Konseling Islam Melalui Terapi Sholawat Fatih untuk Mengatasi Career Anxiety pada Seorang Santri
DOI:
https://doi.org/10.59841/ihsanika.v3i2.2621Keywords:
Islamic counseling, Sholawat Fatih therapy, career anxiety, and studentAbstract
This study aimed to evaluate the effectiveness of Islamic counseling using Sholawat Fatih therapy in addressing career anxiety in a student. A qualitative method with a phenomenological approach was employed, where the author served as a counselor providing guidance through Sholawat Fatih therapy. Data were gathered via in-depth interviews and analyzed descriptively to assess changes in the student's level of career anxiety. Descriptive analysis based on relevant literature data regarding the research variables was used for data interpretation. Instruments included observation sheets and comprehensive interviews. The Results of the study showed that individual counseling incorporating Sholawat Fatih therapy effectively reduced students' career anxiety levels..
References
Adz-Dzaky, M. Hamdani Bakran, 2001, Psikoterapi dan Konseling Islam, Yogyakarta: Fajar Pustaka Baru.
Agustin, N. (2019). Pengaruh Terapi Salat Dhuha Dalam Mengurangi Kecemasan Karir Masa Depan Santri Di SMA Muhammadiyah 8 Gresik. Skripsi. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.
Ahmad, Junaidi. (2020). “The Miracle Of Sholawat”. Yogyakarta: Araska. hal.10-11.
Ainuriyah, A. Rif’atul. (2023). Skripsi: “Terapi Sholawat Thibbil Qulub Dalam Mengatasi Kecemasan Masa Depan Seorang Ibu di Pandaan Pasuruan., Surabaya: UIN Sunan Ampel Surabaya. Hal. 69-70.
Alexender, Maria A. (2023). “Kematangan Karir Dengan Kecemasan Karir Menghadapi Dunia Kerja Pada Mahasantri Tingkat Akhir”. Jurnal Psikologi Mandala. Vol. 7. No. 1.
Amin, S. Munir. (2016). “Bimbingan dan Konseling Islam”. (Jakarta: Sinar Grafika Offset). Hal. 52.
Awawina, A. Silma. (2020). Skripsi: “Konsep Bimbingan dan Konseling Islami Menurut Anwar Sutoyo”. Purwokerto: IAIN Purwokerto). Hal. 6.
Az-Zuhaili, Wahab. “Tafsir Munir Jilid 8” (Depok: Gema Insani). hal 85-86.
Blustein, D. L., & Phillips, S. D. (1988). Individual and contextual factors in career exploration. Journal of Vocational Behavior, 33, 2013-216.
Bukhori, B. (2014). Dakwah melalui bimbingan dan konseling islam. Jurnal Konseling Religi, 5(1), 1-18.
Deasy, Yunika, K., dkk. (2016). Layanan Bimbingan Karir Dalam Peningkatan Kematangan Eksprlorasi Karir Santri. Jurnal Peneltian Bimbingan dan Konseling, 1(1).
Halabi Hamdi, Muhammad. (2005). Sholawat Sebagai Terapi Spiritual. Yogyakarta: Absolut.
Hilman Luqmanul Hakim. (2015). ”Gambaran Gaya Kognitif dan Keyakinan Diri Dalam Keputusan Karir Pada Remaja Pelaku Usaha”, Skripsi, Unair .
JANNAH, M. (2015). Kecemasan Karier Masa Depan Ditinjau Dari Konsep Diri Dan Dukungan Sosial Pada Mahasantri Akhir S 1 Uin Sunan Kalijaga Yogyakarta (Doctoral dissertation, UIN SUNAN KALIJAGA YOGYAKARTA).
Kombado, Soteria G. (2021). “Hubunhgan Antara Konsep Diri dan Kecemasan Terhadap Karir Mahasantri Papua Tingkat Akhir Universitas Kristen Satya Wacana”, Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undhiksa, Vol.12, No. 3.
Mariah, W., Yusmami, Y., & Pohan, RA (2020). Analisis Tingkatan Kecemasan Karir Santri. Consilium: Berkala Kajian Konseling Dan Ilmu Keagamaan , 7 (2), 60-69.
M. Hamdani Bakran Adz-Dzaky. (2004). Konseling & Psikoterapi Islam.Fajar Pustaka Baru.
Mirah, F. F. E., & Indianti, W. (2018). Pengaruh kecemasan karir terhadap commitment to career choice dengan kelekatan orang tua sebagai moderator. Jurnal Psikologi Insight, 2(1), 74-89.
Mufarrihah, M., & Hadi, D. (2023). Bimbinga Konseling Islam Melalui Terapi Sholawat Burdah Dalam Menumbuhkan Religiusitas Remaja Di Pondok Pesantren Dalur Hikmah Kediri. Jurnal Al-Taujih: Bingkai Bimbingan dan Konseling Islami, 9(1), 9-19.
Nurfarijah Desri (2022). Hubungan Antara Khusnudzon Dan Kecemasan Karir Mahasantri Tingkat Akhir .(Skripsi, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung).
Putrie, A. M., & Saadah, N. (2024). Layanan Bimbingan Karir dalam Upaya Mengurangi Kecemasan Santri SMA dalam Pemilihan Karir. Jurnal Mahasantri BK An-Nur: Berbeda, Bermakna, Mulia, 10(1), 212-219.
Putri, R. D., & Sari, S. P. (2018). Implementation of John Holland’s Career Theory in Guidance and Counseling. ENLIGHTEN: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 1(2), 126-132.
Prawitasari, Johana E. Dkk. (2002). Psikoterapi Pendekatan Konvensional dan Kontemporer. Yogyakarta: Pustaka .
Qusuma Astutu Muhdi Agung, Siti Nur ‘aini, & Danan Satriyo Wibowo. (2024). “Kecemasan Karir Mahasantri Sarjana dan Mahasantri Vokasi”, Jurnal Psikologi, Vol.1, No.3, hal. 01.
Razak, A., & Hamid, H. (2022). Fenomena Kecemasan Karir pada Mahasantri Tingkat Akhir di Era Disrupsi 4.0. Sulawesi Tenggara Educational Journal, 2(1), 28-33.
Republik Indonesia, Undang-undang Republik Indonesia No 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen & Undang-undang Republik Indonesia No 20 Tahun 2003 tentang sisdiknas, Bandung: Permana, (2006).
Tika, Aprilia. (2015). “The Amazing Sholawat”. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama. Hal. 2.
Tsai, C.-T. (Simon), Hsu, H., & Hsu, Y.-C. (2017). Tourism and Hospitality College Students’ Career Anxiety: Scale Development and Validation. Journal of Hospitality & Tourism Education, 29(4), 158–165.
Zulfa, N. (2017). Nilai-Nilai dan Makna Bimbingan Konseling Islam dalam Hadist Sahih Bukhari (Studi Hadis Tentang Rukun Islam). RELIGIA, 20(2), 124-144.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.