Pengaruh Pembelajaran Diferensiasi terhadap Hasil Belajar Mata Kuliah Bahasa Indonesia
DOI:
https://doi.org/10.59841/blaze.v2i2.1708Keywords:
Differentiation, Influence, Learning OutcomesAbstract
In the process of learning Indonesian, it is often found that each student has a different level of understanding and ability. In addition, factors such as different learning styles can also affect student learning outcomes. Differentiated learning can be influential in improving student learning outcomes. This study aims to find the effect of differentiated learning on students' grades in Indonesian language courses. This research uses quasi-experimental method. Differentiated learning has an effect on improving student learning outcomes in Indonesian language courses seen from a significant level of 0.05 the value of Fstatistic = 0.0758 and FKritis = 0.4401 which means FKritis> Fstatistic (0.4401>0.0758), so differentiated learning can affect the improvement of nursing student learning outcomes in Indonesian language courses.
References
Abraham, I., & Supriyati, Y. (2022). Desain kuasi eksperimen dalam pendidikan: Literatur review. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(3). https://doi.org/10.58258/jime.v8i3.3800
Ahmad Suryana. (2017). Metode penelitian. Alfabeta.
Farid, I. (2022). Strategi pembelajaran diferensiasi dalam memenuhi kebutuhan belajar peserta didik di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4, 1707–1715.
Fauzi, R., Usman, A., Nur Hayati, N., & Nasihudin, M. D. (2023). Pengelompokan gaya belajar secara homogen dalam mendukung pembelajaran diferensiasi proses siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(2), 9. https://doi.org/10.47134/jtp.v1i2.77
Kuntarto, E. (2017). Materi kuliah bahasa Indonesia. Kemendikbud RI.
Maryam, A. S. (2021). Strategi pelaksanaan pembelajaran berdiferensiasi. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi.
Nurhamidah, D. (2021). Pengembangan instrumen penilaian berbasis media Nearpod dalam mata kuliah bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 80–90.
Pane, R. N., Lumbantoruan, S., & Simanjuntak, S. D. (2022). Implementasi pembelajaran berdiferensiasi untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif peserta didik. BULLET: Jurnal Multidisiplin Ilmu, 1(3), 173–180.
Pitaloka, H., & Arsanti, M. (2022). Pembelajaran diferensiasi dalam kurikulum merdeka. Seminar Nasional Pendidikan Sultan, 2020–2023.
Presiden Republik Indonesia. (2021). Standar nasional pendidikan.
Puspitasari, V., Rufi’i, & Walujo, D. A. (2020). Pengembangan perangkat pembelajaran dengan model diferensiasi menggunakan Book Creator untuk pembelajaran BIPA di kelas yang memiliki kemampuan beragam. Jurnal Education and Development Institut, 8(4), 310–319.
Rahman, S. (2021). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar. In Merdeka Belajar (pp. 289–302).
Setiadi, G., & Yuwita, N. (2020). Pengembangan modul mata kuliah bahasa Indonesia menggunakan model ADDIE bagi mahasiswa IAI Sunan Kalijogo Malang. Akademika: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 200–217. https://doi.org/10.51339/akademika.v2i2.207
Suwartiningsih, S. (2021). Penerapan pembelajaran berdiferensiasi untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA pokok bahasan tanah dan keberlangsungan kehidupan di kelas IXB semester genap SMPN 4 Monta tahun pelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 1(2), 80–94. https://doi.org/10.53299/jppi.v1i2.39
Tasya, N., & Abadi, A. P. (2019). Faktor penyebab rendahnya hasil belajar siswa. Sesiomedika, 2(1c), 660–662.
Wati, I., Yusuf, H., & Surahman, S. (2021). Pengaruh aktivitas media wayang kartun terhadap kemampuan kosa kata anak usia dini. PAUDIA: Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 10(1), 228–240. https://doi.org/10.26877/paudia.v10i1.8532
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 BLAZE : Jurnal Bahasa dan Sastra dalam Pendidikan Linguistik dan Pengembangan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.