2020. “Pembentukan Nilai Karakter Toleransi Dalam Pembelajaran Pendidikanpancasila Dan Kewarganegaraan Bagi Siswa Tunagrahita.” Journal of Civics and Moral Studies 5(Vol. 7 No. 1 (2022)):59–72.

Robiati, Nunik, Eddy Lion, and Sri Rohaetin. 2022. “Efektivitas Metode E-Learning Mata Pelajaran Ekonomi Di Masa Covid-19 Pada Siswa SMA Muhammadiyah 2 Palangka Raya.” Journal of Environment and Management 3(3):228–34. doi: 10.37304/jem.v3i3.7670.

Roza, Yenita. 2004. “ANALISIS PENGGUNAAN TEKNOLOGI KOMUNIKASI DAN INFORMASI PADA SEKOLAH DI KOTA PEKANBARU PROPINSI RIAU.” 1–7.

Rusli Ibrahim, Asmarika, Agus Salim, Wismanto, Abunawas. n.d. “Peran Guru Dalam Membentuk Karakter Disiplin Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah Al Barokah Pekanbaru.” 4(1):1082–88.

Saihu, Saihu. 2020. “Pendidikan Islam Di Era Pluralitas Agama Dan Budaya: Sebuah Kajian Resolusi Konflik Melalui Model Pendidikan Plrualisme.” Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam 2(2):317–30. doi: 10.36671/andragogi.v2i2.107.

Sari, Yuni Maya. 2016. “Pembinaan Toleransi Dan Peduli Sosial Dalam Upaya Memantapkan Watak Kewarganegaraan (Civic Disposition) Siswa.” Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial 23(1):15–26. doi: 10.17509/jpis.v23i1.2059.

Sri Indriyani, NerianiDzakirah Nur AssyifaMaya Wulan sari, Wismanto. 2023. “Korelasi Kedudukan Dan Fungsi Sunnah Sebagai Sumber Hukum Dengan Pembentukan Karakter Religius Peserta Didik.” 1(2):123–35.

Stark, Margaret M. 2020. “Substance Misuse.” Clinical Forensic Medicine: A Physician’s Guide: Fourth Edition 421–68. doi: 10.1007/978-3-030-29462-5_12.

Susanto, Bambang Wahyu, and Atiqah Zhafirah Lasmiadi, A. Muallif, Wismanto. 2023. “Strategi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Akhlak Berkomunikasi Peserta Didik.” 12:327–37.

Syukri, Abdul Rouf, Wismanto, Khairul Amin. Rafifah Qanita. 2023. “Manajemen Kepala Madrasah Ibtidaiyah Dalam Menumbuhkan Pendidikan Karakter Religius Pada Era Digital.” Jurnal on Education 6(1):13. doi: 10.29210/146300.

Wahyuddin, Imam; Cahyono, Fajar; Alfaris, Fitri. 2022. “Moderasi Beragama Untuk Generasi Mienial Pancasila: Studi Kasus MI Tarbiyatu Sibyan Di Desa ‘Pancasila’ Balun, Turi, Lamongan.” Tasamuh: Jurnal Studi Islam 14(1):1–21.

Wismanto, Alhairi, Lasmiadi, A Mualif, Afdal. 2023. “Aktualisasi Peran Guru Aqidah Akhlak Dalam Mengembangkan Karakter Toleransi Peserta Didik Pada Sekolah Dasar Islam Ar-Rasyid Pekanbaru.” 4(4):1625–33.

Wismanto, Ananda, Dwi, Elsa Marfina Nandiani, Joya Anggelia, and Sherin Naura Efendi. 2024. “Ajaran Dan Gaya Hidup Dalam Islam 1.” 1(1):52–64.

Wismanto., Zuhri Tauhid., Atiqah Zhafirah. 2023. “Upaya Pencegahan Budaya Syirik Di Media Sosial Melalui Pendidikan Islam Berbasis Al Islam Kemuhammadiyahan.” 12:338–50.

Wismanto. n.d. “Urgensi Guru PAI Dalam Pembentukan Akhlak Siswa Di Era Disrupsi-Parafrase.”

Wismanto Abu Hasan. 2016. Kitabut Tauhid “Esa-Kanlah Aku.” Pemalang: Nasya Expanding Manajemen.

Wismanto Abu Hasan. 2018. Syarah Kitab Empat Kaidah Dasar Memahami Tauhid Dan Syirik. 1st ed. Pekanbaru: Cahaya Firdaus.

Wismanto, Munzir Hitami, and Abu Anwar. 2021. “Integrasi Islam Dan Sains Dalam Pengembangan Kurikulum Di UIN.” Jurnal Randai 2(1):85–94.

Wuryandani, Wuri, Bunyamin Maftuh, . Sapriya, and Dasim Budimansyah. 2014. “Pendidikan Karakter Disiplin Di Sekolah Dasar.” Jurnal Cakrawala Pendidikan 2(2):286–95. doi: 10.21831/cp.v2i2.2168.

Zubari, Nur illahi, Asep Mulyawan. 2022. “JIQTA: Jurnal Ilmu Al- Qur’an Dan Tafsir.” JIQTA: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir 1(1):72–84.

Downloads

Published

2024-01-13

How to Cite

Tria Mauliza, Aziche Calista Mayo, Cameilah Az-zahra, Tsabita Helwena, & Wismanto Wismanto. (2024). Pendidikan Islam Dari Sudut Pandang Kehidupan Manusia. IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 202–215. https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i1.823

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)