Penerapan Metode Qishah Qur’ani Dalam Pembelajaran PAI Sebagai Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Dhitkya Pradana Universitas Pendidikan Indonesia
  • Alma Nur Fadilah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Atikah Salma Hidayati Universitas Pendidikan Indonesia
  • Muhammad Zulfikar Universitas Pendidikan Indonesia
  • Oktavia Fitriani Universitas Pendidikan Indonesia
  • Syahidin Syahidin Universitas Pendidikan Indonesia
  • Muhamad Parhan Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i1.814

Keywords:

Qishah qur’ani, PAI, Islamic Educational Philosophy, Interest of Learn

Abstract

Islamic religious education has a significant role in forming individual character. However, Islamic Religious Education learning in schools often faces challenges in attracting students' interest. This article aims to explore and analyze the application of the Qishah Qur'ani method as an effort to increase students' interest in learning in Islamic Religious Education subjects. The research method used in this article is the Systematic Literature Review (SLR) method. The results of the research show that the application of the Qishah Qur'ani method positively contributes to increasing students' interest in learning about Islamic Religious Education. The conclusion of this research provides an optimistic view of the potential of the Qishah Qur'ani method as a vital instrument in building students' interest in learning about Islamic Religious Education.

References

Abdullah, R. (2017). engaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw pada Mata Pelajaran Kimia di Madrasah Aliyah. Lantanida Journal, Vol. 5 No. 1, 20.

Ahyat, N. (2017). Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. EDUSIANA: Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam, 25.

Ahyat, N. (2017). Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. EDUSIANA: Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam, 4, 24-31. Retrieved from http://ejournal.stainim.ac.id/index.php/edusiana

Amin, L. (2020). Pergeseran Minat Siswa Dalam Belajar Pendidikan Agama Islam Di MI Nahdlatun Nasyiin IV Pasanggar Pagantenan Pamekasan. Etheses Institut Agama Islam Negeri Madura, 8.

Bahasa, T. P. (1995). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Fakhruddin, A. (2014). Urgensi Pendidikan Nilai Untuk Memecahkan Problematika Nilai Dalam KonteksPendidikan Persekolahan. Jurnal Pendidikan Agama Islam-Ta’lim, 79-96. Retrieved from https://jurnal.upi.edu/file/07_-_Urgensi_Pendidikan_Nilai_-_Agus_F.pdf

Hartati, S. (2017). Konsep Spiritual Parenting Dengan Pendekatan Konseling Behavioristik Dalam Membentuk Moral Anak Usia Sekolah Dasa. 40-52. Retrieved from Http://Ejournal.Stkipbbm.Ac.Id/4(1): 40–52. http://ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/pgsd/article/viewFile/102/99.

Hemayanti, M. S. (2020). Analisis Minat Belajar Siswa Kelas Xi Mia pada Mata Pelajaran Kimia. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 21.

Irfangi, M. (2017). Implementasi Metode Kisah dalam Pembelajaran Akidah Akhlak di Madrasah Aliyah. Jurnal Kependidikan, 69.

Ismail, M. (2022). Penerapan Metode Kisah Qur’ani Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI). JURNAL ILMIAH ISLAMIC RESOURCES, 19, 115-121. Retrieved from file:///C:/Users/user/Downloads/183-347-2-PB.pdf

Korompot, R. P. (2020). Persepsi Siswa Tentang Faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar. Jambura Guidance and Counseling Journal, 46.

Kosim, N. (2015, Desember). PENGEMBANGAN DAN APLIKASI PEMBELAJARAN PAI DI SD. JURNAL QATHRUNÂ, 2.

M. Naifur, R. (2012). Peranan Filsafat Ilmu Bagi Perkembangan Ilmu Pengetahuan. Jurnal Studi Keislaman, 1-11.

Mugiono. (2017). Perkembangan Pemikiran dan Peradaban Islam dalam Perspektif Sejarah. Jurnal Ilmu Agama: Mengkaji Doktrin, Pemikiran, dan Fenomena Agama, 1-15.

Muliani, A. (2022). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar Peserta Didik. Jurnal Riset dan Pengabdian Masyarakat Vol. 2, No.2, 138.

Nafsiyah, & Pewangi, M. (2021). PENERAPAN METODE KISAH ISLAMI DALAM MENANAMKAN NILAI AKHLAK PADA ANAK DIDIK DI SDN 352 TOBEMBA KABUPATEN LUWU. JURNAL PILAR: Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 12, 50-63. Retrieved from https://journal.unismuh.ac.id/index.php/pilar/article/view/8515/4987

Nursaadah, N. (2022). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 1(2). Retrieved from http://studentjournal.iaincurup.ac.id/index.php/guau

Octofrezi, P. (2018). Teori dan Kontribusi Metode Kisah Qur’ani dalam Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Jurnal Komunikasi dan Pendidikan Islam, Volume 7, Nomor 1, 213.

Rahmat, H. (2016, Desember). Epistimologi Pendidikan Islam: Sistem, Kurikulum, Pembaharuan dan Upaya Membangun Eppistimologi Pendidikan Islam. Jurnal Almufida, 1-16.

Simbolon, N. (2014). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar Peserta Didik. Elementary School Journal, 16.

Syahidin. (2019). Aplikasi Metode Pendidikan Qurani dalam Pembelajaran Agama Islam di Sekolah. Bandung: UPI Press.

Syahidin. (2019). Aplikasi Metode Pendidikan Qur'ani Dalam Pembelajaran Agama Islam Di Sekolah. Bandung: UPI Press Anggota IKAPI dan APPTI.

Utami, F. N. (2020). Peranan Guru Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa SD. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan Vol 2 No 1, 96-98.

Wahyuni, P. (2021). Pengembangan Religiusitas melalui Metode Kisah Qur’ani di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 111.

Downloads

Published

2024-01-12

How to Cite

Dhitkya Pradana, Alma Nur Fadilah, Atikah Salma Hidayati, Muhammad Zulfikar, Oktavia Fitriani, Syahidin Syahidin, & Muhamad Parhan. (2024). Penerapan Metode Qishah Qur’ani Dalam Pembelajaran PAI Sebagai Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 172–181. https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i1.814

Most read articles by the same author(s)