Kedwibahasaan pada Siswa SMP dan Dampaknya terhadap Proses Belajar Bahasa Indonesia

Authors

  • Fitri Yani Salsabila Ritonga Universitas Negeri Padang
  • Sandifa Anggraini Universitas Negeri Padang
  • Syahrul Syahrul Universitas Negeri Padang
  • Elfia Sukma Universitas Negeri Padang
  • Norliza Binti Jamaluddin Universitas Pendidikan Sultan Idris

DOI:

https://doi.org/10.59841/blaze.v3i2.2750

Keywords:

Bilingualism, Middle School Children, Learning

Abstract

Bilingualism of Junior High School Children and Its Implications for Indonesian Language Learning. This research seeks to explore how much interaction takes place between a child’s native language and their second language in junior high school students. The phenomenon of using multiple languages (bilingualism) is observed not just in informal settings, but it also extends into formal environments. This practice leads to children experiencing difficulties in differentiating between languages.

References

Angelica, A., Febrina, F., & Laura, T. (2024). Fenomena kedwibahasaan pada masyarakat tutur perbatasan Batak Simalungun–Batak Toba: Kajian sosiolinguistik di Kabupaten Simalungun. [Nama Jurnal jika ada], [volume], 8915–8921.

Apriyanti, R., Suhendar, D., & Endahwati, S. (2015). Jurnal Kata (bahasa, sastra, dan pembelajarannya). Jurnal Kata (Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya), 2587, 1–12.

Bhakti, W. P. (2020). Pergeseran penggunaan bahasa Jawa ke bahasa Indonesia dalam komunikasi keluarga di Sleman. Jurnal Skripta, 6(2), 28–40. https://doi.org/10.31316/skripta.v6i2.811

Divina, A. T., Lestari, D., & Munandar, A. (2022). Hubungan antara bilingualisme dengan kemampuan bahasa reseptif pada anak kelas 2 di Sekolah Dasar (SD) Negeri 2 Leuweunggajah Cirebon. Jurnal Terapi Wicara dan Bahasa, 1(1), 12–24.

Johan, G. M. (2018). Profil kedwibahasaan siswa sekolah dasar kelas VI SDN 1 Miri Kabupaten Ponorogo. Tunas Bangsa, 5(1), 12–20.

Kholidah, N., Hidayat, A., & Jamaludin, A. (2023). Kajian etnosains dalam pembelajaran IPA untuk menumbuhkan nilai kearifan lokal dan karakter siswa SD melalui sate bandeng. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 43(4), 342–346.

Nurjanah, N., & Srihilmawati, R. (2023). Kedwibahasaan kelompok dewasa (Studi deskriptif terhadap masyarakat Blok Karang Asem, Desa Sindang Mekar, Perwakilan Kecamatan Duku Puntang, Kabupaten Cirebon). Naturalistic: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 8(1), 106–114.

Nyoman, N., Andayani, Y., & Hartanto, A. (2025). Analisis program bilingual dalam perkembangan bahasa Inggris KG 1 di Kiddos Preschool. 1, 22–33.

Panjaitan, N. A. S., Rahmawati, D., & Mulyani, E. (2023). Studi pustaka: Konsep bilingualisme dan pengaruhnya terhadap perkembangan bahasa anak. Journal on Education, 5(2), 3788–3795. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1061

Prodi Pendidikan, R., Sari, R., & Amelia, R. (2023). Analisis bilingualisme artis papan atas dalam podcast “Kuliah ke luar negeri itu perlu gak sih?”: Kajian sosiolinguistik.

Rahim, A., Pratama, D., & Syamsuddin, H. (2024). Analisis tingkat bilingualisme penutur bahasa Makassar di Ambon. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 10(1), 1120–1133.

Rahmi, S., & Syukur, M. (2023). Analisis penggunaan bahasa daerah dan lemahnya kemampuan berbahasa Indonesia pada siswa SD No. 249 Tunrung Ganrang. Jurnal Syntax Imperatif: Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 4(2), 131–139.

Ramaniyar, E., & Alimin, A. A. (2020). Pendekatan kedwibahasaan dalam pengajaran bahasa Indonesia pada siswa kelas rendah. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(1), 118–122.

Rina, A., Triyadi, S., & Maspuroh, U. (2023). Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(23), 656–664.

Rizki, A. B., & Al Fajri, M. S. (2021). Acquiring English then reacquiring Indonesian: A study of family language policy. The Qualitative Report, 26(8), 2444–2466.

Sikumbang, M., & Kartolo, R. (2023). ALACRITY: Journal of Education, 1, 1–9.

Downloads

Published

2025-05-30

How to Cite

Fitri Yani Salsabila Ritonga, Sandifa Anggraini, Syahrul Syahrul, Elfia Sukma, & Norliza Binti Jamaluddin. (2025). Kedwibahasaan pada Siswa SMP dan Dampaknya terhadap Proses Belajar Bahasa Indonesia. BLAZE : Jurnal Bahasa Dan Sastra Dalam Pendidikan Linguistik dan Pengembangan, 3(2), 188–199. https://doi.org/10.59841/blaze.v3i2.2750

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.