Implementasi Aplikasi Canva dalam Mendukung Pembelajaran di SDN 75 Kota Bengkulu

Authors

  • Nurhikma Universitas Islam Negeri Fatmawati Soekarno Bengkulu
  • Triyan Triyan Universitas Islam Negeri Fatmawati Soekarno Bengkulu
  • Nurhayat Lestari Putri Universitas Islam Negeri Fatmawati Soekarno Bengkulu
  • Padhilah Padhilah Universitas Islam Negeri Fatmawati Soekarno Bengkulu

DOI:

https://doi.org/10.59841/jurai.v3i2.2787

Keywords:

Canva, learning media, digital innovation, interactive learning, SDN 75 Bengkulu City

Abstract

This study aims to describe the implementation of the Canva application in supporting the learning process at SDN 75 Kota Bengkulu. Canva is a digital graphic design application that offers ease in creating engaging and interactive learning media. The research employed a qualitative descriptive method with data collected through observation, interviews, and documentation. The subjects of the study included classroom teachers, students, and the school principal. The results showed that the use of Canva had a positive impact on enhancing teachers' creativity in designing teaching materials and increasing students' learning interest. Teachers were able to create more communicative and comprehensible visual materials, while students demonstrated higher enthusiasm during the learning process. Challenges encountered included limited technological facilities and initial unfamiliarity with the application, which were addressed through ongoing training and assistance. Thus, the implementation of Canva at SDN 75 Kota Bengkulu has proven effective in supporting more engaging, interactive, and contextual learning in the digital era.

References

Afianti, D. (2024). Penggunaan aplikasi Canva dalam proses pembelajaran. EduTech Journal, 1(1), 9–16. https://doi.org/10.62872/mp5y5475

Beno, J., Silen, A., & Yanti, M. (2022). 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における健康関連指標に関する共分散構造分析. Brazilian Dental Journal, 33(1), 1–12.

Dewi, L., Emilzoli, M., Hernawan, A. H., Rullyana, G., Hanoum, R. N., Priandani, A. P., ... & Suwandi, M. F. K. (2025). Menjembatani kesenjangan digital: Pentingnya pelatihan guru dalam mengembangkan konten pembelajaran digital. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 10(1), 72–84.

Haris, D. D., & Lamada, M. S. (2024). Penerapan media pembelajaran berbasis website Canva untuk menarik minat belajar siswa di UPT SD Negeri 30 Binamu. INTEC Journal: Information Technology Education Journal, 3(1), 14–18.

Hayu, R., Anggraini, A. E., & Dewi, R. S. I. (2024). Pengaruh penggunaan aplikasi Canva dalam pembuatan komik terhadap kreativitas siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 8(3), 1844–1852.

Herniyastuti, & Abdul Kadir. (2023). Pemanfaatan aplikasi Canva sebagai media pembelajaran dalam upaya meningkatkan hasil belajar Bahasa Indonesia pada siswa kelas V SD. Jurnal PGSD Universitas Lamappapoleonro, 2(2), 88–94.

Kartika, M. D. (2024). Penggunaan media pembelajaran Canva pada pembelajaran tematik siswa di sekolah dasar. IJEDUCA, 1(2), 70–80.

Mahardika, A. I., Wiranda, N., & Pramita, M. (2021). Pembuatan media pembelajaran menarik menggunakan Canva untuk optimalisasi pembelajaran daring. Jurnal Pendidikan dan Pengabdian Masyarakat, 4(3), 275–281. https://doi.org/10.29303/jppm.v4i3.2817

Purnamasari, D., Sulastri, A., & Dwijayanti, R. (2022). Penggunaan aplikasi Canva untuk meningkatkan pemahaman materi IPA siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 8(1), 112–120.

Purba, Y. A., & Harahap, A. (2022). Pemanfaatan aplikasi Canva sebagai media pembelajaran matematika di SMPN 1 NA IX-X Aek Kota Batu. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 1325–1334. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i2.1335

Putra, L. D., & Pratama, S. Z. A. (2023). Pemanfaatan media dan teknologi digital dalam mengatasi masalah pembelajaran. Journal Transformation of Mandalika, 4(8), 323–329. https://doi.org/10.37287/jtm.v4i8.XXXX (gantilah dengan DOI yang benar jika tersedia)

Saputri, R. E., Apriliani, N. A., & Triutami, G. (2024). Implementasi aplikasi Canva sebagai bahan ajar untuk meningkatkan keterampilan kreativitas guru SD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 1–10.

Sari, M. A., & Utami, R. (2023). Pemanfaatan Canva sebagai media pembelajaran digital interaktif di sekolah dasar. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan Dasar, 5(1), 23–29.

Wahyuti, T. (2023). Produksi konten digital. PT Rekacipta Proxy Media.

Wijoyo, H., Haudi, H., Ariyanto, A., Sunarsi, D., & Akbar, M. F. (2020). Pelatihan pembuatan konten digital marketing dalam meningkatkan kompetensi mahasiswa (pengabdian kepada masyarakat kerjasama antar kampus). Ikra-Ith Abdimas, 3(3), 169–175.

Yuliana, D., Baijuri, A., Suparto, A. A., Seituni, S., & Syukria, S. (2023). Pemanfaatan aplikasi Canva sebagai media video pembelajaran kreatif, inovatif, dan kolaboratif. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi (JUKANTI), 6(2), 247–257. https://doi.org/10.37792/jukanti.v6i2.1025

Downloads

Published

2025-06-04

How to Cite

Nurhikma, Triyan Triyan, Nurhayat Lestari Putri, & Padhilah Padhilah. (2025). Implementasi Aplikasi Canva dalam Mendukung Pembelajaran di SDN 75 Kota Bengkulu. Jurnal ABDIMAS Indonesia, 3(2), 32–50. https://doi.org/10.59841/jurai.v3i2.2787

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.