Pendekatan Desain Pembelajaran Humanistik dalam Meningkatkan Motivasi Belajar

Authors

  • Zul Hafriadi Rahmat Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Yogi Tri Gustian Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Gusmaneli Gusmaneli Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang

DOI:

https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i4.2028

Keywords:

Humanistic instructional design, Islamic Religious Education, holistic approach

Abstract

The humanistic instructional design approach offers an effective strategy to enhance students' learning motivation by placing them at the center of the learning process. This study aims to analyze the implementation of this approach in Islamic Religious Education (PAI) and its impact on students' learning motivation. A descriptive qualitative method with a field study approach was employed, combining observations, interviews, and documentation analysis. The findings reveal that the humanistic approach fosters students' enthusiasm, strengthens teacher-student relationships, and supports the development of independence and learning responsibility. In PAI learning, this approach connects subject matter to real-life contexts, enabling students to understand and apply religious values in their daily lives. Despite challenges in its implementation, the approach proves to be relevant and effective in creating meaningful, holistic, and sustainable learning experiences.

 

 

References

Afriadi, F. (2024). Pembelajaran Kolaboratif Dalam Pendidikan Perguruan Tinggi. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 2(3), 143–157.

Akhyar, M., Deliani, N., Batubara, J., & Gusli, R. A. (2023). Studi Analisis Pendidikan Budaya Alam Minangkabau Terhadap Pembentukan Karakter Anak di Sekolah Dasar. Idarah Tarbawiyah: Journal of Management in Islamic Education, 4(2), 193–206.

Akhyar, M., Junaidi, J., Supriadi, S., Febriani, S., & Gusli, R. A. (2024). Implementasi Kepemimpinan Guru PAI dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Pemanfaatan Teknologi di Era Digital. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 18(6), 4234–4248.

Akhyar, M., & Zalnur, M. (2024). Pembentukan Kepribadian Muslim Anak di Masa Golden Age Melalui Pendidikan Profetik Keluarga di Era Digital. Al-Fikra: Jurnal Ilmiah Keislaman, 23(1), 130–140.

Fadiya, R., Sufyadi, S., & Satrio, A. (2024). PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN ANIMASI MOTION GRAPHIC DENGAN PENDEKATAN HUMANISTIK PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA MATERI BANGUN DATAR DAN BANGUN RUANG UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI SISWA KELAS II DI SD KARTIKA V-6. J-INSTECH, 5(2), 66–77.

Fitriani, N., Okianna, O., & Atmaja, T. S. (2019). Pengaruh Pendekatan Humanistik terhadap Motivasi Belajar Kelas X MAS Khulafaur Rasyidin Mata Pelajaran PPKN. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 8(7).

Handayani, B. D. (2011). Efektivitas Pembelajaran Aktif Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kolaboratif (Collaborative Learning) Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Akuntansi Sektor Publik Pokok Bahasan Akuntansi Satuan Kerja Pengelola Keuangan Daerah (SKPKD). Dinamika Pendidikan, 6(1), 62–77.

Kurdi, M. S. (2018). Evaluasi implementasi desain pendidikan karakter berbasis pendekatan humanistik. Elementary: Jurnal Iilmiah Pendidikan Dasar, 4(2), 125–138.

Mariyono, D. (2024). Strategi Pembelajaran dari Teori ke Praktik Pendekatan Pembelajaran Kolaboratif di Perguruan Tinggi. Nas Media Pustaka.

Paling, S., Sari, R., Bakar, R. M., Yhani, P. C. C., Mukadar, S., Lidiawati, L., & Indah, N. (2024). Belajar dan pembelajaran. Penerbit Mifandi Mandiri Digital, 1(01).

Shofiyani, A., & Hidayati, N. I. (2021). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Pendekatan Humanistik pada Mapel Qur’an Hadist di Mts Al-hikmah. Jurnal Education and Development, 9(3), 375–380.

Udmah, S., Wuryandini, E., & Mahyasari, P. (2024). Analisis Desain Pembelajaran Culturally Responsive Teaching dalam Konteks Penguatan Literasi Humanistik di Sekolah Dasar. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 7(2), 749–758.

Downloads

Published

2024-12-10

How to Cite

Zul Hafriadi Rahmat, Yogi Tri Gustian, & Gusmaneli Gusmaneli. (2024). Pendekatan Desain Pembelajaran Humanistik dalam Meningkatkan Motivasi Belajar. IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(4), 363–377. https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i4.2028

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)