Menumbuhkan Minat Baca pada Anak SD: Dari Dongeng Hingga Buku Pelajaran
DOI:
https://doi.org/10.59841/blaze.v3i2.2747Keywords:
reading interest, child literacy, fairy tales, children’s storybooks, elementary school, contextual learningAbstract
Reading interest among elementary school children is a fundamental foundation for literacy development and long-term academic success. However, the reading interest of elementary students in Indonesia remains low due to limited engaging reading materials and an unsupportive literacy environment. This study aims to analyze the role of various types of reading materials, such as fairy tales, children’s storybooks, and literate textbooks, in enhancing the reading interest of elementary students. A qualitative descriptive approach was used, collecting data through literature review, observation, and document analysis to depict effective practices in literacy learning. The results show that fairy tales serve as an initial gateway to literacy by building a positive emotional connection to reading, while children’s storybooks strengthen independent reading habits through appealing illustrations and engaging plots. Literate and contextual textbooks broaden literacy scope by integrating everyday experiences. The findings emphasize the importance of selecting reading materials suited to children’s psychological characteristics and the active role of teachers and parents in creating a joyful reading environment. This study provides strategic input for educators and policymakers to improve literacy at the elementary school level.
References
Andriani, T., & Prasetyo, A. (2021). Pengaruh media cerita bergambar terhadap minat baca siswa kelas rendah. Jurnal Ilmiah Guru dan Pembelajaran, 4(3), 88–95. https://jurnalpgsd.org/andriani-cerita-gambar.pdf
Astuti, Y., & Nugroho, R. (2020). Analisis bahan bacaan yang sesuai untuk anak sekolah dasar. Jurnal Literasi Anak, 3(1), 30–39. https://repository.upi.edu/astuti-anak-sd.pdf
Fitriani, E., & Handayani, S. (2022). Konstruksi sosial dalam praktik pendidikan karakter di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 12(1), 44–56. [PDF tersedia di Google Scholar]
Fitriyah, L. (2021). Rendahnya minat baca di kalangan siswa sekolah dasar dan strategi penanggulangannya. Jurnal Pendidikan Literasi, 5(2), 45–55. https://jurnal.unimed.ac.id/2021-fitriyah-literasi.pdf
Herlina, R., & Wahyuni, T. (2023). Peran orang tua dalam membangun budaya literasi anak. Jurnal Pendidikan Keluarga, 2(1), 55–64. https://jurnal.unm.ac.id/herlina-literasi-keluarga.pdf
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). Laporan Indeks Aktivitas Literasi Membaca Nasional. Jakarta: Kemdikbud. https://repositori.kemdikbud.go.id/34887/1/laporan-literasi-kemdikbud-2020.pdf
Kurniawan, H., & Lestari, A. (2022). Pendekatan afektif dalam pembelajaran literasi di sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan, 8(1), 23–34. https://ejournal.uin.edu/kurniawan-afektif-literasi.pdf
Kurniawati, R., & Sari, D. (2022). Pengaruh Media Dongeng terhadap Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 13(2), 145–153.
Kusumawati, E., & Hakim, A. (2021). Efektivitas Program 15 Menit Membaca dalam Meningkatkan Minat Literasi Siswa SD. Jurnal Pendidikan dan Literasi, 4(1), 67–74.
Lestari, H., & Gunawan, R. (2023). Desain Buku Pelajaran yang Kontekstual dalam Pembelajaran Kurikulum Merdeka. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 5(2), 112–120.
Nurhayati, T., & Yuliana, D. (2021). Peran Dongeng dalam Meningkatkan Kosakata Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 234–240.
Pratiwi, L. Y., & Suryani, D. (2021). Pendekatan kualitatif dalam penelitian pendidikan: Menelusuri makna di balik perilaku. Jurnal Penelitian Pendidikan, 21(2), 88–98. [PDF tersedia di Google Scholar]
Puspita, D., & Wahyuni, I. (2021). Pengaruh kegiatan literasi terhadap kemampuan berpikir kritis siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 7(1), 12–21. https://ejournal.unesa.ac.id/article/50177/
Rahmah, S., & Sutisna, A. (2022). Buku Cerita Anak dan Penguatan Literasi Membaca di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar (JPSD), 8(1), 91–99.
Rahmawati, R. (2020). Pembiasaan nilai karakter dalam membentuk kedisiplinan siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 7(2), 65–74.
Rahayu, D., & Hasanah, U. (2022). Dongeng sebagai media pembentukan karakter anak. Jurnal Pendidikan Anak, 6(2), 100–109. https://ejournal.stkip.ac.id/rahayu-dongeng-karakter.pdf
Setyawan, R., & Hartini, D. (2022). Keterlibatan Orang Tua dalam Literasi Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Literasi dan Pendidikan Dasar, 6(1), 77–86.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 BLAZE : Jurnal Bahasa dan Sastra dalam Pendidikan Linguistik dan Pengembangan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.