Dekadensi Moral dan Kaitannya Dengan Pendidikan Agama Islam

Authors

  • Arya Bisma Nugraha Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Muhammad Taufik Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Muhammad Nasir Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang

DOI:

https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i2.1177

Keywords:

Islamic Religious Education, Noble Character, Younger Generation

Abstract

Islamic religious education plays a crucial role in shaping the noble character of the younger generation. This research aims to investigate the role of Islamic religious education in shaping the noble character of the younger generation. The research method used is qualitative method with data collection techniques through observation, interviews, and documentary studies. The results of the research show that Islamic religious education plays an important role in shaping the noble character of the younger generation through understanding moral concepts, controlling oneself and emotions, fostering a strong work ethic and discipline, developing empathy and respecting others, as well as raising awareness of the importance of preserving the environment and nature. However, the research also identifies several challenges in the implementation of Islamic religious education, such as the lack of resources and support for Islamic religious education programs. Therefore, several recommendations are proposed to improve the effectiveness of Islamic religious education in shaping the noble character of the younger generation, including the development of a more effective curriculum, training and mentoring for Islamic religious teachers, increased support from parents and the community, as well as increased resources and support for Islamic religious education programs.

References

Anwar, S. (2017). Peran pendidikan agama Islam dalam membentuk karakter bangsa. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2).

Aziz, B. R. (2020). Peran guru pendidikan agama Islam dalam membentuk karakter melalui nilai-nilai religius peserta didik di Sekolah Menengah Pertama Wahid Hasyim Malang. [Unpublished master's thesis].

Efendy, R., & Irmwaddah, I. (2022). Peran pendidikan agama Islam dalam membentuk karakter religius siswa. Dialektika: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1).

Fatimah, E. S., Sa’dijah, C., & Dina, L. N. A. B. (2019). Peran guru pendidikan agama Islam dalam pembentukan karakter kedisiplinan siswa SMP Islam Karangploso Malang. Vicratina: Jurnal Ilmiah Keagamaan, 4(3).

Febrianto, A., & Shalikhah, N. D. (2021). Membentuk akhlak di era revolusi industri 4.0 dengan peran pendidikan agama Islam. Elementary School: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Ke-SD-An, 8(1).

Herlina, L. (2020). Guru pendidikan agama Islam dan pendidikan lingkungan hidup: Telaah perannya dalam membentuk karakter peserta didik. Idrak: Journal of Islamic Education, 3(1).

Imamah, Y. H., Pujianti, E., & Apriansyah, D. (2021a). Kontribusi guru pendidikan agama Islam dalam pembentukan karakter siswa. Jurnal Mubtadiin, 7(2).

Jannah, A. (2023). Peran pendidikan agama Islam dalam membina karakter religius siswa sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2).

Ningsih, T. (2019). Peran pendidikan Islam dalam membentuk karakter siswa di era revolusi industri 4.0 di Madrasah Tsanawiyah Negeri 1 Banyumas. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 24(2).

Nurazizah, A., Rukajat, A., & Ramdhani, K. (2022). Peran pendidikan agama Islam dalam membentuk karakter siswa di era milenial. Atta’dib Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1).

Puspitasari, N., & Yusuf, R. (2022). Peran pendidikan agama Islam terhadap pembentukan karakter religius peserta didik. Atta’dib Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1).

Putri, R. M. N., Nulhakim, Nasution, H. J., Saputra, R., & Husna, D. U. (2023). Peran wawasan pendidikan karakter guru PAI dalam pembentukan akhlak mulia siswa. JUPE: Jurnal Pendidikan Mandala, 8(2).

Rudi, H. (2020). Peran pendidikan gerakan pramuka dalam pembentukan karakter kepemimpinan peserta didik: Studi kasus di Madrasah Aliyah Negeri MAN 1 Kota Cilegon-Banten. Adz-Zikr: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(1).

Taufik, A., & Akip, M. (2021). Pembentukan karakter disiplin bagi siswa. Intelektual: Jurnal Pendidikan dan Studi Keislaman, 11(2).

Published

2024-05-21

How to Cite

Arya Bisma Nugraha, Muhammad Taufik, & Muhammad Nasir. (2024). Dekadensi Moral dan Kaitannya Dengan Pendidikan Agama Islam. IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 262–275. https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i2.1177

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.