Produk Pengembangan Bahan Ajar Pai Dengan Pendekatan Interdisipliner

Authors

  • Miftakhul Azizah IAIN Gorontalo
  • Muhammad Arif IAIN Sultan Amai Gorontalo
  • Burhanuddin AK. Mantau IAIN Sultan Amai Gorontalo
  • Mujahid Damopoli IAIN Sultan Amai Gorontalo

DOI:

https://doi.org/10.59841/ihsanika.v3i3.2842

Keywords:

Teaching Materials, Islamic Religious Education, Interdisciplinary Approach

Abstract

This study aims to examine the development of Islamic Religious Education teaching material products using an interdisciplinary approach through a literature review method. The review was conducted by analyzing various literatures, journals, and previous research related to teaching material development, interdisciplinary approaches, and Islamic Religious Education learning. The results of the review show that the interdisciplinary approach in developing Islamic Religious Education teaching materials can broaden students' perspectives, connect Islamic values with various fields of knowledge, and enhance the relevance of the material to real-life contexts. These findings emphasize the importance of teaching material innovation that not only focuses on the cognitive aspects of religion but also integrates social, cultural, scientific, and technological aspects. This study recommends that the development of interdisciplinary-based Islamic Religious Education teaching materials continue to be encouraged to support more contextual and holistic learning.

References

Aisyah, Nazwa Siti, Muhamad Zaki Rido Ginanjar, and Fiqra Nazib. "Inovasi Pengembangan Bahan Ajar PAI Berbasis Teknologi Digital Untuk Pembelajaran Daring." Advances In Education Journal 1.3 (2024): 210-224.

Amin, Rifqi. Pengembangan Pendidikan Agama Islam Reinterpretasi Berbasis Interdisipliner. Yogyakarta: LKiS Pelangi Nusantara, 2015.

Anisa, Lina Nur. "Pengembangan Kurikulum PAI Interdisipliner di Madrasah Aliyah." Edumanajerial: Journal of Educational Management 2.2 (2024): 60-77.

Arsyad, Azhar. Media Pembelajaran. Jakarta: RajaGrafindo Persada, 2011.

Ayu, Diyan Putri, and Dede Nurrohman. "Pendekatan Interdisipliner dalam Studi Islam: Metodologi dan Implikasinya di Indonesia." Social Science Academic 2.2 (2024): 65-74.

Al-Qur’an Surah An-Nahl: 43

Dahirin, D., and R. Rusmin. "Integrasi Nilai-Nilai Keislaman Pada Peserta Didik Melalui Pembelajaran Pendidikan Agama Islam." Dirasah: Jurnal Studi Ilmu Dan Manajemen Pendidikan Islam 7.2 (2024): 762-771.

Faizal, Reza Arief, et al. "Pemahaman Ilmu Pendidikan Agama Islam Melalui Pendekatan Interdisipliner." Unisan Jurnal 2.7 (2023): 11-20.

Gusti, Yelliza. "Integrasi Ilmu Agama dan ilmu Sosial Melalui Pendekatan Interdisipliner dalam Studi Islam.” Edu Research 6.1 (2025): 28-35.

Hairunnisa, dkk. Pengembangan Bahan Ajar PAI. Malang: CV. Literasi Nusantara Abadi, 2020.

Hajri, Muhammad Fatkhul. "Pendidikan Islam di era digital: Tantangan dan peluang pada abad 21." Al-Mikraj Jurnal Studi Islam dan Humaniora (E-ISSN 2745-4584) 4.1 (2023): 33-41.

Judrah, Muh, et al. "Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membangun Karakter Peserta Didik Upaya Penguatan Moral." Journal of Instructional and Development Researches 4.1 (2024): 25-37.

Muzakki, Hawwin, Ahmad Natsir, and Ahmad Fahrudin. "Transformasi Pengembangan Materi Pendidikan Agama Islam dengan Nilai Islam Indonesia (dari Pendekatan Monodisipliner menuju Pendekatan Interdisipliner)." Journal of Islamic Education Research 2.1 (2021): 27-44.

