Model Pendidikan Rahmatal Lil Alamin Dalam Pandangan Al-Qur’an dan Hadis

Authors

  • Prayogi Ibrahim Institut Agama Islam Negeri Sultan Amai Gorontalo
  • Kasim Yahiji Institut Agama Islam Negeri Sultan Amai Gorontalo
  • Rahmin Thalib Husain Institut Agama Islam Negeri Sultan Amai Gorontalo
  • Ilyas Daud Institut Agama Islam Negeri Sultan Amai Gorontalo

DOI:

https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i2.1182

Keywords:

Model, Education, Rahmatal Lil Alamin

Abstract

This research discusses the Islamic education model Rahmatal Lil Alamin in view of the Al-Qur'an and Hadith. This research is qualitative research in the nature of library research, with the main objects being books and other documents. Data collection for this research was carried out by collecting books on educational models and the concept of rahmatal lil alamin. The concept of rahmatan lil alamin is a prophetic mission, namely to make people pious individually, namely to invite people to be devout to Allah SWT. Apart from that, it makes social righteousness by proving that Islam is rahmatan lil alamin. One form of social piety is maintaining harmonious harmony between religious communities which is a pillar of social life. For this reason, the presence of Islam rahmatan lil alamin conceptually as a form of social transformation functions to shape the social character of Islam which is tolerant and humanist.

 

 

 

References

Agus Diyah Ayu Nur. (2022). Aktualisasi Nilai-Nilai Ajaran Islam Melalui Pemantapan Budaya Sekolah di SMP Plus Darus Sholah Jember. Tesis. Program Studi Pendidikan Agama Islam Pascasarjana Universitas Islam Negeri KH Achmad Siddiq Jember.

Azim Fauzan, & Chanifudin, Supardi Ritonga. (Tahun tidak diketahui). Modernisasi Pendidikan Islam Perspektif Azyumardi Azra Dalam Buku Pendidikan Islam Tradisi Dan Modernisasi Di Tengah Tantangan Milenium III.

Fadjar A. Malik. (1999). Reorientasi Pendidikan Islam. Jakarta: Yayasan Pendidikan Islam Fajar Dunia.

Gunawan Ary. (1995). Kebijakan-Kebijakan Pendidikan (Cet. Ke-2). Jakarta: Rineka Cipta.

Jalaluddin. (2005). Teologi Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Kuntowijoyo. (1991). Paradigma Islam; Interpretasi untuk Aksi (Cet. I). Bandung: Mizan.

Madjid Nurcholish. (2010). Bilik-Bilik Pesantren. Paramadina-Dian Rakyat.

Madjid Nurcholish. (1992). Islam, Doktrin dan Peradaban (Cet. II). Jakarta: Yayasan Wakaf Paramadina.

Mudtadiah Siti Sari Fathul, Maliq Rahman Syam, & Rofiliawati Harahap. (Tahun tidak diketahui). Paradigma Pendidikan Islam Dalam Pandangan Al-Qur’an.

Nata Abuddin. (2016). Islam Rahmatan Lil Alamin Sebagai Model Pendidikan Islam Memasuki Asean Community. Makalah disampaikan pada acara Kuliah Tamu Jurusan Pendidikan Agama Islam Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Maulana Malik Ibrahim Malang di Aula Lt. 5 Gedung Rektorat (Ir. Soekarno) Senin, 7 Maret 2016.

Priatmoko Sigit. (2018). Memperkuat Eksistensi Pendidikan Islam di Era 4.0. Pendidikan Islam Ta’lim, 1(2).

Saefuddin AM. (2010). Islamisasi Sains dan Kampus. Jakarta: PT PPA Consultan.

Saleh M. Nurul Ikhsan. (2012). Peace Education, Kajian Sejarah, Konsep dan Relevansinya dengan Pendidikan Islam (Cet. I). Jogjakarta: AR-RUZZ Media.

Septiani Risa. (2020). Implementasi Nilai Rahmatan Lil’alamin Melalui Program Peduli Lingkungan Di SMAN 9 Bandung. Universitas Pendidikan Indonesia.

Setiawan Ebta. (Tahun tidak diketahui). KBBI Offline Versi 1.1. Jakarta.

Shihab M. Quraish. (2002). Tafsir al-Mishbah, Pesan, Kesan dan Keserasian al-Qur’an, Jilid 8. Ciputat: Lentera Hati.

Kementerian Agama. (2012). Al-Qur’an dan Terjemahnya. Jakarta: PT Sinergi Pustaka Indonesia.

Published

2024-05-21

How to Cite

Prayogi Ibrahim, Kasim Yahiji, Rahmin Thalib Husain, & Ilyas Daud. (2024). Model Pendidikan Rahmatal Lil Alamin Dalam Pandangan Al-Qur’an dan Hadis. IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 276–286. https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i2.1182

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.