Aksentuasi Nilai Insaniyah dalam Film Animasi Keluarga Somat
DOI:
https://doi.org/10.59841/ihsanika.v3i2.2547Keywords:
Animated Film, Somat Family, Value of InsaniyahAbstract
This article aims to describe the accentuation of the value of Insaniyah in the Somat Family Animation Film, where previous research has not been specific to this aspect. Qualitative setting with descriptive analysis is a form of this research, in order to describe the problem as findings from data in manuscripts and related writings. The findings show that the film has a storyline that is easy to digest, contains many human values and characters that are so attached to the reality of daily life. The implications of research on the importance of practicing human values in animated films for Islamic education. Research is expected to contribute to the meaning of a film from the aspect of social ethics.
References
Atika, R. (2021). Pesan dakwah dalam film animasi Keluarga Somat (Studi analisis semiotik Roland Barthes) [Skripsi, UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten].
Cahyadari, M. (2022). Nilai-nilai pendidikan karakter dalam serial animasi Keluarga Somat dan relevansinya dengan pembelajaran tematik [Skripsi, UIN Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto].
Dewi Astuti. (2020). Analisis internalisasi nilai-nilai keislaman dalam pembentukan karakter anak asuh di Pesantren Yatim Balita Adhsa Grogol Sukoharjo. Academia: Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 3(1), 94–117. https://doi.org/10.54622/academia.v3i1.51
El-Syam, R. S., & Muntaqo, R. (2021). Aksentuasi nilai-nilai ilahiyah dalam pandemi COVID-19. Ta’dib: Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Peradaban Islam, 3(1), 27–44. https://ojs.unsiq.ac.id/index.php/takdib/article/view/4262
El Syam, R. S., Sudiyono, N., & Zulfikar, S. A. (2022). Nilai tuntunan dalam tontonan: Spektrum etika sosial sinetron “Dunia Terbalik.” Journal of Administrative and Social Science, 4(2), 53–62. https://doi.org/10.55606/jass.v4i1.117
Fuadi, S. I., Suyud, R., & Syam, E. (2023). Esensi kesalehan sosial dalam tradisi halalbihalal di Indonesia. Journal of Creative Student Research (JCSR), 1(3), 12–20. https://doi.org/10.55606/jcsrpolitama.v1i3.1585
Hidayati, M. R., Purwanto, B. E., & Anwar, S. (2017). Relasi makna film animasi Keluarga Somat episode Flying Fox dan episode Tetangga Baru. Repository Universitas Pancasakti Tegal, 1–6.
Ibrahim, N. (2015). Nilai karakter dan budaya bangsa dalam film animasi Indonesia “Keluarga Somat.” Prosiding Seminar Nasional dan Launching ADOBSI, 280–284.
Kemdikbud. (2025). Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) Daring. Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa.
Ko, S. Q., Chua, C. M. S., Koh, S. H., Lim, Y. W., & Shorey, S. (2023). Experiences of patients and their caregivers admitted to a Hospital-at-Home program in Singapore: A descriptive qualitative study. Journal of General Internal Medicine, 38(3), 691–698. https://doi.org/10.1007/s11606-022-07765-1
Mantafani, R. (2021). Representasi stereotip etnis Tionghoa dalam film serial animasi Keluarga Somat di episode 13 dan 115 [Skripsi, Universitas AMIKOM Yogyakarta].
Mawarni, S. A. (2021). Representasi etnosentrisme dan pesan dakwah dalam film animasi Keluarga Somat [Skripsi, UIN Salatiga].
Nadlif, A. (2023). Keluarga Somat, keluarga ideal idaman banyak orang. Mojok.co. https://mojok.co/terminal/
Nasrudin, E., Sandi, M. K., Alfian, M. I. R., & Fakhruddin, A. (2023). Penguatan pendidikan karakter religius melalui ekstrakurikuler keagamaan di SMA Negeri 3 Bandung. Jurnal Pendidikan Karakter, 14(1), 11–19. https://doi.org/10.21831/jpka.v14i1.55288
Padli, E. (2019). Nilai-nilai pendidikan Islam dalam Awiq-awiq Pisuke. El-Hikmah: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan Islam, 13(2), 183–195. https://doi.org/10.20414/elhikmah.v13i2.1358
Rahayu, L. E. R. (2018). Pesan akhlak dalam serial animasi “Keluarga Somat” di Indosiar (Episode Tetangga Baru) [Skripsi, UIN Semarang].
Robi, R. S. E. S., & Rizqi, S. (2023). Hikmah pendidikan Islam pada silsilah keluarga Upin dan Ipin. Mukaddimah: Jurnal Studi Islam, 8(1), 49–66. https://ejournal.uin-suka.ac.id/pusat/mukaddimah/index
Rodhiyana, M. (2022). Strategi internalisasi nilai-nilai islami pada peserta didik. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 96–105. https://doi.org/10.34005/tahdzib.v5i1.1964
Safira, M. (2015). Representasi kekerasan dalam kartun Keluarga Somat di media televisi (Analisis semiotika terhadap kartun) [Skripsi, Universitas Multimedia Nusantara].
Santoso, B., & Winingsih, I. (2022). Representasi nilai toleransi dalam animasi Keluarga Somat episode “Hari Kartini.” NUSA, 7(1), 50–65.
Stekom. (2023). Keluarga Somat. Ensiklopedia Dunia. https://p2k.stekom.ac.id/
Susanto, W. A. (2016). Representasi nilai-nilai budaya dalam film animasi Keluarga Somat (Analisis semiotika Charles Sander Peirce) [Skripsi, IAIN Surakarta].
Various. (2021). Keluarga Somat - Special Pak Somat. Vidio.com. https://www.vidio.com/
Zhang, X., Yan, Y., Ye, Z., & Xie, J. (2023). Descriptive analysis of depression among adolescents in Huangshi, China. BMC Psychiatry, 23(1), 176. https://doi.org/10.1186/s12888-023-04682-3
Syarifah, F. (2015, July 1). Keluarga Somat, contoh film yang bagus untuk anak. Liputan6.com. https://www.liputan6.com/health/
Syafrianis, D. (2018, September 13). ”The Best of Keluarga Somat” hadir dalam format DVD. GoHappyLive.com. https://gohappylive.com/
Alamsyah, I. E. (2018, September 14). Serial animasi Keluarga Somat hadir dalam bentuk DVD. Republika Online. https://ameera.republika.co.id/
Sabilla, A. (2021, October 15). Kenalan dengan Keluarga Pak Somat yang sederhana dan penuh komedi. Liputan6.com. https://www.liputan6.com/on-off/
Ali, S. (2023, February 19). Esensi kemuliaan manusia ada pada insaniah. Kumparan.com. https://kumparan.com/shamsi-ali/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.