Analisis Kelemahan Manusia Menurut Al-Qur’an

Authors

  • Hafifa Hafifa Universitas Muhammadiyah Riau
  • Royhana Safitri Universitas Muhammadiyah Riau
  • Wismanto Wismanto Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i2.1075

Keywords:

Weakness, Human, Al-qur’an

Abstract

Human are unique, mysterious and complitated creatures. This uniqueness can be seen from its dualistic nature, such as good, bad, happy, generous, stingy, gentle, rude, diligent, lazy, and so on. This article aims to explain human weaknesses according to the koran which talks about the same theme, then discusses it systematically. The results of the research show that human weaknesses according to the koran are centered on physical reason and lust

References

Abuy Sodikin, B. (2013). Metodologi Studi Islam. In A psicanalise dos contos de fadas. Tradução Arlene Caetano (Vol. 21, Issue February).

Afkarina, R. H. (2022). Proses Penciptaan Manusia Menurut Ilmu Sains Dan Al- Qur ’ an. Ulumul Qur’an: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, x, 12–14.

Apriansyah, Y. (2024). Pengaruh Kontrol Diri Terhadap Kecanduan Game Online Pada Siswa SMAN 2 Padang Panjang Program Studi Pendidikan Agama Islam , Departemen Ilmu Agama Islam ,. 8, 12376–12381.

Aryandika Firmansyah, M. Yazid Fathoni, Wismanto Wismanto, Dio Herfanda Bangun, & Muhammad Hanif Nasution. (2024). Pandangan Islam Dalam Memaknai Hakikat Manusia. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 2(1), 88–103. https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i1.63

Dan, M., & Dalam, E. (2021). Thullab: Jurnal Riset Publikasi Mahasiswa, 1(1) Juni 2021 | 49. 1(1), 49–63.

Deprizon, Radhiyatul Fithri, Wismanto, Baidarus, R. (2022). Mitra PGMI : Sistem Perencanaan Manajemen Pendidikan di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 (MIN 2) Pekanbaru. Mitra PGMI : Jurnal Kependidikan MI, 8, 100–110.

Doi, P. (2024). Jurnal Kajian Agama dan Dakwah ISSN : 3030-8917 ANALISIS HUBUNGAN HATI DAN AKAL DALAM AL-QUR ’ AN SURAH AL- A ’ RAF 179 ( ANALISIS PENAFSIRAN HAMKA DALAM TAFSIR AL-AZHAR ) Arini Suci Irwana Fakultas Ushuluddin Dan Studi Islam , Universitas Islam Negeri Su. 2(2), 118–150.

Fadhilah, I. A., & Maunah, B. (2021). Manusia Sebagai Makhluk yang Perlu dan Dapat Dididik. Amirul, Izza & Maunah, Binti, 15(2), 254–268.

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075

Farrisqi, K. A., & Pribadi, F. (2021). Perlindungan Hak Penyandang Disabilitas Untuk Memperoleh Pekerjaan Dan Penghidupan Yang Layak Protection of Persons With Disabilities’ Rights To Get a Decent Work and Livelihood. Focus: Jurnal Pekerjaan Sosial E, 4(2), 149–155.

Hamzah, Tuti Syafrianti, Bambang Wahyu Susanto, Wismanto, R. T. A. E. (2022). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru. 4(6), 1734–10351.

Hamzah, Syafrianti, T., Susanto, B. W., Wismanto, & Adilah, R. T. (2023). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru. Journal on Education, 06(01), 4652–4663.

Haryanto, S. (2023). Telaah Atas Konsep Manusia Dalam Teori Filsafat, Psikologi Dan Islam. Manarul Qur’an: Jurnal Studi Islam, 23(2), 62–69.

Hasan, Z. (2017). Manusia dalam Perspektif Fungsi Transendental. Tadris, 12(2), 30–34.

