Urgensi Keterlibatan Orang Tua Dalam Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila Di SMPN 1 Sumberrejo
DOI:
https://doi.org/10.59841/inoved.v1i4.944Keywords:
Parental Involvement, Student Profile, PancasilaAbstract
Parental involvement is very important in realizing the Pancasila student profile. However, now parents hand over all responsibility to the school in shaping children's behavior or character in accordance with Pancasila values. This research aims to determine the urgency and efforts of schools in realizing the Pancasila student profile in parental involvement. This research uses a descriptive qualitative approach with data collection techniques through observation and interviews. The research results show that there are four parent involvement activity programs in realizing the Pancasila student profile. (1) forming a parents' association (2) holding parents' classes; (3) holding inspiration classes; (4) holding a farewell art performance 9.
References
Aidil S, Ahmad. (2022). Implementasi Profil Pelajar Pancasila di Universitas Muhammadiyah Makasar. Skripsi Sarjana Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, Universitas Muhammadiyah Makassar.
Amini, Mukti. (2014) “Profil Keterlibatan Orang Tua dalam Pendidikan Anak Usia TK”, Jurnal Pendidikan, 2 (1), 11-17.
Arriani, Farah. (2019). Orang Tua Sebagai Penanam Nilai Pancasila Untuk Anak Usia Dini di Era Digital. Journal of Early Childhood Education, 1 (2), 5. (https://core.ac.uk/download/pdf/83146383.pdf)
Fadhilah, Atika Nur. (2016). Paguyuban Sebagai Sarana Komunikasi dan Kerja Sama Guru dan Orang Tua/Wali Murid Untuk Mendorong Peningkatan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidkan, 5 (2), 6-8.
Fanggidae, Erlin (et.al). (2021). Strategi Keluarga dalam Menerapkan Nila-Nilai Pancasila untuk Membentuk Kepribadian Anak Melalui Keteladanan. Prosiding (EMAS) Ekonomi Manajemen Akuntansi Kewirausahaan, 1 (1).
Ifta Atibatul Qulub, Suttrisno, M. Y. A. (2023). Internalization of Profil Pelajar Pancasila Strengthening Project in Scout Extracurricular at Elementary School. At-Tarbawi: Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Kebudayaan, 10(2), 300–315. https://doi.org/10.32505/tarbawi.v10i2.7386
Indriani. (2021). Franka: Keluarga Berperan Penting Wujudkan Profil Pelajar Pancasila. Jakarta: Antaranews.
Miharso, Mantep. (2004). Pendidikan Keluarga Qur’ani. Yogyakarta: Sairia Insane Prees.
Rusnaini (ed). (2021). Intensifikasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Pribadi Siswa. Jurnal Ketahanan Nasional. 27 (2), 236.
Sugeha, Nurul Miftah. (2023). Partisipasi Orang Tua Berbasis Partnership Untuk Mendukung Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Pendidikan Tambusai. 7 (1), 1960.
Suttrisno, F. Z. R. (2023). Integrasi Nilai-Nilai Kearifan Lokal Guna Mengoptimalkan Projek Penguatan Pelajar Pancasila Madrasah Ibtidaiyah Di Bojonegoro. Pionir : Jurnal Pendidikan, 12(1), 54–76. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.22373/pjp.v12i1.17480
Tim Penyusun Kemendikbud. (2022). Panduan Pengembangan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Jakarta: Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia.
Tim Penyusun. (2018). Pola Asuh Orang Tua dan Pengaruhnya pada Anak. Diakses pada tanggal 31 Juli 2023 dari https://parent.binus.ac.id/2018/08/pola-asuh-orangtua-dan-pengaruhnya-pada-anak/
Wawancara dengan Mokhamad Riono, 23 Juli 2023 di Ruang Kepala Sekolah SMP Negeri 1 Sumberrejo.
Wawancara dengan Wiwik Dwi, 18 Juli 2023 di Ruang Waka Kurikulum SMP Negeri 1 Sumberrejo.
Wawancara denganWiwik Dwi, 18 Juli 2023 di Ruang Waka Kurikulum SMP Negeri 1 Sumberrejo.
Wawancara dengan Agustiningsih, 18 Juli 2023 di Ruang Tunggu Tamu SMP Negeri 1 Sumberrejo.