Menumbuhkan Minat Baca pada Anak SD: Dari Dongeng Hingga Buku Pelajaran

Authors

  • Zhera Auli Ramadhani Universitas Negeri Padang
  • Ari Suriani Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.59841/blaze.v3i2.2747

Keywords:

reading interest, child literacy, fairy tales, children’s storybooks, elementary school, contextual learning

Abstract

Reading interest among elementary school children is a fundamental foundation for literacy development and long-term academic success. However, the reading interest of elementary students in Indonesia remains low due to limited engaging reading materials and an unsupportive literacy environment. This study aims to analyze the role of various types of reading materials, such as fairy tales, children’s storybooks, and literate textbooks, in enhancing the reading interest of elementary students. A qualitative descriptive approach was used, collecting data through literature review, observation, and document analysis to depict effective practices in literacy learning. The results show that fairy tales serve as an initial gateway to literacy by building a positive emotional connection to reading, while children’s storybooks strengthen independent reading habits through appealing illustrations and engaging plots. Literate and contextual textbooks broaden literacy scope by integrating everyday experiences. The findings emphasize the importance of selecting reading materials suited to children’s psychological characteristics and the active role of teachers and parents in creating a joyful reading environment. This study provides strategic input for educators and policymakers to improve literacy at the elementary school level.

References

Andriani, T., & Prasetyo, A. (2021). Pengaruh media cerita bergambar terhadap minat baca siswa kelas rendah. Jurnal Ilmiah Guru dan Pembelajaran, 4(3), 88–95. https://jurnalpgsd.org/andriani-cerita-gambar.pdf

Astuti, Y., & Nugroho, R. (2020). Analisis bahan bacaan yang sesuai untuk anak sekolah dasar. Jurnal Literasi Anak, 3(1), 30–39. https://repository.upi.edu/astuti-anak-sd.pdf

Fitriani, E., & Handayani, S. (2022). Konstruksi sosial dalam praktik pendidikan karakter di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 12(1), 44–56. [PDF tersedia di Google Scholar]

Fitriyah, L. (2021). Rendahnya minat baca di kalangan siswa sekolah dasar dan strategi penanggulangannya. Jurnal Pendidikan Literasi, 5(2), 45–55. https://jurnal.unimed.ac.id/2021-fitriyah-literasi.pdf

Herlina, R., & Wahyuni, T. (2023). Peran orang tua dalam membangun budaya literasi anak. Jurnal Pendidikan Keluarga, 2(1), 55–64. https://jurnal.unm.ac.id/herlina-literasi-keluarga.pdf

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). Laporan Indeks Aktivitas Literasi Membaca Nasional. Jakarta: Kemdikbud. https://repositori.kemdikbud.go.id/34887/1/laporan-literasi-kemdikbud-2020.pdf

Kurniawan, H., & Lestari, A. (2022). Pendekatan afektif dalam pembelajaran literasi di sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan, 8(1), 23–34. https://ejournal.uin.edu/kurniawan-afektif-literasi.pdf

Kurniawati, R., & Sari, D. (2022). Pengaruh Media Dongeng terhadap Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 13(2), 145–153.

Kusumawati, E., & Hakim, A. (2021). Efektivitas Program 15 Menit Membaca dalam Meningkatkan Minat Literasi Siswa SD. Jurnal Pendidikan dan Literasi, 4(1), 67–74.

Lestari, H., & Gunawan, R. (2023). Desain Buku Pelajaran yang Kontekstual dalam Pembelajaran Kurikulum Merdeka. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 5(2), 112–120.

Nurhayati, T., & Yuliana, D. (2021). Peran Dongeng dalam Meningkatkan Kosakata Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 234–240.

Pratiwi, L. Y., & Suryani, D. (2021). Pendekatan kualitatif dalam penelitian pendidikan: Menelusuri makna di balik perilaku. Jurnal Penelitian Pendidikan, 21(2), 88–98. [PDF tersedia di Google Scholar]

Puspita, D., & Wahyuni, I. (2021). Pengaruh kegiatan literasi terhadap kemampuan berpikir kritis siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 7(1), 12–21. https://ejournal.unesa.ac.id/article/50177/

Rahmah, S., & Sutisna, A. (2022). Buku Cerita Anak dan Penguatan Literasi Membaca di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar (JPSD), 8(1), 91–99.

Rahmawati, R. (2020). Pembiasaan nilai karakter dalam membentuk kedisiplinan siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 7(2), 65–74.

Rahayu, D., & Hasanah, U. (2022). Dongeng sebagai media pembentukan karakter anak. Jurnal Pendidikan Anak, 6(2), 100–109. https://ejournal.stkip.ac.id/rahayu-dongeng-karakter.pdf

Setyawan, R., & Hartini, D. (2022). Keterlibatan Orang Tua dalam Literasi Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Literasi dan Pendidikan Dasar, 6(1), 77–86.

Downloads

Published

2025-05-30

How to Cite

Zhera Auli Ramadhani, & Ari Suriani. (2025). Menumbuhkan Minat Baca pada Anak SD: Dari Dongeng Hingga Buku Pelajaran. BLAZE : Jurnal Bahasa Dan Sastra Dalam Pendidikan Linguistik dan Pengembangan, 3(2), 138–147. https://doi.org/10.59841/blaze.v3i2.2747

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.