Hidayati, H. (2020). Riyadhah of Fasting as Self-Control Educational Model for Achieving Physiological Needs. Millah: Journal of Religious Studies, 20(1), 111–134. https://doi.org/10.20885/millah.vol20.iss1.art5

Ishomuddin, I. (2022). Pendidikan Agama dalam Perspektif Sosiologis. Proceedings Series on Social Sciences & Humanities, 4, 111–115. https://doi.org/10.30595/pssh.v4i.303

Isnaini, M., & Iskandar, I. (2021). Akal Dan Kecerdasan Dalam Perspektif Al-Qur’an Dan Hadits. MUSHAF JOURNAL: Jurnal Ilmu Al Quran Dan Hadis, 1(1), 103–118. https://doi.org/10.54443/mushaf.v1i1.13

Junaidi, Zalisman, Yusnimar Yusri, Khairul Amin, W. (2021). Pengembangan Manajemen Sumber Daya Manusia di Lembaga Pendidikan Islam. AL-FAHIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 131–146. https://doi.org/10.54396/alfahim.v3i2.183

Khairul Amin, Imam subaweh, Taupik Prihatin, Yusnimar Yusri, W. (2022). KEMAMPUAN SUMBER DAYAMANUSIA DALAMMENINGKATKAN KUALITAS MANAJEMEN LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAMDI ERA DISRUPSI 1Khairul. 11, 204–226.

Mahdi, M., Walidin, W., & ... (2023). Analisis Diversitas Qalbu Manusia. ISTIFHAM: Journal Of …, 01(December), 232–245.

Mardhiah, Amir Husin, Muhammad Imaaduddin Masjunaidi, W. (2022). IKHTIAR KEPALAMIS RAUDHATUL MUSHALLIN TANJUNG UNGGAT DALAMMENINGKATKAN EKSISTENSI MADRASAH YANG DIPIMPINNYA MELALUI PERBAIKAN MANAJEMEN. 11(2), 285–294.

Maret, N., Choirina, A., Annisa, M., Komunikasi, F. I., Riau, U. M., Sukses, K., & Tematik, K. (2024). Menafsirkan Kunci Kesuksesan Dari Al-Qur ’ an. 2(2).

Maslani, Yulianti, F., & Tauviqillah, A. (2023). Urgensi Pendidikan Jasmani dalam Pendidikan Islam: Kajian Konseptual Hadits-Hadits Tarbawi. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 12(3), 236–254. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v12i3.9320

Masnur, N. A., Hafiza, A., & Putri, Jihan Nailah, W. (2024). Makna Kehidupan Beragama Bagi Generasi Zaman Ini. 2(1).

Mauliza, T., Mayo, A. C., Az-zahra, C., & Helwena, Tsabita, W. (2024). Pendidikan Islam Dari Sudut Pandang Kehidupan Manusia. 2(1).

Miskun, M., Asmarika, A., Fitri, Y., Deprizon, D., & Wismanto, W. (2022). Manajemen Pembiayaan Pendidikan Berbasis Swadaya Masyarakat Sebagai Upaya Peningkatan Sumberdaya Manusia. 11(2), 274–284.

Muslim, Yusri, Y., Syafaruddin, Syukri, M., & Wismanto. (2023). Manajemen Kepala Sekolah Dasar Islam dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Religius di Era Disrupsi ( Studi kasus di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru ). Journal of Education, 05(03), 10192–10204.

No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title. (2023). 5(2), 1–14. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK558907/

Nova, K. A. (2022). Filsafat Positivistik, Manusia Modern dan Kegagalan Modernitas. Genta Hredaya: Media Informasi Ilmiah Jurusan Brahma Widya STAHN Mpu Kuturan Singaraja, 6(1), 33. https://doi.org/10.55115/gentahredaya.v6i1.2108

NurJannah, N., & Suyadi, S. (2022). Akal dan Qalb dalam Perspektif Al Quran dan Neurosains. Manazhim, 4(1), 53–65. https://doi.org/10.36088/manazhim.v4i1.1617

Prakoso, I. B., Budiyani, K., & Rinaldi, M. R. (2020). Kecenderungan Body Dysmorphic Disorder Dengan Kepercayaan Diri Pada Mahasiswi. PSIKOSAINS (Jurnal Penelitian Dan Pemikiran Psikologi), 15(1), 56. https://doi.org/10.30587/psikosains.v15i1.2001

Pratama, J., Indrawan, T. O., & Muddin, A. F. (2024). Analisis Makna dan Kriteria Sukses Menurut Al- Qur ’ an. 306–316.