Manurung, Dahrul Iman. "Revolusi Pembelajaran PAI: Menyelaraskan Metode dan Media dengan Tantangan Pendidikan Modern." Jurnal Kualitas pendidikan 3.1 (2025): 230-235.

Mukarom, Zaenal, et al. "Pendekatan Interdisipliner dalam Pendidikan Islam: Menggabungkan Ilmu Pengetahuan Modern dan Nilai-Nilai Keislaman. “ Jurnal Penelitian Pendidikan Sosial Humaniora 8.2 (2023): 246-253.

Olfah, Hamida. "Pendekatan interdisipliner dalam pemikiran pendidikan islam: memperkuat keterpaduan kurikulum dan metode pembelajaran." SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah 3.5 (2024): 2507-2517.

Prasetyo, Dwi. Game Edukatif dalam Pembelajaran. Surabaya: Unesa University Press, 2018.

Prayetno, Irna. "Tantangan Dan Solusi Dalam Pembelajaran PAI Di Era Digital." Jurnal Kajian Islam dan Sosial Keagamaan 2.3 (2025): 616-622.

Purnomo, Eko. Pengembangan LKPD Berbasis HOTS dan Literasi Abad 21. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2019.

Rahmat, Yudi. “Pengembangan Media Video Pembelajaran Interdisipliner,” Jurnal Pendidikan Multimedia, Vol. 4, No. 2, 2022, hlm. 112–119.

Rahmat, Rahmat. "Pendidikan Agama Islam Berwawasan Interdisipliner Sebagai Corak dan Solusi Pendidikan Agama Islam Era 4.0." Tribakti: Jurnal Pemikiran Keislaman 30.2 (2019): 349-361.

Rostiana, Wiwin. "Strategi Pengembangan Bahan Ajar Pendidikan Agama Islam Berbasis Kearifan Lokal." Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam 3 (2023): 124-136.

Slameto, Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya, (Jakarta: Rineka Cipta, 2010) h. 98–102.

Suyanto & Asep Jihad, Menjadi Guru Profesional. Jakarta: Erlangga, 2013.

Sugiyono, Sugiyono, and Iskandar Iskandar. "Integrasi sains dan teknologi dalam sistem pendidikan Islam menurut pandangan Al-Qur’an." Southeast Asian Journal of Islamic Education 4.1 (2021): 127-144.

Surohim, Surohim. "Pengembangan Pembelajaran Pendidikan Agam Islam Melalui Pendekatan Interdisipliner Di Sekolah Menengah Atas (Sma)." Elta’dib (Journal of Islamic Education) 1.2 (2021).

Syamsuddin, Muh, Sedya Santosa, and Tegar Setia Budi. "Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Berbasis Interdisipliner di Sekolah Dasar." Jurnal Ilmiah Mahapeserta didik Raushan Fikr 13.1 (2024): 140-150.

Tafsir, Ahmad. Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2015.

Tobroni, Tobroni. "Penerapan Monodisipliner, Interdisipliner, Multidisipliner, dan transdisipliner dalam Pendidikan Agama Islam." Paradigma 10 (2023): 2.

Wibowo, Abduuloh Arif. "Implementasi Pendekatan Interdisipliner dalam Pembelajaran di Sekolah Menengah Pertama: Studi Kasus pada Mata Pelajaran IPS di SMP Miftahurrohman Gresik." Jurnal Dialektika Pendidikan IPS 4.4 (2024): 91-104.

Zumroh, Ade Rizki. "Pengembangan Bahan Ajar PAI Interaktif Berbasis Teknologi Augmented Reality Untuk Peserta didik Sekolah Dasar." Pedagogik: Jurnal Pendidikan dan Riset 2.3 (2024): 275-281.

Downloads

Published

2025-06-15

How to Cite

Miftakhul Azizah, Muhammad Arif, Burhanuddin AK. Mantau, & Mujahid Damopoli. (2025). Produk Pengembangan Bahan Ajar Pai Dengan Pendekatan Interdisipliner. IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(3), 91–103. https://doi.org/10.59841/ihsanika.v3i3.2842

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.