Pendidikan Islam Kontemporer Dalam Nasehat Luqman

Authors

  • Selvi Salsabila UIN Sultan Syarif Kasim Riau
  • Chelsyla Alviona UIN Sultan Syarif Kasim Riau
  • Eli Nuraisyah Harahap UIN Sultan Syarif Kasim Riau
  • Yusriyah UIN Sultan Syarif Kasim Riau, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59841/ihsanika.v3i2.2738

Keywords:

Contemporary Islamic education, character education, QS. Luqman:12-19, Al-Qur'an educational methods.

Abstract

Character education in Islam has an important role in shaping the personality of students who have faith, morals and are socially responsible. However, in contemporary Islamic educational practice, the practice of character values is increasingly weakened. This research aims to examine the values of education in QS. Luqman:12-19 and sees its relevance to today's educational challenges. Using literature study methods and a descriptive qualitative approach, this research found that Luqman's advice contained important values such as monotheism, gratitude, respect for parents, amar ma'ruf nahi munkar, and humility. These values are conveyed through effective educational methods such as example, dialogue of affection, parables, and habituation. This research concludes that character education comes from QS. Luqman:12-19 is very relevant to be integrated into contemporary Islamic education as an effort to build a spiritually, socially and morally strong generation.

References

Ahmad, F., & Zainab, S. (2021). Model pendidikan karakter perspektif Al-Qur’an: Telaah terhadap surat Luqman ayat 12-19. Yogyakarta: Deepublish.

Al-Abrasyi, M. A. (1970). Dasar-dasar pokok pendidikan Islam. Jakarta: Bulan Bintang.

Al-Azami, M. M. (2010). Pengantar studi ilmu hadis. Jakarta: Gema Insani.

Al-Azami, M. M. (2010). The history of the Qur'anic text: From revelation to compilation. Kuala Lumpur: Islamic Book Trust.

Al-Qurtubi. (2006). Tafsir Al-Qurthubi: Al-Jami’ li Ahkam al-Qur’an (Jilid 14). Jakarta: Pustaka Azzam.

Al-Razi, Fakhruddin. (2007). Tafsir al-Kabir (Mafatih al-Ghayb). Beirut: Dar Ihya’ at-Turats al-‘Arabi.

Anwar, S. (2013). Pendidikan karakter dalam perspektif Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Arifin, Z. (2020). Pendidikan karakter dalam perspektif Al-Qur’an: Telaah terhadap surat Luqman ayat 12-19. Yogyakarta: Deepublish.

Daradjat, Z. (2012). Ilmu pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.

Daradjat, Z. (2012). Pendidikan Islam dalam keluarga dan sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.

Fadhil, M. (2021). Konsep pendidikan Islam dalam membentuk karakter siswa di era modern. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Hamzah, M. (2018). Pengembangan kurikulum pendidikan karakter dalam konteks pendidikan Islam kontemporer. Bandung: Alfabeta.

Hasan Langgulung. (2004). Pendidikan Islam dan perkembangannya di dunia Islam. Jakarta: Pustaka Al-Husna Baru.

Hasanah, U. (2021). Pendidikan karakter dalam perspektif Islam. Malang: UIN Maliki Press.

Hasyim, A. (2015). Konsep pendidikan Islam dalam Al-Qur’an dan implementasinya di era kontemporer. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Hasyim, M. (2015). Telaah pendidikan Luqman kepada anaknya dalam Al-Qur’an surat Luqman ayat 12-19 dan relevansinya dengan pendidikan Islam kontemporer. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 85-95.

Ibn Kathir, I. (2003). Tafsir Al-Qur’an al-‘Azhim. Beirut: Dar al-Fikr.

Ismail, M. (2019). Reformulasi pendidikan Islam di era milenial. Bandung: Pustaka Setia.

Ismail, M. (2019). Spiritualitas dalam pendidikan Islam kontemporer. Jakarta: Rajawali Pers.

Mahfudz, M. (2018). Pemanfaatan teknologi informasi dalam pengembangan pendidikan Islam di era digital. Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 85-92.

Muhaimin. (2009). Paradigma pendidikan Islam: Upaya menyelesaikan problematika pendidikan Islam kontemporer. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nasir, A. (2022). Pendidikan Islam digital: Transformasi dan tantangan dalam era revolusi industri 4.0. Malang: UIN-Maliki Press.

Nasir, A., & Arifin, Z. (2020). Pembentukan karakter melalui pembiasaan dalam pendidikan Islam. Surabaya: Pustaka Aulia.

Nasution, H. (2013). Islam rasional: Gagasan dan pemikiran. Jakarta: Mizan Publika.

Nata, A. (2010). Pendidikan Islam era globalisasi: Menyiapkan generasi Muslim menghadapi tantangan abad 21. Jakarta: Kencana.

Panggabean, R. (2022). Pendidikan Islam dan relevansinya dalam masyarakat modern. Jakarta: Prenadamedia Group.

Rahman, A. (2020). Relevansi metode pendidikan Luqman dalam Al-Qur’an dengan pendidikan Islam masa kini. Jurnal Studi Al-Qur’an dan Hadis, 5(1), 108-118.

Saifuddin, A. (2018). Nilai-nilai pendidikan dalam Al-Qur’an. Semarang: Walisongo Press.

Saifuddin, M. (2018). Implementasi pendidikan karakter berbasis Al-Qur’an di sekolah. Jakarta: Prenada Media.

Sari, D. (2022). Efektivitas pendidikan karakter di sekolah Islam: Studi evaluatif pada lembaga pendidikan menengah. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 9(2), 76-84.

Shihab, M. Q. (2002). Tafsir Al-Mishbah: Pesan, kesan, dan keserasian al-Qur’an (Jilid 11). Jakarta: Lentera Hati.

Sulaiman, A. (2019). Implementasi nilai-nilai pendidikan Islam dalam kehidupan sehari-hari. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Syamsudin, M. (2019). Metode komunikasi dalam pendidikan Islam. Semarang: Walisongo Press.

Zuhdi, M. (2017). Pendidikan Islam dan tantangan modernitas. Yogyakarta: LKiS.

Zuhdi, M. (2017). Pendidikan kontekstual dalam pendidikan Islam modern. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(1), 57-65.

Downloads

Published

2025-05-31

How to Cite

Salsabila, S., Alviona, C., Harahap , E. N., & Yusriyah. (2025). Pendidikan Islam Kontemporer Dalam Nasehat Luqman . IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 362–377. https://doi.org/10.59841/ihsanika.v3i2.2738

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.