Penerapan PAI dalam Meningkatkan Akhlak Siswa di SDN Sangkanurip

Authors

  • Pudin Saripudin Kemenag Kuningan

DOI:

https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i1.934

Keywords:

Morals, PAI, Students

Abstract

This research examines improving student academic achievement in Islamic Religious Education classes by improving the quality of Islamic Religious Education teaching. Qualitative methodology aims to thoroughly investigate and reflect various educational elements in educational activities. The aim of the research is to provide references and examples for other teachers in implementing PAI learning to improve student morals at Sangkanurip State Elementary School. In providing instillation to students, teachers set an example first with a pleasant classroom atmosphere, and provide examples of improving good morals so that students can see then be able to set an example well. Give students examples that are very appropriate for the teacher to do through the lessons delivered and the actions taken by the teacher, and the teacher can be said to be a guide for students in forming character and learning PAI given by the teacher. The results of this research are to see students' gradual changes in cultivating morals when given various stimulation by teachers, and can be used as a reference for teachers and parents at home.

 

 

References

Alimuddin, J. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah KONTEKSTUAL, 4(02), 67–75. https://doi.org/10.46772/kontekstual.v4i02.995

Alwi, M. B. (2023). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Pembinaan Akhlak dan Spiritual Peserta Didik SDN 1 Sukorejo Ponorogo. 1(1), 1–8.

Angga, Asep Herry Hernawan, & Tita Mulyati. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka (IKM) di Sekolah Dasar dalam Mengembangkan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1290–1299. https://doi.org/10.31949/jee.v6i3.6107

Elhami. (2023). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada Sekolah Dasar di Kawasan Ajatappareng. 4(1), 135–153.

Fasya, S. Al, & Harfiani, R. (2023). Implementasi Pendidikan Agama Islam dalam Penanaman Akhlak Siswa Sekolah Darul Muhmin Thailand. 05(02), 3699–3714.

Hasibuan, A. R. H., Aufa, Kharunnisa, L., Siregar, W. A., & Adha, H. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Penggerak SDN 104231 Sugiharjo Kecamatan Batang Kuis. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 2685–9351. http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/download/9513/7220

Laras, I., Supriatna, A., Mariam, H. E., Asyrika, S., & Mulyati, S. (2023). Implementasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam ( Pai ) Dalam Peningkatan Akhlak Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Primary Edu, 1(2), 203–214.

Mayanti, M. D. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Penggerak UPT SDN 211 Gresik. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 9(3), 205–212. https://doi.org/10.26740/jrpd.v9n3.p2015-2012

Pemikiran, J. H., Kecamatan, D., & Kabupaten, B. (2023). Jurnal Sosialisasi Implementasi Kampus Mengajar Tingkat Sekolah Dasar Jurnal Sosialisasi. 10(November), 76–83.

Pemikiran, J. H., & Syanlindri, A. L. (2023). Jurnal Sosialisasi Masyarakat dan Kesadaran Mengelola Sampah ( Studi Deskriptif pada Salah Satu RW di Kelurahan Leuwigajah Kota Cimahi ) Jurnal Sosialisasi kesadaran yang dimilikinya , salah satunya dengan cara yang dapat diterapkan dalam Namun , hal ters. 10, 1–11.

Prasetyo, A., & ... (2023). Lukisan Dinding: Bentuk Penanaman Nilai Budaya di Lingkungan Sekolah Anak Usia Dini. … Pendidikan Islam Anak …, 49–61. https://doi.org/10.19105/kiddo.v4i2.8345

Ramadan, Z. H. (2024). Pelaksanaan Pembelajaran Berdiferensiasi pada Kurikulum Merdeka di Kelas Satu Sekolah Dasar. 7(1), 1–6.

Said, Z., Haramain, & Afiah, N. (2023). Peran Bimbingan Orang Tua dalam Pengembangan Kreativitas Anak di Kelurahan Galung Maloang Kota Parepare. Indonesian Journal of Islamic Counseling, 5(1), 38–53.

Salsabillah, F., Zahro, A. M., & ... (2023). Implementasi kurikulum Merdeka di SD Negeri 02 Wonorejo: Implementasi kurikulum Merdeka di SD Negeri 02 Wonorejo. Prosiding SEMAI …, 158–165. https://proceeding.uingusdur.ac.id/index.php/semai/article/view/1245

Sobri, M., Liani, A., Zuwiranti, A., Myati, T., & Widiyati, R. N. (2023). Penerapan kurikulum merdeka sd/mi di indonesia. Journal of Development and Reseacrh in Education, 3(2), 26–34.

Sudarto, Noridwan, M., & Amin, M. (2023). Pelaksanaan Kurikulum Merdeka di SD Negeri 2 Manurunge Kecamatan Tanete Rianttang Kabupaten Bone. Journal on Education, 6(1), 5535–5543.

Utomo, P., Prayogi, F., & Pahlevi, R. (2022). Bimbingan dan Konseling Keluarga: Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya terhadap Penanaman Nilai-Nilai Karakter pada Anak. Prophetic : Professional, Empathy, Islamic Counseling Journal, 5(1), 35. https://doi.org/10.24235/prophetic.v5i1.11170

Widianti, N., Rokhman, F., & Pristiwati, R. (2023). Pola Komunikasi Interpersonal antara Orang Tua dan Anak dalam Pengembangan Keterampilan Berbicara Bermediakan Buku Cerita Legenda Cirebon. 6(2), 142–151.

Downloads

Published

2024-02-05

How to Cite

Pudin Saripudin. (2024). Penerapan PAI dalam Meningkatkan Akhlak Siswa di SDN Sangkanurip. IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 316–322. https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i1.934

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.