Implementasi Pembelajaran Power Poin dalam Meningkatkan Pembacaan Kitab Kuning di Pondok Pesantren Fathul Ulum Jombang

Authors

  • Hermanto Hermanto Universitas KH. Abdul Chalim, Mojokerto
  • Imam Syafi’i Universitas KH. Abdul Chalim, Mojokerto

DOI:

https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i4.1853

Keywords:

Management, Curriculum, Pesantren, Character

Abstract

This research uses a qualitative research approach design with a qualitative descriptive research type. Data was collected through observation, interviews and document analysis. The sources for this research were the principal, homeroom teacher, students, and Nahwu and Shorof teachers of the Ulya class at the Fathul Ulum Islamic boarding school in Jombang.The research method used is qualitative research. Data collection uses observation, interview and documentation techniques. Data analysis techniques, researchers use data reduction, data presentation, and drawing conclusions or verification. To test the validity of the data, researchers used source triangulation.The results of the research show that, the implementation of power point learning in increasing the reading of the yellow book at the Fathul Ulum Jomba Islamic Boarding School: 1) The implementation of power point learning in increasing the reading of the yellow book at the Fathul Ulum Islamic Boarding School is creating learning tools, adjusting the theme or learning material, implementing the learning power points, and evaluating power point learning; 2) The implication of power point learning in increasing the reading of the yellow book at the Fathul Ulum Diwek Jombang Islamic boarding school is that there is a change in students' understanding and student involvement in the sense that students are actively involved and more enthusiastic in learning.

 

 

References

Alimuddin, A., Juntak, J. N. S., Jusnita, R. A. E., Murniawaty, I., & Wono, H. Y. (2023). Teknologi Dalam Pendidikan: Membantu Siswa Beradaptasi Dengan Revolusi Industri 4.0. Journal on Education, 5(4), 11777-11790.

Erika Mufidatul Khusna & Mulyadi, “ Implementasi Metode Al-Fiyah Aplikatif Dalam Pembelajaran Baca Kitab Kuning Dipondok Pesantren Al-Ma’ruf Pare Kediri” FATAWA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, No. 1 (Desember, 2022), 20.

Ernawati, A., Sumiati, C., Putri, S., & Watini, S. (2023). Implementasi TV Sekolah Sebagai Media Pembelajaran Digital pada TK Negeri Pembina Wundulako. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(6), 3813-3820.

Jaya, Farida. 2019. Perencanaan Pembelajaran. Medan: UIN Sumatera Utara.

Kamil, P. M. (2018). Perbedaan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Sistem Pencernaan Pada Manusia Dengan Menggunakan Media Power Point dan Media Torso. Bioedusiana: Jurnal Pendidikan Biologi, 3(2).

Majid, Abdul. 2014. Pembelajaran tematik terpadu (Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mohammad Yazdi, “E-Learning Sebagai Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Teknologi Informasi” Jurnal Ilmiah ForistekVol.2, No.1, Maret 2012.

Muhammad, M & Nurdyansyah. 2015. Pendekatan Pembelajaran Saintifik. (Sidoarjo: Nizamia learning center.

Muthoharoh, M. (2019). Media power point dalam pembelajaran. Tasyri: jurnal Tarbiyah-Syariah-Islamiyah, 26(1)

Nasution, S. (2018). Didaktis Asas-Asas Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Nurdyansyah, N., & Fahyuni, E.F. Inovasi Model Pembelajaran Sesuai Kurikulum 2013.Sidoarjo: Nizamia learning center, (2016),1.

Pandi, R., &Nurdyansyah, N. An Evaluation of Graduate Competency in Elementary School.Atlantis Press.Advancesin Social Science, Educationand Humanities Research (ASSEHR),(2017)volume125,95.

Purnomo, Catur Hadi. 2010. Presentasi Kreatif dengan Power Point: Gagas Media, Jakarta.

Rahmat et al., 2019. Ilmu pendidikan “Konsep, Teori dan Aplikasinya”, Medan, Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).

Sapriyah, “Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar,” Jurnal Untirta vol. 2, no. 1 (2019): 2.

Setiawan,F.A.(2022). Media Powerpoint Berbasis Model Contextual Teachingand Learning di SDN 68 Palembang. Jurnal Inovasi Sekolah Dasar. 9(1): 12.

Sugiyarto. (2020). MediaPembelajaran Powerpoint Interaktif Dalam Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar.Jurnal CERDAS Proklamator.8(2):122.

Susilo, Muhammad Joko. 2020 “Guru dalam Proses Belajar Mengajar, (Semarang: CV. Pilar Nusantara.

Undang-Undang Dasar 1945 dan GBHN, Citra Mesia Wacana, 2008, hal .23. Bunyi BAB XII Pendidikan dan Kebudayaan Pasal 31,ayat (2) berbunyi: Setiap warga Negara wajib mengikuti pendidikan dasar dan pemerintah waj membiayainya. Ayat (5a0 berbunyi: pemerintah memajukan ilmu pengetahuan dan teknologi dengan menjunjung tinggi nilai-nilai agama danpersatuan bangsa untuk kemajuan peradaban serta kesejahteraan umat manusia.

Vivi yumarni,” Pengaruh Gadget Terhadap Anak Usia Dini “, Jurnal Literasiologi, Vol.8, No.2 (Juli-Desember, 2022).

Zakky, 2018 “PengertianImplementasimenurut Para Ahli, KBBI danSecara Umum” Agustus 27.https://www.zonareferensi.com/pengertian-implementasi/html

Published

2024-09-30

How to Cite

Hermanto Hermanto, & Imam Syafi’i. (2024). Implementasi Pembelajaran Power Poin dalam Meningkatkan Pembacaan Kitab Kuning di Pondok Pesantren Fathul Ulum Jombang. IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(4), 13–25. https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i4.1853

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.