Faktor-faktor Penyebab Kurangnya Motivasi Belajar pada Mata Pelajaran Fiqih di Era Revolusi Industri 4.0 pada Siswa Kelas VIII MTs Yaspen Muslim Pematang Tengah

Authors

  • Aefdi Rahmat STAI Jam’iyah Mahmudiyah Langkat
  • Hayatun Sabariah STAI Jam’iyah Mahmudiyah Langkat

DOI:

https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i3.1339

Keywords:

Student Learning Motivation, Fiqh Subject, and Era of the Industrial Revolution 4.0

Abstract

Motivation is one of the most important elements in the success of a learning process. However, in the era of the industrial revolution 4.0, the motivation of students has decreased due to several factors. Therefore, the researcher is interested in examining the factors causing the lack of learning motivation of Grade VIII students in the Fiqh subject in the industrial era 4.0. The research method is using a type of field research in the form of a descriptive qualitative approach. The data collection technique is by observation and interview techniques. The results obtained from this study are that there are three main factors causing the lack of motivation of students, including: 1) the absence of learning media, 2) the lack of facilities and infrastructure to support the learning process, 3) the use of monotonous learning methods.

References

Abdullah, A. H. bin. (2020). Pendidikan Islam Dalam Era Revolusi Industri 4.0. Tamaddun, 21(1).

Bahari, Y., & Salim, I. (2013). Upaya Guru Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Dalam Proses Pembelajaran Sosiologi Sma Santo Fransiskus Asisi, 1–10.

Hakim, T. (n.d.). Panduan menemukan Teknik Belajar, Memilih Jurusan, dan Menentukan Cita-Cita Belajar secara Efektif. PT. Niaga Swadaya.

Hasan, M. I. (2002). Pokok-Pokok Materi Metode Penelitian dan Aplikasinya. Jfilia Indonesia.

Indy, R. (2019). Peran Pendidikan Dalam Proses Perubahan Sosial Di Desa Tumaluntung Kecamatan Kauditan Kabupaten Minahasa Utara. HOLISTIK, Journal Of Social and Culture, 12(4), 1–18.

Mansir, F., & Karim, A. (2020). Urgensi pembelajaran fiqih dalam meningkatkan religiusitas siswa madrasah. Jurnal of Islamic Education Studies, 5(2).

Mintasih, D. (2019). Integrasi Teknologi Digital dalam Pembelajaran di Era Industri 4.0. Pendidikan Islam Di Era Revolusi 4.0.

Moslem, M. C., Komaro, M., & Indonesia, U. P. (2019). Faktor-Faktor Yang Menyebabkan Rendahnya Motivasi Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Aircraft Drawing Di Smk. Journal of Mechanical Engineering Education, 6(2).

Musfiqon. (2012). Panduan Lengkap Metodologi Penelitian Pendidikan. Prestasi Public Publisher.

Nurhidayati, T., Purwanto, H., Atmojo, L. K., & Nasyikin, M. (2021). Karakteristik Jiwa Remaja Dan Penerapannya Menurut Islam. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952.

Simatupang, H. (2019). Strategi Belajar Mengajar Abad Ke-21. CV Cipta Media Pustaka.

Sodik, A., & S. S. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Literasi Media Publishing.

Susanti, S. A. (2020). Integrasi Kurikulum Fikih dalam Menghadapi Revolusi Industri 4.0 (Studi Kasus MA Al-Muayyad Surakarta), 2.

Toharuddin, M. (2020). Buku Ajar Manajemen Kelas. Lakeisha.

Published

2024-06-19

How to Cite

Aefdi Rahmat, & Hayatun Sabariah. (2024). Faktor-faktor Penyebab Kurangnya Motivasi Belajar pada Mata Pelajaran Fiqih di Era Revolusi Industri 4.0 pada Siswa Kelas VIII MTs Yaspen Muslim Pematang Tengah. IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(3), 09–16. https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i3.1339

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.