Implementasi Pendekatan Teaching at The Right Level (TaRL) Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di SMP Negeri 1 Surakarta

Authors

  • Eko Wahyu Saputro Universitas Sebelas Maret
  • Ani Rakhmawati Universitas Sebelas Maret
  • Reni Sunarso Universitas Sebelas Maret

DOI:

https://doi.org/10.59841/blaze.v2i1.920

Keywords:

Implementation,, TaRL, Differentiated Learning, Indonesian

Abstract

This research aims to elucidate the implementation of the Teaching at The Right Level (TaRL) approach through differentiated learning in the Indonesian language subject at SMP Negeri 1 Surakarta. This study is classified as qualitative descriptive research. The data sources used in this research include the learning process, informants from the Indonesian language teachers at SMP Negeri 1 Surakarta, documents related to Teaching at The Right Level (TaRL) through differentiated learning, as well as field notes on the learning process using the Teaching at The Right Level (TaRL) approach through differentiated learning. Data collection techniques include observation, interviews, and document analysis. The results of this research indicate that the implementation of the Teaching at The Right Level (TaRL) approach through differentiated learning aligns with the stages of the Teaching at The Right Level (TaRL) approach, namely classifying students' learning needs, designing and implementing differentiated learning, and reflecting on and evaluating the learning process.

References

Ahyar, A., Nurhidayah, N., & Saputra, A. (2022). Implementasi Model Pembelajaran TaRL dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Dasar Membaca Peserta Didik di Sekolah Dasar Kelas Awal. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(11), 5241-5246.

Bayumi, Chaniago, E., Fauzie, Elias, G., Hapizoh, & Zainudin (2021). Penerapan Model Pembelajaran Berdiferensiasi. Yogyakarta: Deepublish

Elviya, D. D., & Sukartiningsih, W. (2023). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV Sekolah Dasar di SDN Lakarsantri I/472 Surabaya. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(8), 1780-1793.

Emiliani, E. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Berdasarkan Gaya Belajar Peserta Didik dengan Menggunakan Pendekatan TaRL. Global Journal Teaching Professional, 2(4), 1083-1091.

Faradila, A., Priantari, I., & Qamariyah, F. (2023). Teaching at The Right Level sebagai Wujud Pemikiran Ki Hadjar Dewantara di Era Paradigma Baru Pendidikan. Jurnal Pendidikan Non formal, 1(1), 10-10.

Fitra, D. K. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Perspektif Progresivisme pada Mata Pelajaran Ipa. Jurnal Filsafat Indonesia, 5(3), 250-258.

Jhon, L., & Alfiandra, A. (2024). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Pembelajaran PPkn di SMP Negeri 33 Palembang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 1713-1720.

Marisa, M. (2021). Inovasi Kurikulum "Merdeka Belajar" di Era Society 5.0. Santhet: Jurnal Sejarah, Pendidikan Dan Humaniora, 66-78.

Marlina. (2019). Panduan Pelaksanaan Model Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Inklusif. 1–58.

Patilima, S. (2021). Sekolah Penggerak Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pendidikan. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar "Merdeka Belajar dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0" (hal. 228-236). Gorontalo : Pendidikan dasar Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo.

Purnawanto, A. T. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi. Jurnal Pedagogy, 16(1), 34-54.

Sulistiawan, M. J., Arifeni, S., Nur, W. A., Pristiwati, R., & Doyin, M. (2024). Pembelajaran Bahasa Indonesia Materi Menulis Cerita Pendek Berdiferensiasi Kurikulum Merdeka di SMA Kristen Terang Bangsa. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(1), 522-527.

Swandewi, N. P. (2021). Implementasi Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Pembelajaran Teks Fabel pada Siswa Kelas VII H SMP Negeri 3 Denpasar. Jurnal Pendidikan Deiksis, 3(1), 53-62.

Wahyuni, S., Thahir, A., Karma, R., & Putriani, A. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Materi Menulis Puisi di Tingkat SMP. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 6(2), 264-269.

Wulandari, G. A. P. T. W., Putrayasa, I. B., & Martha, I. N. (2023). Efektivitas Asesmen Diagnostik dalam Pembelajaran Berdiferensiasi pada Pelajaran Bahasa Indonesia. Nusantara: Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(3), 433-448.

Yuono, A. T. V. P., Toharudin, M., & Nurpratiwiningsih, L. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas II di SDN Klampok 01. Seroja: Jurnal Pendidikan, 2(5), 282-288.

Downloads

Published

2024-02-02

How to Cite

Eko Wahyu Saputro, Ani Rakhmawati, & Reni Sunarso. (2024). Implementasi Pendekatan Teaching at The Right Level (TaRL) Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di SMP Negeri 1 Surakarta. BLAZE : Jurnal Bahasa Dan Sastra Dalam Pendidikan Linguistik dan Pengembangan, 2(1), 179–192. https://doi.org/10.59841/blaze.v2i1.920

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.