Tantangan Dan Solusi Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran PAI Bagi Anak Berkebutuhan Khusus Di SD Darul Fathonah Kudus
DOI:
https://doi.org/10.59841/ihsanika.v3i2.2762Keywords:
Merdeka Curriculum, Inclusive Education, Special Needs Students, Islamic Religious Education, Differentiated LearningAbstract
The implementation of the Merdeka Curriculum in Islamic Religious Education (PAI) for students with special needs (ABK) is a strategic issue in realizing inclusive and equitable education. This study aims to identify the challenges and formulate solutions for implementing the Merdeka Curriculum in PAI learning at SD Darul Fathonah Kudus, an inclusive school. Using a descriptive qualitative approach, data were collected through observation, interviews, and documentation, and analyzed through data reduction, presentation, and conclusion drawing. The findings reveal several key challenges, including the limited competence of teachers in inclusive pedagogy, lack of adaptive learning resources and media, learning gaps among students with different diagnoses, and inadequate disability-friendly facilities. These results highlight the urgency of continuous teacher training, the development of responsive instructional media, and systemic support from schools and policymakers. This research contributes to the strengthening of contextual and humanistic models of Islamic education within inclusive settings. The implications call for synergy among practitioners, academics, and stakeholders, and suggest further exploration through multi-site studies and data triangulation to deepen understanding of PAI learning dynamics for students with special needs.
References
Akbar, A. (2021). Pentingnya Kompetensi Pedagogik Guru. Jurnal Pendidikan Guru, 2(1), 27.
Astuty, W., & Suharto, A. W. B. (2021). Desain Perencanaan Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Daring Dengan Kurikulum Darurat. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 9(1), 81. Https://Doi.Org/10.36667/Jppi.V9i1.624
Barokatin, R., Nasir, M., & Jannah, F. (2023). Strategi Pembelajaran Guru Pendidikan Agama Islam Pada Anak Berkebutuhan Khusus (Autis) Di Sekolah Dasar. Inspiratif Pendidikan, 12(2), 793–801.
Dedy Mulyana. (2018). Metode Penelitian Kualitatif : Paradigma Baru Ilmu Komunikasi Dan Sosial Lainya. Remaja Rosda Karya.
Hadis, A. (2006). Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus Autistik. Alfabeta.
Hamriana, Sida, & Muhajir. (2021). Implementation Of Character Education In The 2013 Curriculum. Primary : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(2), 465–472.
Hartati, E., Majid, A., & Rahman, R. A. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Untuk Anak Berkebutuhan Khusus Di Smplb Ypab Baramas Klampok Banjarnegara. Alphateach (Jurnal Profesi Kependidikan Dan Keguruan), 4(1), 74–81.
Hermanto. (2008). Kemampuan Guru Dalam Melakukan Identifikasi Anak Berkebutuhan Khusus Di Sekolah Dasar Penyelenggara Pendidikan Inklusi. Dinamika Pendidikan, 15(1), 48.
Hermawan, D. K. Dan B. (2016). Model Implementasi Pendidikan Inklusif Ramah Anak. Pt. Luxima Metro Media,.
Ima Frima Fatimah. (2021). Strategi Inovasi Kurikulum. Eduteach : Jurnal Edukasi Dan Teknologi Pembelajaran, 2(1), 16–30. Https://Doi.Org/10.37859/Eduteach.V2i1.2412
Jhonathan Glazzard. (2016). Asih Asah Asuh Anak Berkebutuhan Khusus Di Sekolah Dasar. Pt Kanisius.
Junari, Q. P. (2025). Strategi Pembelajaran Yang Cocok Digunakan Untuk Anak Berkebutuhan Khusus (Abk). Jiwa: Jurnal Inovasi Wawasan Akademik, 1(1), 37.
Kurnia, I. R., Barokah, A., Edora, E., & Syafitri, I. (2024). Analisis Empat Standar Kompetensi Guru Di Lingkungan Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 15(1), 65–74. Https://Doi.Org/10.21009/Jpd.V15i1.44806
Leksono, S. (2015). Penelitian Kualitatif Ilmu Ekonomi, . Universitas Wisnu Pradana .
Lexy.J.Molieong. (2009). Metode Penelitian Kualitatif. Remaja Rosda Karya.
Mansur, A. A., Fatkhuriza, A. L., & Wijaya, D. H. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Anak Berkebutuhan Khusus. Raudhah Proud To Be Professionals: Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 7(2), 298–314.
Martin, Garry, And J. P. (2015). Modifikasi Perilaku Makna Dan Penerapannya. Pustaka Pelajar.
