Dinamika Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah di Lampung Timur: Analisis terhadap Peran Guru dalam Menghadapi Era Pendidikan Inklusif
DOI:
https://doi.org/10.59841/ihsanika.v3i2.2558Keywords:
Educational, dynamics, Madrasah-Ibtidaiyah, inclusive, educationAbstract
This study aims to examine the dynamics of education in Madrasah Ibtidaiyah (Islamic elementary schools) in East Lampung in addressing the challenges of inclusive education, with a focus on the role of teachers in implementing teaching practices that accommodate students with special needs. The research employs a qualitative approach using semi-structured interviews, classroom observations, and document analysis as data collection instruments. The findings reveal that teachers in MI East Lampung face several obstacles, including insufficient training and limited facilities to support inclusive education. Nevertheless, teachers strive to adapt their teaching methods to accommodate students with special needs, supported by government policies and collaboration with parents. This study recommends enhancing teacher training, providing adequate facilities, and strengthening partnerships between schools and parents to foster a more inclusive educational environment. Furthermore, the research encourages future studies on the use of technology to support inclusive education in Madrasah Ibtidaiyah.
References
Aisyah, S., Arisanti, K., & Yaqin, F. A. (2023). Adaptasi dan inovasi madrasah ibtidaiyah dalam menyambut Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(1), 386–393. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i1.4583
Angreni, S., & Sari, R. T. (2020). Identifikasi dan implementasi pendidikan inklusi bagi anak berkebutuhan khusus di sekolah dasar Sumatera Barat. Auladuna: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 7(2), 145–153. https://doi.org/10.24252/10.24252/auladuna.v7i2a4.2020
Anwar, Z., & Putro, K. Z. (2023). Integrasi pendidikan dan psikologi dalam mengatasi tantangan pendidikan di madrasah ibtidaiyah. Ibtidai’y Datokarama: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 15–25. https://doi.org/10.24239/ibtidaiy.Vol4.Iss1.54
Aprily, N. M. (2020). Implementasi pendidikan karakter di Madrasah Ibtidaiyah Swasta (MIS) Az-Zahra Kota Bandung. Dialog, 43(1), 33–48. https://doi.org/10.47655/dialog.v43i1.341
Dewi, T. T. U., Tiatri, S., & Mularsih, H. (2020). Peran pengetahuan awal tentang anak berkebutuhan khusus dan efikasi guru terhadap sikap guru pada pendidikan inklusif. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, dan Seni, 4(2), 304–314. https://doi.org/10.24912/jmishumsen.v4i2.2972.2021
Firdaus, I. A. I. (2023). Analisis penggunaan teknologi dalam menyongsong pembelajaran Akidah Akhlak di madrasah ibtidaiyah. Mimbar Kampus: Jurnal Pendidikan dan Agama Islam, 23(1). https://doi.org/10.47467/mk.v23i1.5707
Hidayat, R. (2023). Kebijakan Asesmen Kompetensi Madrasah Indonesia (AKMI) pada satuan madrasah ibtidaiyah. Jurnal Intisabi, 1(1), 1–9. https://doi.org/10.61580/itsb.v1i1.1
Hisham, A. H. B., & Khairuddin, K. F. (2023). Pendidikan inklusif semasa krisis COVID-19: Persepsi guru terhadap pelaksanaannya untuk murid berkeperluan khas pendengaran. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 8(5), e002308. https://doi.org/10.47405/mjssh.v8i5.2308
Jalaluddin, N. S., & Tahar, M. M. (2022). Pelaksanaan pendidikan inklusif dalam kalangan guru arus perdana. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 7(2), e001280. https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i2.1280
Kurdi, M. S. (2018). Madrasah ibtidaiyah dalam pandangan dunia: Isu-isu kontemporer dan tren dalam pendidikan. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 5(2), 231–248. https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v5i2.3194
Miskiah, M. (2018). Model pendidikan karakter pada madrasah ibtidaiyah. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 6(1), 59–69. https://doi.org/10.21831/jppfa.v6i1.20611
Nuraeni, N., & Gunawan, I. M. S. (2021). Sosialisasi pendidikan inklusif dalam rangka meningkatkan kompetensi guru pendidikan anak usia dini. Community: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 119–123. https://doi.org/10.51878/community.v1i2.856
Putri, S. M., Ayatin, R., & Muttaqien, I. A. Y. (2024). Profesionalisme guru dalam meningkatkan proses pembelajaran. Jurnal Citra Pendidikan, 4(2), 1690–1695. https://doi.org/10.38048/jcp.v4i2.3516
Rahim, A., & Yusnan, M. (2022). Pengaruh kemandirian dan motivasi belajar siswa terhadap pendidikan karakter di Madrasah Ibtidaiyah Al Ikhlas Uwemagari Kabupaten Buton Selatan. Jurnal Pendidikan Rokania, 7(1), 103–113. https://doi.org/10.37728/jpr.v7i1.556
Setiawan, E., & Cipta Apsari, N. (2019). Pendidikan inklusif: Upaya mewujudkan kesetaraan dan non diskriminatif di bidang pendidikan bagi anak dengan disabilitas (AdD). Sosio Informa, 5(3). https://doi.org/10.33007/inf.v5i3.1776
Sofanudin, A. (2012). Minat masyarakat terhadap model pendidikan madrasah di Magelang dan Demak. Edukasi: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan, 10(3). https://doi.org/10.32729/edukasi.v10i3.170
Sumarni, M. S. S. (2019). Pengelolaan pendidikan inklusif di madrasah. Edukasi: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan, 17(2). https://doi.org/10.32729/edukasi.v17i2.631
Suprihatin, S. (2023). Peningkatan kompetensi guru madrasah dalam membelajarkan peserta didik berkebutuhan khusus. Perduli: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 78–83. https://doi.org/10.21009/perduli.v4i2.35075
Suryadi, I. (2023). Dampak pendidikan inklusif terhadap partisipasi dan prestasi siswa dengan kebutuhan khusus. Jurnal Pendidikan West Science, 1(08), 517–527. https://doi.org/10.58812/jpdws.v1i08.597
Timur, B. P. S. K. L. (2022). Statistik daerah Kabupaten Lampung Timur 2022. https://lampungtimurkab.bps.go.id/id/publication/2022/12/28/f7fc1b3bb4c7635fb2a88fc2/statistik-daerah-kabupaten-lampung-timur-2022.html
Triwulandari, A., & Pandia, W. S. S. (2015). Sikap guru terhadap penerapan program inklusif ditinjau dari aspek guru. JPPM (Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat), 2(2), 122–130. https://doi.org/10.21831/jppm.v2i2.6325
Watulingas, K. H., & Cendana, W. (2020). Analisis praktik refleksi guru dalam konteks program pendidikan inklusif: Studi kasus empat guru kelas inklusif di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 871–878. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.467
Winarsih, M. (2013). Kompetensi guru reguler di sekolah inklusif dalam pembelajaran bagi siswa tunarungu. Perspektif Ilmu Pendidikan, 27(2), 97–103. https://doi.org/10.21009/PIP.272.3
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.