Efektivitas Media Pembelajaran Power Point Terhadap Hasil Belajar Siswa

Authors

  • Ahmad Muflih Saefuddin STAI BREBES

DOI:

https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i1.885

Keywords:

Effectiveness, Power Point Teaching Tool, Student Learning Outcomes.

Abstract

Textbooks are an important part of the learning process. Using appropriate teaching resources can improve student learning outcomes. One of the most commonly used teaching tools is Power Point. The purpose of this study was to analyze the effectiveness of the Power Point teaching tool on student learning outcomes using a qualitative literature approach. This study uses secondary data in the form of educational journals to discuss the effectiveness of the Power Point teaching tool on student learning outcomes. Research shows that Power Point teaching tools are effective in improving student learning outcomes. Several factors confirm this: Power Point teaching aids engage students and make learning interactive. PowerPoint tutorials can present learning materials more clearly and interestingly. PowerPoint teaching aids help students understand course material. Therefore, using Power Point teaching materials can be an alternative to improve students' academic performance. However, it should be noted that the Power Point teaching tool must be used accurately and creatively to achieve the best results.

References

Sulianto, J., Untari, M. F. A., & Yulianti, F. (2014). Profil cerita anak dan media boneka tangan dalam metode bercerita berkarakter untuk siswa SD. Mimbar Sekolah Dasar, 1(2), 113-122.

Muaafii, M. K., & Anistyasari, Y. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Berdasakan Gaya Belajar Siswa. IT-Edu: Jurnal Information Technology and Education, 4(02).

Fitriana, D. (2018). Peran Media E-Learning Dalam Pembelajaran Untuk Mengoptimalkan Kemampuan Literasi Matematika dan Norma Sosiomatematik. In Prosiding Seminar Nasional “Penguatan Pendidikan Karakter Pada Siswa Dalam Menghadapi Tantangan Global (Vol. 291, pp. 58-62).

Muthoharoh, M. (2019). Media powerpoint dalam pembelajaran. Tasyri: Jurnal TarbiyahSyariah-Islamiyah, 26(1), 21-32.

Irfan, I., Muhiddin, M., & Ristiana, E. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran IPA Berbasis Powerpoint di Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Primary Education, 3(2), 16-27.

Kusuma, W. D. (2022). Efektivitas penggunaan media power point terhadap hasil belajar pada pembelajaran ips siswa kelas vii. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 11(1), 1-10.

Wirnawa, A. (2022). Efektivitas media pembelajaran power point untuk meningkatkan hasil belajar siswa SMA Negeri 1 Gedongtataan di era pandemi COVID-19. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 5(1), 1-8.

Munawaroh, L., & Sulistyorini, E. (2021). Efektivitas media pembelajaran power point terhadap hasil belajar fisika peserta didik kelas xi SMA Negeri 1 Malunda. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Indonesia (JIPFI), 1(1), 1-12

Rahmawati, R., & Sulistyowati, R. (2020). Efektivitas media pembelajaran power point terhadap hasil belajar biologi siswa kelas vii SMP Negeri 16 Makassar. Jurnal Biotek, 10(1), 1-10.

Kusuma, E. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Power Point terhadap Hasil Belajar pada Pembelajaran IPS Siswa Kelas VII. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 11(1), 1-11.

Wirnawa, I. M. (2021). Efektivitas Media Pembelajaran Power Point untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMA Negeri 1 Gedongtataan di Era Pandemi COVID-19. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 1(1), 1-11.

Astuti, R. P., & Aini, N. (2020). Efektivitas Media Pembelajaran Power Point terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Malunda. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 9(2), 193-200.

Ela, H. Y. (2022). Penerapan Metode Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas IV SD Negeri 12 Seluma Semester Ganjil Tahun Pelajaran 2022/2023. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 2(3), 239-246

Rejeki, R., Adnan, M. F., & Siregar, P. S. (2020). Pemanfaatan Media Pembelajaran pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal basicedu, 4(2), 337-343.

Mu’minah, I. H., & Gaffar, A. A. (2020, November). Pemanfaatan e-learning berbasis google classroom sebagai media pembelajaran biologi. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan (Vol. 2, pp. 800-816).Parnabhakti, L., & Puspaningtyas, N. D. (2020). Penerapan Media Pembelajaran Powerpoint melalui Google Classroom untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 1(2), 8

Downloads

Published

2024-01-27

How to Cite

Ahmad Muflih Saefuddin. (2024). Efektivitas Media Pembelajaran Power Point Terhadap Hasil Belajar Siswa. IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 307–315. https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i1.885

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.