Integrasi Psikologi Agama Dalam Membentuk Karakter Islami Pada Generasi Muda
DOI:
https://doi.org/10.59841/ihsanika.v3i3.2840Keywords:
Psychology of Religion, Islamic Character, Youth, Islamic Education, Educational PsychologyAbstract
Islamic character in the youth is significantly influenced by various factors, Including religious education and their psychological understanding of Islamic teachings. This study aims to explore how the psychology of religion plays a role in the formation of Islamic character in the youth of Indonesia. In this study, the psychology of religion is understood as the science that examines the impact of religion on an individual's psychological development, including in the aspects of morality and ethics. The formation of Islamic character in the youth can be carried out through an integrative approach, combining the principles of psychology with Islamic values. This research uses a qualitative approach by analyzing literature and case studies related to the psychology of religion and Islamic education in Indonesia. The results of the study indicate that the application of psychology of religion in education can form a strong Islamic character by instilling moral values in accordance with Islamic teachings, such as honesty, discipline, and empathy.
References
Aldi, M. (2024). Peran pidato Islam dalam penguatan pendidikan agama Islam: Membangun karakter generasi berakhlak mulia. Jurnal Ragam Pengabdian, 1(3), 293–303.
Astuti, M., Herlina, H., & Ibrahim, I. (2024). Pendidikan Islam dan perannya dalam membentuk karakter mahasiswa. Jurnal Visionary: Penelitian dan Pengembangan di Bidang Administrasi Pendidikan, 12(1), 77–88.
Fathoni, T. (2025). Kepemimpinan kepala sekolah untuk mewujudkan sekolah sebagai wadah moderasi beragama. AL-MIKRAJ: Jurnal Studi Islam dan Humaniora, 5(2), 442–449.
Fitria, Y. (2022). Model pembelajaran pendidikan agama Islam holistik. TARBAWI, 11(1), 19–34. https://doi.org/10.36781/tarbawi.v11i1.264
Ghofur, A. (2018). Tasawuf Al-Ghazali: Landasan psikologi pendidikan Islam. Jurnal Islam Nusantara, 2(1), [halaman tidak dicantumkan].
Hidayat, B. (2017). Pembelajaran Al-Qur’an pada anak usia dini menurut psikologi agama dan neurosains. Annual Conference on Islamic Early Childhood Education, 2, [halaman tidak dicantumkan].
Ilhami, A. H., & Fathoni, T. (2025). Kepemimpinan visioner kepala sekolah dalam mewujudkan pendidikan berbasis masa depan. AL-MIKRAJ: Jurnal Studi Islam dan Humaniora, 5(2), 611–624.
Mahmudi. (2019). Pendidikan agama Islam dan tinjauan agama Islam epistemologi, isi dan materi. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 92.
Manita, E., Mawarpury, M., Khairani, M., & Sari, K. (2019). Hubungan stres dan kesejahteraan (well-being) dengan moderasi kebersyukuran. Gadjah Mada Journal of Psychology (GamaJoP), 5(2), 178–186.
Maulidin, S., Munip, A., & Nawawi, M. L. (n.d.). Peran guru pendidikan agama Islam dalam pembentukan akhlak siswa di SMA Al Irsyad Kota Tegal. DIMAR: Jurnal Pendidikan Islam.
Muharram, M. (2024). Penerapan nilai-nilai Islam dalam pendidikan karakter untuk membangun generasi berakhlak mulia. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(4), 15559–15567.
Saifuddin, A. (2019). Psikologi agama: Implementasi psikologi untuk memahami perilaku agama. Kencana.
Setiawan, F., Hutami, A. S., Riyadi, D. S., Arista, V. A., & Al Dani, Y. H. (2021). Kebijakan penguatan pendidikan karakter melalui pendidikan agama Islam. Al-Mudarris: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 4(1), 1–22.
Suharyat, Y. (2009). Hubungan antara sikap, minat dan perilaku manusia. F.Reg., 1(3), 1–19.
Yuhaniah, R. (2022). Psikologi agama dalam pembentukan jiwa agama remaja. Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 12–42.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.