Efektivitas Model Pembelajaran Diferensiasi pada Materi Struktur Teks Fabel dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Salma Naura M Universitas Islam 45 Bekasi
  • Ibnu Muthi Universitas Islam 45 Bekasi

DOI:

https://doi.org/10.59841/intellektika.v3i4.3102

Keywords:

differentiated instruction, fable text structure, learning outcomes, elementary education, Merdeka Curriculum

Abstract

The Indonesian language curriculum in elementary schools is fundamental in fostering students’ literacy skills, particularly in reading and writing narrative texts such as fables. Despite its importance, students often encounter difficulties in understanding the structural elements of fables—namely, orientation, complication, resolution, and coda. These challenges are frequently exacerbated by variations in students’ readiness, interests, and learning profiles, which are not sufficiently addressed by conventional, one-size-fits-all teaching methods. This study adopts a qualitative library research approach to examine theoretical foundations and prior empirical studies related to differentiated instruction in the context of fable text learning. The findings suggest that differentiated instruction, by modifying content, process, product, and learning environment, effectively enhances students’ comprehension and performance in fable text structure. Furthermore, this approach aligns with the principles of the Merdeka Curriculum, which emphasizes learner-centered and inclusive education. Thus, differentiated instruction presents a promising pedagogical strategy for elementary school teachers in improving Indonesian language learning outcomes.

References

Ade Sintia Wulandari. (2022). Literature review: Pendekatan berdiferensiasi solusi pembelajaran dalam keberagaman. Jurnal Pendidikan MIPA, 12(3), 682–689. https://doi.org/10.37630/jpm.v12i3.620

Adek Cerah Kurnia Azis, & Siti Khodijah Lubis. (2023). Asesmen diagnostik sebagai penilaian pembelajaran dalam Kurikulum Merdeka di sekolah dasar. Pena Anda: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(2), 20–29. https://doi.org/10.33830/penaanda.v1i2.6202

Azzahrah Putri, R., Magdalena, I., Fauziah, A., & Nur Azizah, F. (2021). Pengaruh gaya belajar terhadap pembelajaran siswa sekolah dasar. Cerdika: Jurnal Ilmiah Indonesia, 1(2), 157–163. https://doi.org/10.59141/cerdika.v1i2.26

Darmansah, T. (2023). Peran pengawas pendidikan dan kepala sekolah dalam meningkatkan profesionalisme guru. MUDABBIR Journal Reserch and Education Studies, 2(1), 11–21. https://doi.org/10.56832/mudabbir.v2i1.179

Dewi, F. C., & Yuniarsih, T. (2020). Pengaruh lingkungan sekolah dan peran guru terhadap motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 5(1), 1–13. https://doi.org/10.17509/jpm.v5i1.25846

Diarera, D., & Budiarti, W. N. (2024). Optimalisasi Kurikulum Merdeka melalui pembelajaran diferensiasi: Menggali konsep, implementasi, dan dampaknya. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 7(3). https://doi.org/10.20961/shes.v7i3.92643

Dwi Putriana Naibaho. (2023). Strategi pembelajaran berdiferensiasi mampu meningkatkan pemahaman belajar peserta didik. Journal of Creative Student Research, 1(2), 81–91. https://doi.org/10.55606/jcsrpolitama.v1i2.1150

Faiz, A., Pratama, A., & Kurniawaty, I. (2022). Pembelajaran berdiferensiasi dalam Program Guru Penggerak pada Modul 2.1. Jurnal Basicedu, 6(2), 2846–2853. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2504

Fatmawati, I. (2021). Peran guru dalam pengembangan kurikulum dan pembelajaran. Revorma: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran, 1(1), 20–37. https://doi.org/10.62825/revorma.v1i1.4

Fitri, A. A., & Solihati, N. (2023). Analisis penerapan pembelajaran diferensiasi proses melalui gaya belajar siswa pada materi menulis laporan hasil observasi. Semantik, 12(2), 221–232. https://doi.org/10.22460/semantik.v12i2.p221-232

Hikmah, S. N. A. (2023). Kecerdasan ganda dan konsekuensinya terhadap pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Tarbiyatuna: Jurnal Kajian Pendidikan, Pemikiran dan Pengembangan Pendidikan Islam, 3(2), 79–96. https://doi.org/10.30739/tarbiyatuna.v3i2.1936

Insani, H. (2024). Strategi efektif untuk meningkatkan keterampilan berbahasa pada anak usia dini pemalu melalui pendekatan teori zona perkembangan proksimal (ZPD) Vygotsky. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 14. https://doi.org/10.47134/paud.v2i2.1272

Jatmiko, H. T. P., & Putra, R. S. (2022). Refleksi diri guru Bahasa Indonesia dalam pembelajaran berdiferensiasi di sekolah penggerak. Lingua Franca: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 6(2), 224. https://doi.org/10.30651/lf.v6i2.14701