Mawa, H. A. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Yang Ramah Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Pendidikan Inklusi Citra Bakti, 1(1), 35.
Mega Iswari. (2019). Pendidikan Kecakapan Hidup Bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Unp Padang.
Mirrota, D. D. (2024). Tantangan Dan Solusi Pembelajaran Agama Islam Di Sekolah Inklusi." Urwatul Wutsqo. Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 13(1), 93.
Mudjito, H. Dan E. (2012). Pai Wajib Diajarkan Di Sekolah Umum Maupun Inklusi Dan Sangat Penting Dalam Membentuk Keimanan, Karakter, Serta Potensi Anak. Baduose Media.
Murtie, A. (2016). Ensiklopedi Anak Berkebutuhan Khusus. Maxima.
Nasution, W. N. (2017). Strategi Pembelajaran. In G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling (Vol. 3, Issue 1).
Ningrum, D. A. (2025). Implementasi Pendidikan Inklusi Di Anak Sekolah Dasar: Studi Kasus Pada Anak Berkebutuhan Khusus. Nusantara Educational Review, 3(1), 9–15.
Nur, M. I., Zaini, M. A., & Marzuki, I. (2022). Implementasi Kurikulum K13 Pada Anak Berkebutuhan Khusus. Bidayatuna Jurnal Pendidikan Guru Mandrasah Ibtidaiyah, 5(1), 105. Https://Doi.Org/10.54471/Bidayatuna.V5i1.1336
Oktaviani, L., Gunarsih, D., Awaludin, J., & Biologi, P. (2024). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Sekolah Inklusi Di Sekolah Menengah Pertama Kota Tangerang. Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(2), 1325–1332.
Pertiwi, R. P., & Dewi, S. E. K. (2023). Pengembangan Modul Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus Implementasi Kurikulum Merdeka Di Sd Negeri Inklusi. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1033–1042.
Rahmawati, R. F. (2019). Implementasi Kurikulum Anak Berkebutuhan Khusus Di Lentera Hati School Kudus. Quality, 7(1), 85–113. Https://Doi.Org/10.21043/Quality.V7i1.4738
Romdani, I. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Pembelajaran Pai Pada Anak Berkebutuhan Khusus (Abk) Slb Negeri 1 Ngawi. Althanshia: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 44–58.
Saraswati, S., Safitri, A., & Kabiba, K. (2022). Peran Guru Dalam Implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran (Jpp), 1(3), 120–128. Https://Doi.Org/10.51454/Jpp.V1i3.56
Shihab, M. Q. (1996). Wawasan Al Qur’an,. Mizan.
Siregar, G. M. (2021). Teori Kritis Habermas Dan Kebijakan Merdeka Belajar. Jurnal Filsafat Indonesia, 4(2), 142–151. Https://Doi.Org/10.23887/Jfi.V4i2.34771
Somantrie, H. (2021). Evaluasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Inovasi Kurikulum, 6(2), 30–40. Https://Doi.Org/10.17509/Jik.V6i2.35698
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (22nd Ed.). Penerbit Alfabeta.
Syaipudin, L., & Luthfi, A. (2024). Peran Guru Dalam Aplikatif Model Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Bagi Anak Berkebutuhan Khusus Pada Sekolah Luar Biasa. Jurnal Ilmiah Insan Mulia, 1(1), 27–33.
Taufan, Mutya Nurkalbi M., Purwaka Hadi, And T. M. (2023). Efektivitas Penggunaan Metode Picture Exchange Communication System (Pecs) Dalam Meningkatkan Kemampuan Berkomunikasi Pada Anak Autis Kelas Vi Di Slb Ypac. Jurnal Metafora Pendidikan (Jmp), 1(2), 151.
Tuasikal, A. R. S., Hartoto, S., Prakoso, B. B., Kartiko, D. C., & Hariyanto, A. (2021). The Analysis On Teaching Skills And Learning Effectiveness Of Internship Students. Cakrawala Pendidikan, 40(3), 650–658. Https://Doi.Org/10.21831/Cp.V40i3.40466
Utiarahman, T. B. (2020). Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru Melalui Pelatihan Berjenjang. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 5(3), 215–222.
Wijaya, D. (2019). Manajemen Pendidikan Inklusif Sekolah Dasar. Prenada Media.
Yunus, V., Zakso, A., Priyadi, A. T., & Hartoyo, A. (2023). Pendidikan Inklusif Pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 9(2), 313–327. Https://Doi.Org/10.31932/Jpdp.V9i2.2270
Zaitun. (2017). Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.