Analisis Penggunaan Bahasa Indonesia Baku dalam Praktik Micro Teaching Mahasiswa STKIP Sinar Pancasila Betun
DOI:
https://doi.org/10.59841/inoved.v3i3.3122Keywords:
Language Proficiency, Microteaching, Standard IndonesianAbstract
This study aims to analyze the use of standard Indonesian language in microteaching practices by students of STKIP Sinar Pancasila Betun. The research employs a descriptive qualitative approach, with data collected through observation, interviews, and documentation. The results show that most students are not yet consistent in using standard language during their microteaching sessions. The primary influencing factors are the strong influence of regional language backgrounds and the lack of intensive language training from supervising lecturers. This study recommends that educational institutions provide targeted coaching and continuous assessment regarding the use of standard Indonesian in the learning process.
References
Alwi, H., Dardjowidjojo, S., Lapoliwa, H., & Moeliono, A. M. (2003). Tata bahasa baku bahasa Indonesia. Balai Pustaka.
Aziz, N. A., & Fitriani, L. (2020). Analisis penggunaan bahasa Indonesia dalam kegiatan akademik mahasiswa. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 20(2), 125–134.
Bachtiar, H. R. (2019). Pembentukan sikap berbahasa mahasiswa melalui pembelajaran kebahasaan di perguruan tinggi. Jurnal Bahasa dan Pembelajaran, 7(1), 33–42.
Damaianti, V. S. (2016). Penggunaan bahasa Indonesia baku dalam komunikasi ilmiah mahasiswa. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 5(2), 89–98.
Fauziah, N., & Wardani, D. A. (2021). Kajian kompetensi kebahasaan calon guru melalui microteaching. Jurnal Bahasa dan Pengajaran, 10(3), 214–223.
Isnaini, H. (2022). Bahasa dan pendidikan: Kontribusi bahasa dalam membentuk profesionalisme guru. Jurnal Kajian Pendidikan Bahasa, 9(1), 55–64.
Magalhaes, A. D. J. (2024). Peran mata kuliah microteaching dalam mengembangkan keterampilan dasar mengajar mahasiswa Program Studi Pendidikan Sejarah STKIP Sinar Pancasila. Journal on Education, 6(4), 21028–21034.
Marlina, L. (2020). Strategi pembinaan bahasa Indonesia baku bagi mahasiswa pendidikan. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, 8(2), 141–150.
Murni, S. (2021). Pembinaan bahasa baku dalam pendidikan guru: Studi kasus di LPTK. Jurnal Pendidikan Bahasa, 13(1), 44–52.
Nugroho, A., & Sari, D. K. (2021). Faktor-faktor penyebab ketidaksesuaian penggunaan bahasa Indonesia baku pada mahasiswa. Jurnal Linguistik Pendidikan, 11(1), 73–81.
Rahmah, N. (2021). Peningkatan kompetensi bahasa mahasiswa melalui refleksi diri berbasis video micro teaching. Jurnal Inovasi Pendidikan, 18(2), 112–121.
Rukayah. (2020). Tantangan penggunaan bahasa Indonesia baku oleh mahasiswa calon guru. Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(2), 85–94.
Siregar, F. (2018). Pengaruh latar belakang bahasa ibu terhadap kemampuan bahasa Indonesia baku mahasiswa. Jurnal Linguistik Terapan, 6(2), 60–70.
Suwandi, S. (2017). Hakikat bahasa dalam pendidikan. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 5(1), 13–20.
Tarigan, H. G. (1990). Berbicara sebagai suatu keterampilan berbahasa. Angkasa.
Yuliana, F. (2019). Peran dosen dalam meningkatkan keterampilan berbahasa Indonesia mahasiswa melalui praktik microteaching. Jurnal Pendidikan Guru Indonesia, 4(1), 26–34.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal Innovation In Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.