Kurniati, L. (2021). Penggunaan kelas kata pada struktur teks cerita fabel “Kupu-Kupu Berhati Mulia” karya Adithia Pratama (Sebuah tinjauan morfologi). Prosiding Seminar Nasional Sasindo, 1(2). https://doi.org/10.32493/sns.v1i2.10810

Lasmi, L. (2025). Pembelajaran diferensiasi berbasis proyek untuk pengembangan keterampilan menulis cerita pendek. Journal of Innovation in Teaching and Instructional Media, 5(2), 687–701. https://doi.org/10.52690/jitim.v5i2.946

Marlina, I., & Aini, F. Q. (2023). Perbedaan pembelajaran berdiferensiasi berdasarkan kesiapan dengan gaya belajar terhadap hasil belajar siswa. EDUSAINTEK: Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi, 11(1), 392–404. https://doi.org/10.47668/edusaintek.v11i1.1017

Mubin, M., & Aryanto, S. J. (2024). Pembelajaran Bahasa Indonesia di sekolah dasar. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(03), 554–559. https://doi.org/10.47709/educendikia.v3i03.3429

Nani, N., & Hendriana, E. C. (2019). Analisis kesulitan belajar siswa pada pembelajaran Bahasa Indonesia di kelas V SDN 12 Singkawang. Journal of Educational Review and Research, 2(1), 55. https://doi.org/10.26737/jerr.v2i1.1853

Nasution, R. H., Hapidin, H., & Fridani, L. (2020). Pengaruh pembelajaran ICT dan minat belajar terhadap kesiapan membaca anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 733. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.411

Panca Putri, S., Zakiyah, A. N., Anisah, N., Riyani, R., Juliana, S. A., & Samiha, Y. T. (2022). Penerapan konsep dasar Bahasa Indonesia di sekolah dasar dalam Kurikulum Merdeka. JIMR: Journal of International Multidisciplinary Research, 2(01), 53–65. https://doi.org/10.62668/jimr.v2i01.634

Pratama, A. (2022). Strategi pembelajaran berdiferensiasi meningkatkan kemampuan literasi membaca pemahaman siswa. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 6(2), 605–626. https://doi.org/10.26811/didaktika.v6i2.545

Puji Lestari, Ratnaningsih, N., Rahayu, D. V., & Ni’mah, K. (2022). Pelatihan media pembelajaran berbasis komik bagi guru SD di wilayah Kabupaten Tasikmalaya. Rengganis: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 189–197. https://doi.org/10.29303/rengganis.v2i2.232

Rahmawati, R. (2023). Implementasi pembelajaran berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka di sekolah dasar. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 6(3). https://doi.org/10.20961/shes.v6i3.82334

Rohana, H., Putri, H., Huda, L. M., Putri, M. S., Amalia, N., & Zulaykha, U. (2024). Analisis pembelajaran diferensiasi pada Kurikulum Merdeka di sekolah dasar. Journal of Elementary School Education (Jouese), 4(1), 330–336. https://doi.org/10.52657/jouese.v4i1.2232

Saputri, R. D., & Setyowati, H. (2022). Tokoh dan penokohan serta nilai moral dalam cerita fabel. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 5(1s), 195–214. https://doi.org/10.30872/diglosia.v5i1s.390

Setiawan, A. Y., Putri, N. N., Tataningtyas, A., Anggraini, D. R., Fibiani, M., Wardani, D. T. K., & Widyartono, D. (2024). Implementasi pembelajaran berdiferensiasi konten pada teks tanggapan buku fiksi dan nonfiksi di SMP Negeri 5 Karangploso. Jurnal Integrasi dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial, 4(2), 4. https://doi.org/10.17977/um063v4i2p4

St. Mislikhah, S. M. (2024). Penerapan pembelajaran berdiferensiasi dalam pembelajaran Bahasa Indonesia. Prosiding Konferensi Linguistik Tahunan Atma Jaya (KOLITA), 22(Prosiding KOLITA 22), 371–381. https://doi.org/10.25170/kolita.22.5992

Tunas, K. O., & Pangkey, R. D. H. (2024). Kurikulum Merdeka: Meningkatkan kualitas pembelajaran dengan kebebasan dan fleksibilitas. Journal on Education, 6(4), 22031–22040. https://doi.org/10.31004/joe.v6i4.6324

Downloads

Published

2025-07-11

How to Cite

Salma Naura M, & Ibnu Muthi. (2025). Efektivitas Model Pembelajaran Diferensiasi pada Materi Struktur Teks Fabel dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Intellektika : Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 3(4), 195–205. https://doi.org/10.59841/intellektika.v3i4.3102

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.