Analisis Akar Masalah terhadap Rendahnya Hasil Belajar Menulis Teks Deskripsi Siswa Kelas IV SD
DOI:
https://doi.org/10.59841/blaze.v3i3.2928Keywords:
Writing, descriptive text, learning outcomes, root of the problemAbstract
This study aims to identify and understand the root causes of low student learning outcomes in writing descriptive texts in grade IV of elementary school. Based on the results of field observations, it was found that the majority of students scored below the Minimum Completion Criteria (KKM) in both cognitive and psychomotor aspects. In addition, student participation in learning activities is also relatively low, which is reflected in minimal interaction, lack of discipline, and lack of self-expression. This study uses a descriptive method with a qualitative approach, using observations in the form of tests and documentation as data collection techniques. The results of the study indicate that lack of understanding of the structure and characteristics of descriptive texts, interaction in learning, challenges in using learning media, and low student motivation are dominant factors in decreasing the quality of learning outcomes. Other factors are low interest in reading and limited student vocabulary. This study recommends that learning be carried out with a more communicative, applicable, and meaningful approach according to the characteristics of students in elementary schools.
References
Alifia, A., Hendriani, H., & Heryanto, H. (2020). Penerapan strategi pembelajaran menulis terbimbing untuk meningkatkan keterampilan menulis karangan deskripsi siswa kelas III sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2), 10. https://ejournal.upi.edu/index.php/jpgsd/article/view/30013/13331#
Asyifa, N., & Tania, V. (2024). Keterampilan menulis teks deskripsi dalam pembelajaran Bahasa Indonesia sekolah dasar, 2(3).
Atastasial, M., Agustii, R. D., & Chandra, T. W. (2024). Menganalisis kemampuan siswa sekolah dasar dalam menulis sebuah karangan teks deskriptif, 4, 3224–3230.
Desak Putu Anom Janawati, N. L. M. A. S. (2024). Analisis kemampuan menulis teks deskripsi siswa kelas, 09.
Hendra Kristanto, L. (2023). Kemampuan menulis eksposisi proses pada siswa kelas IV B SD Baptis Palembang, 6(1), 13–25.
Hiskia Sitorus, H., Sagita, R. D., Rahmadarati, R., Chandra, C., & Suriani, A. (2024). Analisis kesulitan keterampilan menulis karangan deskripsi peserta didik fase B di sekolah dasar. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya, 2(3), 289–303. https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i3.739
Inggriyani, F., & Pebrianti, N. A. (2021). Analisis kesulitan keterampilan menulis karangan deskripsi peserta didik di sekolah dasar. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 7(1), 1–22. https://doi.org/10.36989/didaktik.v7i01.175
Kusuma, J. W. (2023). Dimensi media pembelajaran.
Lutfiah, Z. A., Rukayah, R., & Kamsiyati, S. (2021). Analisis kesulitan menulis teks deskripsi pada peserta didik kelas IV sekolah dasar. Didaktika Dwija Indria, 9(5). https://doi.org/10.20961/ddi.v9i6.48736
Nurrahmi, R., & Indihadi, D. (2020). Analisis hasil keterampilan menulis teks deskripsi siswa melalui tayangan video. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(3), 117–123. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v7i3.28663
Pangestuti, R. (2020). Analisis kemampuan siswa dalam menulis cerita sederhana menggunakan media cerita gambar, 4(1), 1–23.
Priyantoko, T. P. H. (2012). Melalui media gambar pada siswa kelas IV SD Negeri 2 Sembawa.
Purwanti, & Supriyono. (2018). Penerapan model pembelajaran langsung untuk meningkatkan keterampilan menulis deskripsi bagi siswa sekolah dasar, 839–848.
Rahayu, S., Putri, N. P., Nailati, R., & Ahmad, N. Q. (2023). Penerapan media gambar dalam meningkatkan kemampuan menulis siswa kelas IV B SDN Inpres 145 Pampangan. Jurnal Arjuna: Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika, 1(6), 116–125. https://doi.org/10.61132/arjuna.v1i6.299
Sinaga, E., Suwangsih, E., & Nurmahanani, I. (2021). Analisis kemampuan menulis karangan deskripsi pada siswa kelas IV sekolah dasar. Renjana Pendidikan: Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 2, 1.
Sri Yulianingsih, S., & Yarmi, G. N. N. (2020). Analisis kesulitan siswa dalam menulis teks deskriptif. English Education and Applied Linguistics Journal (EEAL Journal), 3(2), 98–106. https://doi.org/10.31980/eealjournal.v3i2.1837
Supriyadi, A., & Ma’ruf, F. (2023). Analisis kesulitan menulis karangan deskripsi peserta didik kelas IV. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 18(2), 141–147. https://doi.org/10.33084/pedagogik.v18i2.5830
Wardhany, R. O., & Indihadi, D. (2021). Analisis tulisan teks deskripsi peserta didik melalui pengalaman membaca cerita fiksi. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(3), 575–583. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v8i3.39226
Wiranto, D., Anggraini, T. R., & Hastuti, H. (2021). Kemampuan menulis teks deskripsi berdasarkan media gambar pada siswa kelas VII SMP Negeri 13 Bandar Lampung. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(1), 3–4. http://eskrispi.stkippgribl.ac.id/
Wulandari, G. S., & Indihadi, D. (2021). Analisis teks deskripsi melalui media gambar tunggal di sekolah dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2345–2354. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.811
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 BLAZE : Jurnal Bahasa dan Sastra dalam Pendidikan Linguistik dan Pengembangan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.