Peran Krusial Adab dalam Dunia Pendidikan dan Pembelajaran
DOI:
https://doi.org/10.59841/blaze.v3i3.3035Keywords:
adab, education, character building, Islamic values, learningAbstract
The concept of 'adab' (propriety or manners) plays a pivotal role in shaping the moral and ethical foundation of education. This study aims to explore the critical function of adab within educational and instructional contexts. Using a qualitative descriptive approach through literature review, this research reveals that adab contributes not only to discipline and behavior management but also fosters the internalization of values essential for lifelong learning. The integration of adab into the educational process enhances teacher-student relationships and supports character education holistically. It is recommended that educational institutions reconsider their approaches to incorporate adab as a central pillar in curriculum design and daily learning activities.
References
Ahmad Syahril, A. S. (2020). Implementasi sekolah program berbasis adab dalam kurikulum Jaringan Sekolah Islam Terpadu dan relevansinya terhadap karakter peserta didik di SDIT Khoiru Ummah Rejang Lebong. Jurnal Literasiologi, 148–160.
Dhimas Arya Permady, H. N. (2023). Pendidikan adab dalam membentuk akhlak siswa: Studi di Madrasah Aliyah. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2258–2267.
Fauzan, K. M. (2025). Evaluasi kurikulum adab dalam menumbuhkan tawadhu (Studi kasus di SD Juara Al-Hakim Tangerang). JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), 2422–2433.
Fauzi, H. (2023). Adab murid kepada guru pada proses pembelajaran menurut Imam Al-Ghazali dalam kitab Bidayatul Hidayah. At-Ta’lim: Jurnal Kajian Pendidikan Agama Islam, 1–12.
Filzah Irshadi, Y. E. (2024). Integrasi nilai moral dan pembangunan karakter dalam kurikulum Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 41263–41269.
Ilma Nur Asyiyah, F. F. (2025). Peran adab dalam membentuk karakter peserta didik dalam perspektif pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Tambusai, 11–20.
Irsyad Farhah, A. Y. (2021). The role of student-teacher relationship to teacher subjective well-being as moderated by teaching experience. Journal of Education and Learning (EduLearn), 267–274.
Lilis Sumaryanti, A. R. (2020). Urgency of implementing adab for students of elementary school. Al-Asasiyya: Journal Basic of Education (AJBE), 1–10.
Ma’mun Zahrudin, S. I. (2020). Penanaman nilai-nilai pendidikan karakter berlandaskan Pancasila pada peserta didik di sekolah. Jurnal UIN Saizu, 157–170.
Rifkah Dewi, S. W. (2023). Konsep pendidikan adab dalam pembaruan pemikiran pendidikan Islam menurut Syed M. Naquib Al-Attas. Risalah: Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 1145–1149.
Sakila, S. M. (2024). Urgensi adab dalam belajar dan pembelajaran. Journal Education and Government Wiyata, 10–20.
Sandy Aulia Rahman, A. B. (2023). Adab belajar dan mengajar dalam perspektif Al-Qur’an dan Al-Hadits (Telaah konsep pemikiran Imam Nawawi). Al-Muhith: Jurnal Ilmu Al-Qur’an dan Hadits, 122–130.
Sitti Fatimah S. Sirate, M. Y. (2020). Integrasi nilai-nilai karakter dan budaya bangsa dalam pembelajaran pada Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Ilmiah Madrasah Ibtidaiyah, 189–205.
Sri Latifah, M. (2020). Integrasi pendidikan karakter dalam pembelajaran di sekolah. Journal Raden Intan, 1–17.
Sutri Cahyo Kusumo, S. I. (2019). Adab guru dan murid menurut Imam Nawawi ad-Dimsyāqī (Telaah kitab Al-Tibyān fī Ᾱdābi Ḥamalah Al-Qur’ān dan Al-Majmū’ Syarḥ Al-Muhażżab). Jurnal Al-Qalam, 81–91.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 BLAZE : Jurnal Bahasa dan Sastra dalam Pendidikan Linguistik dan Pengembangan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.