Pratiwi, S. W., Mubarak, M. S., & Trisnawati, I. (2021). Pemaknaan Konsep Ahsan Taqwim. El-Maqra, 1(2), 122–123.

Rais, M. R. (2022). Kepercayaan Diri (Self Confidence) Dan Perkembangannya Pada Remaja. Al-Irsyad, 12(1), 40. https://doi.org/10.30829/al-irsyad.v12i1.11935

Rizki, A. D., Hafizh, M. A., & Sari, D. M. (2024). Kekurangan Manusia Dalam Pandangan Alquran. 2(2).

Sabpri Aryanto. (2022). Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Ibadah Puasa Serta Implikasi Terhadap Pembentukan Karakter Sabpri Aryanto Abstrak. EDUGAMA: Jurnal Kependidikan Dan Sosial Keagamaan, 08(02), 310–319. https://doi.org/10.32923/edugama.v8i2.2661

Sakban. (2021). Implementasi Standar Kompetensi Manajerial Kepala Madarasah Aliyah Negeri 5 Mandailing Natal Bidang Sarana dan Prasarana Pendidikan. Indonesia Journal of Islamic Educational Manajement, 4(1), 1–6. http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/IJIEM/article/view/11485

Sholiha, & Aulia, L. A.-A. (2020). Hubungan Self Concept dan Self Confidence Sholiha1) Lailatuzzahro Al-Akhda Aulia2). Jurnal Psikologi, 7(1), 41–55.

Sinta, S. D., Aminah, S., Safitri, M., & Andriani, Amelia Putri, W. (2024). Sudut Pandang Islam Tentang Perjalanan dan Tujuan Hidup Manusia. 2(1).

Sintia, R. (2023). Kepercayaan diri ( self confidence) pada pelajaran matematika peserta didik kelas iv sd tarbiyatul islam kertosari babadan ponorogo.

Syukri, Abdul Rouf, Wismanto, K. A. R. Q. (2023). Manajemen kepala Madrasah Ibtidaiyah dalam menumbuhkan pendidikan karakter religius pada era digital. Jurnal on Education, 6(1), 13. https://doi.org/10.29210/146300

Tarigan, M. (2022). POTENSI MANUSIA UNTUK BELAJAR MENGAJAR (Qalbu, Akal, Indra, Berfikir, Dan Motivasi). ANSIRU PAI : Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 6(1), 42. https://doi.org/10.30821/ansiru.v6i1.11632

Taufik Hidayat, I. T. (2022). I Implikasi Pendidikan Dari Al-Quran Surat Adz-Dzariyat Ayat 56 Tentang Tujuan Penciptaan Manusia Terhadap Upaya Pendidikan Dalam Membentuk Manusia Yang Taat Beribadah. Bandung Conference Series: Islamic Education, 2(2), 548–556. https://doi.org/10.29313/bcsied.v2i2.4500

Wismanto Abu Hasan. (2016). Kitabut Tauhid “Esa-kanlah Aku.” Nasya Expanding Manajemen.

Wismanto, Hitami, M., & Abu Anwar. (2021). Integrasi Islam dan Sains dalam Pengembangan Kurikulum di UIN. In Jurnal Randai (Vol. 2, Issue 1, pp. 85–94).

Zulhija Yanti Nasution. (2022). Kelemahan Manusia Menurut Al-Qur’an. Al-Kauniyah, 2(2), 85–98. https://doi.org/10.56874/alkauniyah.v2i2.711

Downloads

Published

2024-04-22

How to Cite

Hafifa Hafifa, Royhana Safitri, & Wismanto Wismanto. (2024). Analisis Kelemahan Manusia Menurut Al-Qur’an. IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 30–42. https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i2.1075

Most read articles by the same author(s)