Meningkatkan Mutu Pendidikan Islam di Arah Era Pembaharuan

Authors

  • Rahmawati Rahmawati Institut Agama Islam Al-Qur’an Al-Ittifaqiyah Indralaya
  • Iin Purnamasari Institut Agama Islam Al-Qur’an Al-Ittifaqiyah Indralaya
  • Dwi Noviani Institut Agama Islam Al-Qur’an Al-Ittifaqiyah Indralaya

DOI:

https://doi.org/10.59841/ihsanika.v1i4.571

Keywords:

Quality of Education, Era of Reform

Abstract

Islamic education has experienced a significant transformation along with the times. In this era of renewal, improving the quality of Islamic education is a necessity to ensure future generations are qualified and able to face global challenges. This article explains various innovations and challenges related to efforts to improve the quality of Islamic education. Through a holistic approach, Islamic education can integrate traditional values ​​with technological developments and contemporary needs, creating an educational system that is relevant and competitive.

                                                                 

 

 

References

Asror, M., Baka, M. Y. A., & Fuad, A. Z. (2023). Modernisme Pendidikan Islam dalam Pemikiran Mahmud Yunus: Analisis dan Relevansinya dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Islam Indonesia Era Society 5.0. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 18(1), 35–52. https://doi.org/https:// doi.org/10.25299/al-thariqah.2023.vol8(1).11693

Azman, Z. (2019). Pendidikan Islam Holistik dan Komprehensif. Edification, 1(1), 81–95. https://media.neliti.com/media/publications/294852-pendidikan-islam-holistik-dan-komprehens-d17065e3.pdf

Huda, K. (2016). Problematika Madrasah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Islam. Dinamika Penelitian, 16(2), 309–336. https://media.neliti.com/media/ publications/68291-ID-problematika-madrasah-dalam-meningkatkan.pdf

Marzuki. (2017). Kemitraan Madrasah dan Orang Tua dalam Menanamkan Kedisiplinan Ibadah Siswa MA Asysyafi’iyah Kendari. Jurnal Al-Ta’dib, 10(2), 163–180. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31332/atdb.v10i2.630

Maulida, A., Priyatna, M., & Wahidin, U. (2019). Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan Islam Perspektif Mastuhu: Studi Analisis Perspektif Pemikiran Tokoh Pendidikan Islam. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 453–468. https://doi.org/10.30868/ei.v8i2.437

Mirela, T., & Santosa, S. (2022). Pelatihan dan Pengembangan Sumber Daya Manusia dalam Lembaga Pendidikan Islam. J-MPI (Jurnal Manajemen Pendidikan Islam), 7(1), 44–54. https://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/ jmpi/article/download/13981/pdf

Mubarak, F. (2017). Faktor dan Indikator Mutu Pendidikan Islam. Jurnal: Management of Education, 1(1). https://jurnal.uin-antasari.ac.id/index.php/ moe/article/download/342/258

Muhammad, A. (2022). Problematika dan Krisis Pendidikan Islam Masa Kini dan Masa yang Akan Datang. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 66–75. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/alurwatul/article/ download/7761/4692

Mutohar, P. M. (2014). Manajemen Mutu Sekolah: Strategi Peningkatan Mutu dan Daya Saing Lembaga Pendidikan Islam (R. K. Rotri (ed.); 2nd ed.). Ar-Ruzz Media.

Nasihatun, S. (2019). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Islam dan Strategi Implementasinya. Andragogi: Jurnal Diklat Teknis Pendidikan Dan Keagamaan, 7(2), 321–336. https://doi.org/https://doi.org/10.36052/ andragogi.v7i2.100

Noorzanah. (2017). Konsep Kurikulum dalam Pendidikan Islam. Ittihad Jurnal Kopertais Wilayah XI Kalimantan, 15(28), 68–74. https://jurnal.uin-antasari.ac.id/index.php/ittihad/article/download/1934/1454

Rahman, A. (2016). Reformasi dan Arah Pembaharuan Pendidikan Islam di Indonesia. Literasi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(2), 75–88. https://doi.org/ http://dx.doi.org/10.21927/literasi.2016.7(2).75-88

Rahman, D., & Akbar, A. R. (2021). Problematika yang Dihadapi Lembaga Pendidikan Islam Sebagai Tantangan dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Nazzama Journal of Management Education, 1(1), 76–89. https://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/nazzama/article/view/25242/12419

Salsabila, U. H., Ramadhan, P. L., Hidayatullah, N., & Anggrain, S. N. (2022). Manfaat Teknologi dalam Pendidikan Agama Islam. TA’LIM : Jurnal Studi Pendidikan Islam, 5(1), 1–17. https://media.neliti.com/media/publications/ 328468-pemanfaatan-teknologi-informasi-dalam-pe-245c835a.pdf

Sholeh, S. (2020). Isu-isu Kontemporer Pembaharuan Pendidikan Islam. Jurnal Wahana KaryaIlmiah, 4(1), 722–736. https://journal.unsika.ac.id/index.php/ pendidikan/article/view/4338

Thoyib, M. (2012). Manajemen Mutu Pendidikan Islam Kontemporer: Teori, Fakta, dan Aksi Mutu Pendidikan Islam dalam Konteks Internasionalisasi Pendidikan Indonesia (1st ed.). Kementerian Agama RI.

Ulya, V. F. (2018). Pendidikan Islam di Indonesia: Problem Masa Kini dan Perspektif Masa Depan. AL HIKMAH Jurnal Studi Keislaman, 8(2), 136–150. https://core.ac.uk/download/pdf/268132687.pdf

Zaenudin. (2015). Pembaharuan Sistem Pendidikan Islam. Jurnal Risaalah, 1(1), 1–16. https://jurnal.faiunwir.ac.id/index.php/Jurnal_Risalah/article/download /7/2

Downloads

Published

2023-10-30

How to Cite

Rahmawati Rahmawati, Iin Purnamasari, & Dwi Noviani. (2023). Meningkatkan Mutu Pendidikan Islam di Arah Era Pembaharuan. IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(4), 53–63. https://doi.org/10.59841/ihsanika.v1i4.571

Most read articles by the same author(s)