Dinamika Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah di Lampung Timur: Analisis terhadap Peran Guru dalam Menghadapi Era Pendidikan Inklusif

Authors

  • Anita Puspa Meilina Universitas Islam Lampung

DOI:

https://doi.org/10.59841/ihsanika.v3i2.2558

Keywords:

Educational, dynamics, Madrasah-Ibtidaiyah, inclusive, education

Abstract

This study aims to examine the dynamics of education in Madrasah Ibtidaiyah (Islamic elementary schools) in East Lampung in addressing the challenges of inclusive education, with a focus on the role of teachers in implementing teaching practices that accommodate students with special needs. The research employs a qualitative approach using semi-structured interviews, classroom observations, and document analysis as data collection instruments. The findings reveal that teachers in MI East Lampung face several obstacles, including insufficient training and limited facilities to support inclusive education. Nevertheless, teachers strive to adapt their teaching methods to accommodate students with special needs, supported by government policies and collaboration with parents. This study recommends enhancing teacher training, providing adequate facilities, and strengthening partnerships between schools and parents to foster a more inclusive educational environment. Furthermore, the research encourages future studies on the use of technology to support inclusive education in Madrasah Ibtidaiyah.

References

Aisyah, S., Arisanti, K., & Yaqin, F. A. (2023). Adaptasi dan inovasi madrasah ibtidaiyah dalam menyambut Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(1), 386–393. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i1.4583

Angreni, S., & Sari, R. T. (2020). Identifikasi dan implementasi pendidikan inklusi bagi anak berkebutuhan khusus di sekolah dasar Sumatera Barat. Auladuna: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 7(2), 145–153. https://doi.org/10.24252/10.24252/auladuna.v7i2a4.2020

Anwar, Z., & Putro, K. Z. (2023). Integrasi pendidikan dan psikologi dalam mengatasi tantangan pendidikan di madrasah ibtidaiyah. Ibtidai’y Datokarama: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 15–25. https://doi.org/10.24239/ibtidaiy.Vol4.Iss1.54

Aprily, N. M. (2020). Implementasi pendidikan karakter di Madrasah Ibtidaiyah Swasta (MIS) Az-Zahra Kota Bandung. Dialog, 43(1), 33–48. https://doi.org/10.47655/dialog.v43i1.341

Dewi, T. T. U., Tiatri, S., & Mularsih, H. (2020). Peran pengetahuan awal tentang anak berkebutuhan khusus dan efikasi guru terhadap sikap guru pada pendidikan inklusif. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, dan Seni, 4(2), 304–314. https://doi.org/10.24912/jmishumsen.v4i2.2972.2021

Firdaus, I. A. I. (2023). Analisis penggunaan teknologi dalam menyongsong pembelajaran Akidah Akhlak di madrasah ibtidaiyah. Mimbar Kampus: Jurnal Pendidikan dan Agama Islam, 23(1). https://doi.org/10.47467/mk.v23i1.5707

Hidayat, R. (2023). Kebijakan Asesmen Kompetensi Madrasah Indonesia (AKMI) pada satuan madrasah ibtidaiyah. Jurnal Intisabi, 1(1), 1–9. https://doi.org/10.61580/itsb.v1i1.1

Hisham, A. H. B., & Khairuddin, K. F. (2023). Pendidikan inklusif semasa krisis COVID-19: Persepsi guru terhadap pelaksanaannya untuk murid berkeperluan khas pendengaran. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 8(5), e002308. https://doi.org/10.47405/mjssh.v8i5.2308

Jalaluddin, N. S., & Tahar, M. M. (2022). Pelaksanaan pendidikan inklusif dalam kalangan guru arus perdana. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 7(2), e001280. https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i2.1280

Kurdi, M. S. (2018). Madrasah ibtidaiyah dalam pandangan dunia: Isu-isu kontemporer dan tren dalam pendidikan. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 5(2), 231–248. https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v5i2.3194

Miskiah, M. (2018). Model pendidikan karakter pada madrasah ibtidaiyah. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 6(1), 59–69. https://doi.org/10.21831/jppfa.v6i1.20611

Nuraeni, N., & Gunawan, I. M. S. (2021). Sosialisasi pendidikan inklusif dalam rangka meningkatkan kompetensi guru pendidikan anak usia dini. Community: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 119–123. https://doi.org/10.51878/community.v1i2.856

Putri, S. M., Ayatin, R., & Muttaqien, I. A. Y. (2024). Profesionalisme guru dalam meningkatkan proses pembelajaran. Jurnal Citra Pendidikan, 4(2), 1690–1695. https://doi.org/10.38048/jcp.v4i2.3516

Rahim, A., & Yusnan, M. (2022). Pengaruh kemandirian dan motivasi belajar siswa terhadap pendidikan karakter di Madrasah Ibtidaiyah Al Ikhlas Uwemagari Kabupaten Buton Selatan. Jurnal Pendidikan Rokania, 7(1), 103–113. https://doi.org/10.37728/jpr.v7i1.556

Setiawan, E., & Cipta Apsari, N. (2019). Pendidikan inklusif: Upaya mewujudkan kesetaraan dan non diskriminatif di bidang pendidikan bagi anak dengan disabilitas (AdD). Sosio Informa, 5(3). https://doi.org/10.33007/inf.v5i3.1776

Sofanudin, A. (2012). Minat masyarakat terhadap model pendidikan madrasah di Magelang dan Demak. Edukasi: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan, 10(3). https://doi.org/10.32729/edukasi.v10i3.170

Sumarni, M. S. S. (2019). Pengelolaan pendidikan inklusif di madrasah. Edukasi: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan, 17(2). https://doi.org/10.32729/edukasi.v17i2.631

Suprihatin, S. (2023). Peningkatan kompetensi guru madrasah dalam membelajarkan peserta didik berkebutuhan khusus. Perduli: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 78–83. https://doi.org/10.21009/perduli.v4i2.35075

Suryadi, I. (2023). Dampak pendidikan inklusif terhadap partisipasi dan prestasi siswa dengan kebutuhan khusus. Jurnal Pendidikan West Science, 1(08), 517–527. https://doi.org/10.58812/jpdws.v1i08.597

Timur, B. P. S. K. L. (2022). Statistik daerah Kabupaten Lampung Timur 2022. https://lampungtimurkab.bps.go.id/id/publication/2022/12/28/f7fc1b3bb4c7635fb2a88fc2/statistik-daerah-kabupaten-lampung-timur-2022.html

Triwulandari, A., & Pandia, W. S. S. (2015). Sikap guru terhadap penerapan program inklusif ditinjau dari aspek guru. JPPM (Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat), 2(2), 122–130. https://doi.org/10.21831/jppm.v2i2.6325

Watulingas, K. H., & Cendana, W. (2020). Analisis praktik refleksi guru dalam konteks program pendidikan inklusif: Studi kasus empat guru kelas inklusif di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 871–878. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.467

Winarsih, M. (2013). Kompetensi guru reguler di sekolah inklusif dalam pembelajaran bagi siswa tunarungu. Perspektif Ilmu Pendidikan, 27(2), 97–103. https://doi.org/10.21009/PIP.272.3

Downloads

Published

2025-04-14

How to Cite

Anita Puspa Meilina. (2025). Dinamika Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah di Lampung Timur: Analisis terhadap Peran Guru dalam Menghadapi Era Pendidikan Inklusif. IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 53–69. https://doi.org/10.59841/ihsanika.v3i2.2558

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.