Pengaruh Konsep Diri dan Kedisiplinan terhadap Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Alam

Authors

  • Sarini Dewi Setia Universitas Indraprasta PGRI

DOI:

https://doi.org/10.59841/inoved.v2i1.1042

Keywords:

Self-Concept, Discipline, Learning Achievement in Natural Science

Abstract

The Influence of Self-Concept and Discipline on Natural Science Learning Achievement. The aim of this study was to determine: 1) The combined influence of self-concept and discipline on the learning achievement of Natural Science among junior high school students in West Jakarta. 2) The influence of self-concept on the learning achievement of Natural Science among junior high school students in West Jakarta. 3) The influence of discipline on the learning achievement of Natural Science among junior high school students in West Jakarta. The research method used was correlational survey. The sample used in this study consisted of 98 students from junior high schools in West Jakarta. The results of the study concluded that 1) There is a significant combined influence of self-concept and discipline on the learning achievement of Natural Science among junior high school students in West Jakarta. This is evidenced by the significance value (sig.) = 0.000 < 0.05 and F-value = 24.849. 2) There is a significant influence of self-concept on the learning achievement of Natural Science among junior high school students in West Jakarta. This is evidenced by the significance value (sig.) = 0.000 < 0.05 and t-value = 6.245. 3) There is a significant influence of discipline on the learning achievement of Natural Science among junior high school students in West Jakarta. This is evidenced by the significance value (sig.) = 0.001 < 0.05 and t-value = 3.541.

References

Ahmadi, A. (2013). Psikologi Belajar, Jakarta: Rineka Cipta.

Alifa, N. , (2014), Model Pembelajaran Group Investigation (GI) Dilengkapi Media Peta Pikiran Pada Materi Pokok Kelarutan Dan Hasil Kali Kelarutan Untuk Meningkatkan Kerjasama Dan Prestasi Belajar Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri Kebakkramat Tahun Pelajaran 2012/2013, Jurnal Pendidikan Kimia, 3, (2): 1-6.

Aqib, Z. (2011). Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru SD, SLB, dan TK. Bandung: Yrama Widya.

Arifin, Z. (2011). Konsep dan Model Pengembangan Kurikulum. Bandung: Remaja Rosdakarya

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta

Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. (2019). KBBI Daring. Diakses tanggal 14 Desember 2020 dari https://kbbi.kemdikbud.go.id/entri/aplikasi.

Daryanto. (2015). Media Pembelajaran. Bandung: PT. Sarana Tutorial Nurani Sejahtera.

Depdiknas. (2006). Kurikulum Tingkat satuan Pendidikan (KTSP) untuk Sekolah Dasar/ MI. Jakarta: Terbitan Depdiknas.

Depnakertrans,. (2004). Penanggulangan Pengangguran di Indonesi, Majalah Nakertrans Edisi – 03 TH.XXIV .

Desmita. (2009). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.

Dolet,U. (2003). Manajemen Disiplin.Jakarta: PT.Gramedia Widiasarana Indonesia.

Fitriana, I.S. (2010). Penggunaan Multi Media Interaktif Dalam Proses Pembelajaran Materi Teori Kinetic Gas Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Dan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa SMA. Bandung : UPI.

Gordon, T. (1996). Mengajar Anak Berdisiplin Diri di Rumah dan di Sekolah. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Hamalik, O. (2011). Proses Belajar Mengajar. Jakarta : Bumi Aksara.

Handoko, T. H. (2008). Manajemen Personalia dan Sumber Daya Manusia. Yogyakarta : Liberty.

Hurlock, E.B. (1999). Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Alih bahasa: Istiwidayati & Soedjarwo. Edisi Kelima. Jakarta: Erlangga.

Hurlock. E. B. (1978). Perkembangan Anak. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Jalaludin, R. (2007). Persepsi Dalam Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Mustaqim & Wahib, A. (2010). Psikologi Pendidikan. Jakarta : Rineka Cipta.

Nawawi, H. (2003). Manajemen Sumber Daya Manusia Untuk Bisnis Yang Kompetitif, Cetakan ke-7, Gadjah Mada University Press, Yogyakarta.

Ormrod, J.E. (2009). Psikologi Pendidikan Membantu Siswa Tumbuh dan Berkembang. Jilid 1. Jakarta : Erlangga.

Sitiatava, R.P. (2013). Desain Belajar Mengajar Kreatif Berbasis Sains. Yogyakarta: Diva Press.

Slameto. (2010). Belajar dan faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Sulistiana. (2011). Pengaruh Konsep Diri dan Lingkungan Pondok Pesantren terhadap Motivasi dan Prestasi Belajar Siswa Kelas XI IPS Madrasah Mu’alimaat Muhammadiyah Yogyakarta. Skripsi.Yogyakarta : UNY.

Sulityani. A.T. (2011). Managemen Sumber Daya Manusia. Yogyakarta : Graha Ilmu.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sutisna, O. (1993). Administrasi Pendidikan Dasar Teoritis dan Praktis Profesional. Bandung: Angkasa.

Syah, M. (2011). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Tu’u, T. (2004). Peran Disiplin Pada Perilaku dan Prestasi Siswa. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Winaputra. (2014). Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Perspektif Pendidikan Untuk Mencerdaskan Kehidupan Bangsa: Gagasan, Instrumental, dan Praksis. Bandung: Widya Aksara Press.

Downloads

Published

2024-03-25

How to Cite

Sarini Dewi Setia. (2024). Pengaruh Konsep Diri dan Kedisiplinan terhadap Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Alam. Journal Innovation In Education, 2(1), 265–277. https://doi.org/10.59841/inoved.v2i1.1042

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.