Peran Religius Culture dalam Pembentukan Karakter Religius pada Siswa di MTS Ma’arif Garung Wonosobo

Authors

  • Susan Asasiyah Universitas Sains Al-Qur’an Wonosobo
  • Sri Haryanto 3Universitas Sains Al-Qur’an Wonosobo
  • Darul Muntah 3Universitas Sains Al-Qur’an Wonosobo

DOI:

https://doi.org/10.59841/ihsanika.v3i3.2942

Keywords:

character education, MTs Ma’arif Garung, religious culture, religious values, student character

Abstract

Religious culture is a school-based value system that aims to shape students' religious character through habituation, modeling, and a conducive spiritual environment. This research aims to describe the implementation and effectiveness of religious culture at MTs Ma’arif Garung Wonosobo in building students' religious character. The method used is qualitative with data collection techniques through observation, interviews, and documentation. The findings show that religious culture is implemented through daily, weekly, and periodic religious activities. The presence of teachers as role models, social support among students, and a religious atmosphere in the school environment are the main supporting factors. Meanwhile, obstacles come from some students’ lack of discipline, different religious backgrounds, and limited infrastructure. The implication of this research highlights the importance of consistency and collaboration between all school elements to internalize religious values in students' daily lives.

References

Al-Ghazali. (2011). Ihya Ulumuddin. Beirut: Darul Fikr.

Fitriyah, S. (2020). Pembiasaan Ibadah dalam Membentuk Karakter Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(2), 77–85. https://doi.org/10.31227/jip.v5i2.1123

Hasanah, R. (2020). Internalisasi Nilai Keagamaan melalui Kegiatan Shalat Dhuha di Sekolah. Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 88–99.

Hendriani, Maisaroh Setia, Sri Haryanto, and Salis Irvan Fuadi. "Penguatan Karakter Siswa Melalui Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Kelas IV MI Ma’arif Gondang Watumalang Tahun Pelajaran 2023/2024." Intellektika: Jurnal Ilmiah Mahasiswa 2.4 (2024): 196-208.

Hidayat, R., & Maulana, A. (2022). Peran Guru dalam Menanamkan Nilai Keagamaan melalui Kegiatan Rutin Sekolah. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Islam, 14(2), 98–108. https://doi.org/10.31002/jpki.v14i2.3081

Kholifah, S. (2022). Pelaksanaan Budaya Religius dalam Membentuk Karakter Siswa di MTs Negeri 2 Wonosobo. Jurnal Pendidikan Karakter, 10(3), 123–135. https://doi.org/10.21831/jpk.v10i3.44200

Lestari, M., & Haris, A. (2023). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Pembiasaan Ibadah di Sekolah. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1), 33–44. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i1.1567

Maulida, F. (2023). Lingkungan Sosial dan Pembentukan Nilai Religius. Jurnal Pendidikan dan Budaya Islam, 6(2), 77–89.

Mubarak, Z. (2022). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Kepribadian Religius Siswa. Jurnal Ilmu Keislaman, 7(2), 111–122.

Muhaimin. (2019). Paradigma Pendidikan Islam: Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nuryanto, D. (2021). Kegiatan Keagamaan Terstruktur dalam Membentuk Kepribadian Islami. Proceeding of ICIP, 3(1), 211–222.

Pritami, Sri Umaroh Dewi, Sri Haryanto, and Salis Irvan Fuadi. "Implementasi Pendidikan Karakter di MI Ma’arif Gesing." Journal of Student Research 2.4 (2024): 103-111.

Rahma, A. (2021). Pendidikan Islam Berbasis Karakter di Lembaga Pendidikan. Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 5(2), 140–153.

Rahmawati, L. (2023). Keteladanan Guru dalam Pembentukan Sikap Religius Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Karakter, 11(1), 102–115.

Rosyidah, N. (2019). Pengaruh Kegiatan Keagamaan terhadap Kedisiplinan Siswa. Jurnal Tarbiyah, 5(1), 45–54.

Salma, N. (2020). Strategi Guru dalam Membina Karakter Religius Siswa di Madrasah. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 8(1), 55–67.

Soleh, M. (2020). Strategi Pendidikan Karakter dalam Pembentukan Kepribadian Religius. Al-Tarbawi: Jurnal Pendidikan Islam, 13(1), 65–78. https://doi.org/10.24235/tarbawi.v13i1.5212

Sulaiman, I. (2018). Pengaruh Lingkungan Sekolah terhadap Religiusitas Siswa. Jurnal Psikologi Islam dan Budaya, 3(2), 107–119. https://doi.org/10.24014/jpib.v3i2.4578

Sutrisno, E. (2020). Perilaku Religius dan Lingkungan Pendidikan. Jurnal Humaniora Islamica, 6(1), 49–58.

Tilaar, H. A. R. (2021). Pendidikan, Kebudayaan dan Masyarakat. Jakarta: Grasindo.

Wibowo, D. (2022). Kolaborasi Sekolah dan Keluarga dalam Menanamkan Nilai-Nilai Islam. Jurnal Pendidikan dan Sosial Keagamaan, 7(3), 110–121.

Wulandari, D., & Fadilah, N. (2022). Efektivitas Program Shalat Dhuha dalam Membentuk Karakter Religius. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 8(2), 134–143. https://doi.org/10.26740/jep.v8n2.p134-143

Yuliana, T. (2020). Implementasi Pembiasaan Ibadah dalam Meningkatkan Kepribadian Siswa. Jurnal Islam dan Karakter, 4(1), 89–100.

Yusuf, M. (2021). Perilaku Keagamaan Remaja dan Pengaruh Lingkungan Sekolah. Jurnal Psikologi Islam, 6(1), 55–68.

Zubaedi. (2020). Desain Pendidikan Karakter. Jakarta: Kencana Prenada Media

Downloads

Published

2025-06-23

How to Cite

Susan Asasiyah, Sri Haryanto, & Darul Muntah. (2025). Peran Religius Culture dalam Pembentukan Karakter Religius pada Siswa di MTS Ma’arif Garung Wonosobo. IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(3), 202–214. https://doi.org/10.59841/ihsanika.v3i3.2942

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.