Evaluasi Hasil Belajar Pada Siswa Di SMPN 2 Kartasura

Authors

  • Binti Nuraisyah Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Inez Yuliane Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Utari Marcela Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Nurul Latifatul Inayati Universitas Muhammadiyah Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i1.756

Keywords:

Evaluation, Learning Outcomes, Islamic Religious Education

Abstract

This research article aims to identify what obstacles occur in the evaluation process at SMP Negeri 2 Kartasura and identify the evaluation process for PAI subject teachers at SMP Negeri 2 Kartasura on student learning outcomes. In learning, evaluation is needed to determine the learning outcomes obtained by students, where initially there were problems that caused the students not to focus during the teaching and learning process. As well as causing failure to obtain high grades. This research uses the type of literature study research. The use of this approach uses a descriptive approach which is adapted to the main objective of the research focusing on students at SMP Negeri 2 Kartasura. There are two types of data collection techniques in this research, namely interviews and documentation. These results prove that PAI teachers must also monitor students for what they experience, which causes student learning outcomes to decline

References

Hidayat, N. (2021). Evaluasi Program Blended Learning terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(8), 411-419.

Warsah, I., & Habibullah, H. (2022). Implementasi Evaluasi Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam di Madrasah. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 5(1), 213-225.

Siregar, R. L. (2017). Evaluasi hasil belajar pendidikan Islam. HIKMAH: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 59-75.

Utami, L. W. S. (2021). Penggunaan Google form dalam evaluasi hasil belajar peserta didik Di masa pandemi c0vid-19. TEACHING: Jurnal Inovasi Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 1(3), 150-156.

Abduh, M. (2014). Evaluasi pembelajaran tematik dilihat dari hasil belajar siswa. Indonesian Journal of Curriculum and Educational Technology Studies, 2(1).

Rezeki, P. (2020). Teknik Pelaksanaan Evaluasi pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Online Masa Pandemi Covid-19. at-Tarbiyah al-Mustamirrah: Jurnal Pendidikan Islam, 1, 61-70.

Azizah, N., & Zainudin, M. (2020). Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (Studi di SMK Muhammadiyah 1 dan SMK Muhammadiyah 2 Kota Palembang). Edification Journal: Pendidikan Agama Islam, 2(2), 133-143.

Magdalena, I., Mulyani, F., Fitriyani, N., & Delvia, A. H. (2020). Konsep Dasar Evaluasi Pembelajaran Sekolah Dasar di SD Negeri Bencongan 1. Pensa, 2(1), 87-98.

Achadah, A. (2019). Evaluasi dalam pendidikan sebagai alat ukur hasil belajar. An-Nuha Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 91-107.

Suardipa, I. P., & Primayana, K. H. (2023). Peran desain evaluasi pembelajaran untuk meningkatkan kualitas pembelajaran. Widyacarya: Jurnal Pendidikan, Agama dan Budaya, 4(2), 88-100.

Nazaruddin, 2007:2 dalam Azizah, N., & Zainudin, M. (2020). Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (Studi di SMK Muhammadiyah 1 dan SMK Muhammadiyah 2 Kota Palembang). Edification Journal: Pendidikan Agama Islam, 2(2), 133-143

Alaby, M. A. (2017). Pengaruh Motivasi Belajar dan Kecerdasan Interpersonal terhadap Prestasi Belajar IPS: Survey di SMPN Kecamatan Setiabudi Jakarta Selatan. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara, 8(2), 107-120.

Damayanti, N. A., & Dewi, R. M. (2021). Pengembangan Aplikasi Kahoot Sebagai Media Evaluasi Hasil Belajar Siswa. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1647-1659.

Muhammad Abduh, N. S. (2007). EVALUASI PEMBELAJARAN TEMATIK DILIHAT DARI HASIL BELAJAR. Suliharti, 222.

Nitko, Anthony J. 1996. Educational Assessment of Students, Second Edition. New Jersey: Englewood Cliffs, 4

Porwani, Sri. (2011 ). Hubungan Pendidikan dan Pelatihan (Diklat) terhadap Kinerja Karyawan ( Studi Kasus: Bagian SDM dan Logistik di Kantor Wilayah IV Perum Pegadaian Palembang, V0l.3, No.3. Halaman 1-9.

Sulisharti, Susun. (2007). Konsistensi Kebijakan Pemerintah Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Tematik di Sekolah , Vol, 9 No. 3. Halaman 221-234.

Ramayulis . (2002). Metode Pendidikan Agama Islam , Kalam Mulia, Jakarta.

Thoha, M Chabib. (1990). Teknik Evaluasi Pendidikan , PT. Raja Grafindo: Jakarta.

Downloads

Published

2024-01-06

How to Cite

Binti Nuraisyah, Inez Yuliane, Utari Marcela, & Nurul Latifatul Inayati. (2024). Evaluasi Hasil Belajar Pada Siswa Di SMPN 2 Kartasura. IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 88–97. https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i1.756