Pemberdayaan UMKM dalam Ekonomi Pembangunan Sebagai Solusi Pengurangan Kemiskinan dan Peningkatan Kesejahteraan

Authors

  • Ferdi Gunawan Siagian Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Syahrinal Fajri Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Mahesa Marpaung Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.59841/jureksi.v3i1.2296

Keywords:

MSME Empowerment, Poverty Reduction, Product Quality, Customer Satisfaction, Marketing Strategy

Abstract

This study uses a quantitative method to examine the empowerment of Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) in the context of economic development, focusing on their role in poverty reduction and improving welfare. MSMEs play an essential role in creating jobs, alleviating poverty, and strengthening the economy, particularly in developing countries such as Indonesia. The study aims to analyze how MSME empowerment can reduce existing social and economic inequalities, while also contributing positively to the social welfare of communities. The main focus of this research is on empowerment programs implemented by both the government and the private sector, as well as the challenges and opportunities for MSME players across various sectors. Using primary and secondary data from 15 relevant journals, this study finds that better access to financing and appropriate training can increase MSMEs’ competitiveness, improving the welfare of micro and small business owners. The findings are expected to provide valuable insights for policymakers in formulating more effective MSME empowerment strategies.

References

Agustien, LMH (2019). Pengaruh Perkembangan Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah Terhadap Pendapatan Nasional Pada Sektor UMKM Di Indonesia. Jurnal Ekonomi Pembangunan , 8(2), 224.

Astuti, II, & Kata Kunci. (2021). UMKM Sebagai Pembangkit Ekonomi Masyarakat Di Masa Pandemi Berbasis Digital Marketing. Ujian: Jurnal Hukum , 1(1), 59–65.

Cesariana, C., Juliansyah, F., & Fitriyani, R. (2022). Model Keputusan Pembelian Melalui Kepuasan Konsumen Pada Marketplace: Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial , 3(1), 211–224. https://doi.org/10.38035/jmpis.v3i1.867 .

Chakti, G., & Retnosari, EPA (2019). Strategi Pemberdayaan Dan Kontribusi UMKM Menghadapi Ekonomi Digital. Dalam Fintech Dan E-Commerce Untuk Mendorong Pertumbuhan UMKM Dan Industri Kreatif (hlm. 576–594).

Nugroho, RH, & Andarini, S. (2020). Strategi Pemberdayaan UMKM Di Pedesaan Berbasis Kearifan Lokal Di Era Industri 4.0 Menuju Era Society 5.0. Jurnal Bisnis Indonesia .

Paramita, M., Muhlisin, S., & Palawa, I. (2018). Peningkatan Ekonomi Masyarakat Melalui Pemanfaatan Sumber Daya Lokal. Qardhul Hasan: Media Pengabdian Kepada Masyarakat , 4(1), 19. https://doi.org/10.30997/qh.v4i1.1186 .

Permana, SH (2017). Strategi Peningkatan Usaha Mikro untuk Meningkatkan Perekonomian Pasca Pandemi Covid-19 Di Tuban. Reformasi , 11(2), 217–225. https://doi.org/10.33366/rfr.v11i2.2732 .

Ridwan, IM (2019). Penerapan Digital Marketing Sebagai Peningkatan Pemasaran Pada UKM Warung Angkringan “WAGE” Bandung. Jurnal Abdimas BSI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat , 2(1), 137-142.

Rumondang, A., Sudirman, A., Sitorus, S., Kusuma, AHP, Manuhutu, M., Sudarso, A., & Arif, NF (2020). Pemasaran Digital Dan Perilaku Konsumen. Yayasan Kita Menulis.

Sari, NA (2019). Pengaruh Perkembangan Ekonomi Digital Terhadap Pendapatan Pelaku Usaha UMKM Di Kota Makassar (Disertasi Doktor, Universitas Negeri Makassar).

Hartono, SR (2017). Hukum Ekonomi Indonesia: Bayu Media.

Tulus Tambunan (2012). Usaha Mikro Kecil dan Menengah di Indonesia: Isu-Isu Penting . Jakarta: LP3ES.

Kementerian Koperasi dan UKM Republik Indonesia (2005). Peran Usaha Mikro, Kecil dan Menengah dalam Pembangunan Ekonomi.

Hadiyati, E.(2010). Pemasaran untuk UMKM (Teori dan Aplikasi) . Malang: Bayumedia.

Hanif, JF (2016). Analisis Prospek dan Perkembangan Usaha Mikro yang Memperoleh Bantuan Kredit Bergulir dari Dinas Koperasi dan UMKM Kota Semarang (Skripsi Undip).

Downloads

Published

2025-01-21

How to Cite

Ferdi Gunawan Siagian, Syahrinal Fajri, & Mahesa Marpaung. (2025). Pemberdayaan UMKM dalam Ekonomi Pembangunan Sebagai Solusi Pengurangan Kemiskinan dan Peningkatan Kesejahteraan. Journal of Islamic Economics and Finance, 3(1), 108–117. https://doi.org/10.59841/jureksi.v3i1.2296

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.