Memahami Konsep Desain Pembelajaran Serta Evaluasi Penilaian dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam

Authors

  • Tifani Asnita Putri Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Laily Rahma Wati Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Gusmaneli Gusmaneli Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang

DOI:

https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i4.1965

Keywords:

Learning Design, Evaluation, Assessment, Islamic Religious Education

Abstract

The purpose of this paper is to deeply understand the concept of learning design and assessment evaluation in learning Islamic Religious Education. The research method used in this paper is a literature study, which aims to analyze and understand the concept of learning design and assessment evaluation in Islamic Religious Education learning. Literature study is conducted by collecting, reviewing, and analyzing various relevant literature sources, such as books, scientific journals, articles, and other academic documents. The results of this study show that the learning design of Islamic Religious Education aims to create effective learning by integrating Islamic values and modern education needs. The process includes competency analysis, selection of approaches and strategies, and evaluation of learning outcomes. The main principles of this design are the integration of Islamic values, the use of Islamic educational technology, active learning, inclusive, and comprehensive evaluation. PAI learning evaluation measures the achievement of objectives in cognitive, affective and psychomotor aspects, using instruments such as tests and observations. Evaluation results provide a basis for learning improvement and support learner development.

References

Akhyar, M., & Zalnur, M. (2024). Pembentukan kepribadian muslim anak di masa golden age melalui pendidikan profetik keluarga di era digital. Al-Fikra: Jurnal Ilmiah Keislaman, 23(1), 130–140.

Akhyar, M., Remiswal, R., & Khadijah, K. (2024). Pelaksanaan evaluasi P5 dalam meningkatkan kreativitas dan kemandirian siswa pada mata pelajaran PAI di SMPN 1 VII Koto Sungai Sariak. Instructional Development Journal, 7(2).

Akhyar, M., Sesmiarni, Z., Febriani, S., & Gusli, R. A. (2024). Penerapan kompetensi profesional guru pendidikan agama Islam (PAI) dalam meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa. Dirasah: Jurnal Studi Ilmu dan Manajemen Pendidikan Islam, 7(2), 606–618.

Fatimah, S. H. L. (2023). Desain pembelajaran PAI di sekolah. Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(03), 262–271.

Habibullah, N. (2020). Desain pembelajaran pendidikan agama Islam dan persoalan karakteristik peserta didik. At-Ta’lim: Kajian Pendidikan Agama Islam, 2(1), 47–59.

Hidayat, T., & Asyafah, A. (2019). Konsep dasar evaluasi dan implikasinya dalam evaluasi pembelajaran pendidikan agama Islam di sekolah. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 159–181.

Jauhari, M. T. (2020). Desain pengembangan pembelajaran pendidikan agama Islam di sekolah dan madrasah. Islamika, 2(2), 328–341.

Marzuki, I., & Hakim, L. (2019). Evaluasi pendidikan Islam. Tadarus Tarbawy: Jurnal Kajian Islam dan Pendidikan, 1(1).

Nur, I., Mustakim, M., Abidin, A., & Rasyid, M. R. (2024). Prinsip desain pembelajaran pendidikan agama Islam. Jurnal Intelek Insan Cendikia, 1(8), 3157–3163.

Putrawangsa, S. (2018). Desain pembelajaran: Design research sebagai pendekatan desain pembelajaran. CV. Reka Karya Amerta.

Rohmat, I. N., Setyawan, M. N. K., & Salsabila, I. A. (2023). Teknik evaluasi pembelajaran PAI. Ta’limDiniyah: Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 4(1), 157–177.

Sahuri, M. S. (2022). Strategi guru pendidikan agama Islam membentuk karakter religius peserta didik di SMP Al Baitul Amien Jember. Indonesian Journal of Islamic Teaching, 5(2), 205–218.

Sawaluddin, S. (2018). Konsep evaluasi dalam pembelajaran pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 3(1), 39–52.

Setyosari, P. (2020). Desain pembelajaran. Bumi Aksara.

Downloads

Published

2024-11-18

How to Cite

Tifani Asnita Putri, Laily Rahma Wati, & Gusmaneli Gusmaneli. (2024). Memahami Konsep Desain Pembelajaran Serta Evaluasi Penilaian dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(4), 203–218. https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i4.1965

Most read articles by the same author(s)