Strategi Ahmad Dahlan dalam Modernisasi Pendidikan Islam Muhammadiyah
DOI:
https://doi.org/10.59841/ihsanika.v3i2.2715Keywords:
Educational Management, Educational Modernization, K.H. Ahmad Dahlan, Lesson Plan, MuhammadiyahAbstract
This study explores the pivotal role of K.H. Ahmad Dahlan in founding and developing Muhammadiyah and his contributions to the modernization of Islamic education in Indonesia. The objective is to understand Ahmad Dahlan's strategies for purifying Islamic teachings and Muhammadiyah's efforts to modernize the educational system. The research methodology employed is a literature review, which involves gathering relevant information from various sources such as books, scholarly journals, and previous research reports. The findings indicate that Muhammadiyah, under Ahmad Dahlan's leadership, implemented modern educational management practices including planning, organizing, actuating, controlling, and evaluating. These practices successfully enhanced the quality of education by integrating religious and general knowledge, and by introducing more interactive and effective teaching methods and media. Regular evaluations and a robust organizational structure ensure that Muhammadiyah's educational programs continue to adapt to contemporary needs. The study concludes that Muhammadiyah's innovations and effective management have significantly improved the quality of Islamic education in Indonesia.
References
Abdullah, N. (2017). K.H. Ahmad Dahlan (Muhammad Darwis). Jurnal Sosiologi Agama, 9(1), 22. https://doi.org/10.14421/jsa.2015.091-02
Anam, S. (2019). Pendidikan pesantren sebagai model yang ideal dalam pendidikan Islam. Al-Manar: Jurnal Komunikasi dan Pendidikan Islam, 8(1), 139–160.
Arqam, M. L. N. (2022). Strategi dakwah K.H Ahmad Dahlan dalam meningkatkan pemahaman keagamaan pada masyarakat, 4, 175–190.
Asri, I. H., Lasmawan, I. W., & Suharta, I. G. P. (2023). Kompetensi abad 21 sebagai bekal menghadapi tantangan masa depan. Kappa Journal, 7(1), 97–107.
Barokah, A., Nurhaliza, N., Kurniati, B., & Kaddafi, T. (2024). Studi literatur: Analisis literasi sains era society 5.0 di sekolah dasar, 09.
Barus, D. B., Siahaan, P. R., Nasution, I. P., & Hutabarat, M. (2024). Implementasi penguatan Profil Pelajar Pancasila sebagai wujud pendidikan karakter di Sekolah Menengah Atas (SMA). 6(2).
Budi Harto, S. E., Nugroho, R. J., Saragih, M. M. S., Syadzili, M. F. R., Fachrurazi, H., & MM, S. A. (2021). Dasar manajemen bisnis. Cendikia Mulia Mandiri.
Darsitun. (2020). Potret pendidikan Islam model Muhammadiyah dan perannya dalam pengembangan pendidikan Islam Indonesia. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(1), 18.
Daulai, A. F. (2019). Modernisasi pendidikan pada Muhammadiyah. Tazkiya: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 137–155.
Erviana, T., Khoirunnisa, A., & Hariyadi, A. (n.d.). Tantangan pelaksanaan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam mewujudkan dimensi profil di sekolah dasar.
Hadaria, S. S. (2019). Efektivitas bimbingan klasikal dengan metode diskusi kelompok untuk meningkatkan kematangan karier siswa kelas XII di MAN 1 Yogyakarta [Tesis doktoral, UIN Sunan Kalijaga].
Halza, K. E., Hilalludin, H., & Haironi, A. (2024). An in-depth look at the challenges in managing portrait Islamic boarding schools and future prospects. World Journal of Islamic Learning and Teaching, 1(2), 19–30.
Hermawan, I., & Pd, M. (2019). Metodologi penelitian pendidikan: Kualitatif, kuantitatif dan mixed method. Hidayatul Quran.
Hidayat, H., & Hilalludin, H. (2024). Hak, kewajiban dan tanggung jawab guru dalam pendidikan Indonesia. Jurnal Motivasi Pendidikan dan Bahasa, 2(3), 179–186.
Hilalludin, H. (2024). Great dream of KH Ahmad Dahlan in the development of Islamic education in Indonesia. Journal of Noesantara Islamic Studies, 1(3), 121–129.
Hilalludin, H., & Althof, G. (2024). Perbedaan tingkat kematangan sosial antara santri pondok pesantren modern dan tradisional. Mutiara: Jurnal Penelitian dan Karya Ilmiah, 2(3), 201–208.
Hilalludin, H., & Haironi, A. (2024). Nilai-nilai perjuangan pendidikan karakter Islam KH Abdullah Sa’id. Jurnal Manajemen dan Pendidikan Agama Islam, 2(3), 283–289.
Januardi, H., & Jumadi, J. (2024). Eksplorasi nilai-nilai stoikisme dalam sudut pandang Islam. Tamadduna: Jurnal Peradaban, 77–83.
Lesmana, I., & Nengsih, R. (2024). Strategi penguatan hard skill dan soft skill guru SD untuk mendukung kebijakan Merdeka Belajar di Indonesia, 8.
Nurhayati, S., Idris, M., & Burga, M. A. Q. (2019). Muhammadiyah dalam perspektif sejarah, organisasi, dan sistem nilai.
Robbaniyah, Q., Anam, S., & Safitri, D. E. (2020). Pengelolaan pendidikan Islam pada perguruan tinggi perspektif manajemen pemasaran. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 91–98.
Sholikah, S. (2018). Branding institusi perguruan tinggi keagamaan Islam swasta di kawasan pesisir (Studi multi situs di STITMA Tuban dan IAI Tabah Kranji Paciran Lamongan). Al Hikmah: Jurnal Studi Keislaman, 8(2), 184–196.
Sormin, D., et al. (2022). Inovasi pembaharuan pendidikan Muhammadiyah. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(2), 683–700. https://doi.org/10.30868/ei.v11i02.2357
Zulkarnain, M. F., Hilalludin, H., & Suny, F. S. A. (2024). Relevansi pengampunan korupsi dalam perspektif Islam dengan hukum yang berlaku. ALADALAH: Jurnal Politik, Sosial, Hukum dan Humaniora, 2(4), 139–147.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.