Peran Pendidikan Islam dalam Membentuk Karakter, Multikultural dan Sosial yang Harmonis
DOI:
https://doi.org/10.59841/ihsanika.v3i2.2549Keywords:
Character, Islamic education, multicultural, social harmony, toleranceAbstract
This study aims to examine the role of Islamic education in shaping multicultural character and social harmony in a diverse society. The background of the research is based on current social realities that show a decline in values such as tolerance, politeness, and social awareness, especially among youth. This research employs a qualitative method using a literature review approach, analyzing various scholarly sources and relevant journal articles. The findings indicate that Islamic education has a significant potential in developing individuals with tolerant attitudes, appreciation for diversity, and the ability to coexist peacefully. Core values such as ukhuwah (brotherhood), justice, humanity, and wasathiyyah (moderation) serve as the foundation in nurturing multicultural character. The implications suggest the importance of integrating multicultural Islamic education into the curriculum and the need for support from the government and educational institutions to build an inclusive, peaceful, and harmonious society.
References
Ainiyah, N. (2Ainiyah, N. (2013). Pembentukan karakter melalui pendidikan agama Islam. Jurnal Al-Ulum.
Al-Amin, M. D. (2019). Konsep toleransi dalam Islam dan implementasinya di masyarakat Indonesia. Jurnal Madaniyah.
Aldino, H., & K., D. (2024). Tantangan dan hambatan pendidikan multikultural di sekolah negeri. Jurnal Harmoni Nusa Bangsa.
Barella, Y. D. (2023). Multikulturalisme dalam pendidikan Islam: Membangun kesadaran dan toleransi dalam keanekaragaman budaya. Indo-Methedu Intelectualls Journal.
Faridah, A. (2023). Pendidikan Islam multikultural sebagai sarana pembentukan karakter bangsa yang berbudi pekerti luhur. Launul Ilmi: Jurnal of Islam and Civilization.
Hendri, J., & D., (2023). Implementasi pendidikan Islam dan pendidikan multikultural pada peserta didik. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran.
Jamiatussoleha, S., & D., (2025). Pendidikan Islam dalam masyarakat multikultural. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran.
Najemi Hayat, M., & D., (2025). Strategi pendidikan Islam dalam membangun karakter multikultural pada peserta didik. Akhlak: Jurnal Pendidikan Agama Islam dan Filsafat.
Yusri, N., & D., (2024). Peran penting pendidikan agama Islam dalam membentuk karakter pribadi yang Islami. PJPI: Jurnal Pendidikan Islam.
Yusuf, K. (2024). Refleksi konsep keislaman, keindonesiaan, kemoderenan dalam kreativitas dakwah da’i muda penggiat media sosial di Indonesia. Jurnal Kovergensi.
Azra, A. (2002). Paradigma baru pendidikan nasional: Rekonstruksi dan demokratisasi. Jakarta: Kompas.
Zamroni. (2011). Pendidikan untuk pembangunan karakter bangsa. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 17(1), 1–9. https://doi.org/10.24832/jpnk.v17i1.53
Banks, J. A. (2006). Cultural diversity and education: Foundations, curriculum, and teaching (5th ed.). Boston: Pearson Education.
Maksum, A. (2021). Pendidikan multikultural dalam perspektif Islam: Urgensi, tantangan, dan strategi implementasinya di Indonesia. Jurnal Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 233–246. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v5i2.2265
Muslich, M. (2011). Pendidikan karakter: Menjawab tantangan krisis multidimensional. Jakarta: Bumi Aksara.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.