Benarkah Gender Mempengaruhi Hasil Belajar Bahasa Arab
DOI:
https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i1.786Keywords:
Learning outcomes, Gender, Arabic languageAbstract
His study aims to prove whether there is an effect of gender on Arabic learning outcomes at the elementary school level. The research used a quantitative approach, with the research subjects being students in grades II and IV of Asy-Syafi'i Integrated Islamic Elementary School (SDIT) in the academic year 2023-2024, with a total sample size of 54 students. The data were analyzed using an independent sample t-test. The results of the analysis show that there is no significant difference in Arabic learning outcomes based on gender.
References
Aflisia, N., & Harahap, P. “Eksistensi Bi’ah Lughawiyah Sebagai Media Berbahasa Arab Dalam Meningkatkan Kemampuan Muhadatsah Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Arab Iain Curup.” Journal of Arabic Learning and Teaching, Volume 2, No.1 (2019).
Andini, S. T. “Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Lemahnya Kemampuan Peserta Didik dalam Memahami Bahasa Arab Kelas VIII MTs. Ddi Lero Kec. Suppa Kab. Pinrang.” Doctoral dissertation, 2507 (February 2020).
Arifin, M. A., & Sukandar, S. “Pentingnya Bahasa Arab Bagi Umat Islam di Pedesaan.” Al’Adalah, 24(1), (2021), 11–17. https://doi.org/10.35719/aladalah.v24i1.44
Azzahroh, P., Sari, R. J., & Lubis, R. “Analisis Perkembangan Bahasa Pada Anak Usia Dini di Wilayah Puskesmas Kunciran Kota Tangerang Tahun 2020.” Journal for Quality in Women’s Health, 4(1), (2021), 46–55. https://doi.org/10.30994/jqwh.v4i1.104
Fajaruddin, S., Retnawati, H., Prihono, E. W., Yusron, E., & Prihatni, Y. “Mungkinkah gender mempengaruhi hasil belajar barbahasa anak?” Wiyata Dharma: Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 9(2), (2021), 127–134. https://doi.org/10.30738/wd.v9i2.12273
Fathoni. “Pentingnya Penguasaan Bahasa Arab Bagi Pendakwah.” MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 8(1), (2021), 140–152.
Hamdah, L. “Problematika Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII dalam Pembelajaran Bahasa Arab SMP IT Yapidh Ta’limi.” Journal of Arabic Education and Arabic Studies, 1(1), (2022), 1–19. https://doi.org/10.53038/tlmi.v1i1.8
Irwan, M. “Faktor-Faktor yang Memengaruhi Peningkatan Belajar Bahasa Arab pada Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Di Indonesia.” JUPE: Jurnal Pendidikan Mandala, 7(2), (2022), 365–369. https://doi.org/10.58258/jupe.v7i2.3455
Kapoh, R. J. “Beberapa Faktor yang Berpengaruh Terhadap Pemerolehan Bahasa.” Interlingua, 4, (2018), 87–95.
Moniz, M. R., Kebidanan, P., Sarjana, P., Ngudi, U., Ungaran, W., & Styles, P. “Pola Asuh Orangtua Berhubungan dengan Perkembangan Bicara dan Bahasa Balita di Puskesmas Ambarawa.” Journal of Holistics and Health Sciences (JHHS), 5(2), (2023), 306–317.
Prastyo, D. “Prespektif Gender Dalam Penentuan Pengurus Kelas Di Sekolah Dasar.” EduStream: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), (2022), 59–63. https://doi.org/10.26740/eds.v4n1.p59-63
Putra, D. A. “Kesetaraan Gender Dalam Pembelajaraan Di Sekolah Dasar. Elementary School Education Journal., 3(1), (2019), 93–103. http://103.114.35.30/index.php/pgsd/article/viewFile/1400/1183
Ridlo, U. “Bahasa Arab Dalam Pusaran Arus Globalisasi: Antara Pesismisme Dan Optimisme.” Ihya Al-Arabiyah, 1(2), (2015), 210–226.
Rosyidi, A. W. “Menengok Kembali Kurikulum Bahasa Arab dan Pembelajarannya.” Makalah Pendampingan Guru BA MI, (November 2012).
Sari Dewi, I. “Bahasa Arab Dan Urgensinya Dalam Memahami Al-Qur’an.” Kontemplasi: Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin, 4(1), (2016), 43.
Taufiq, M., Ghani, A., Ab, W., & Wan, A. “Bahasa Arab Untuk Pendidikan Awal Kanak-Kanak.” Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak, (2018), 70–82.
Utami, N. E. S., & Yonanda, D. A. “Hubungan Gender Terhadap Prestasi Belajar Siswa.” Seminar Nasional Pendidikan, FKIP UNMA, 2, (2020), 144–149. https://prosiding.unma.ac.id/index.php/semnasfkip/article/view/314