Pengaruh Konseling Eksistensial Humanistik Konseling terhadap Pemahaman Pilihan Karir Siswa
DOI:
https://doi.org/10.59841/inoved.v3i1.2203Keywords:
Existential, Humanistic, CounselingAbstract
The research aims to see the influence of humanistic existential counseling. The method used in this research uses experimental research methods. The research was carried out at SMA Negeri 3 Cibinong in the Odd Semester of the 2024/2025 academic year. Based on the results of the pre-test conducted on class , and 110 students are in the “Very High” category. It can be concluded that the level of understanding of career choices of SMA Negeri 3 Cibinong students is in the very low, low, high and very high categories. From the results of the pre-test, the researcher took 8 students as research subjects. The eight students will be united into 1 counseling group in experimental research which will be given treatment in eight meeting sessions using career counseling with an existential humanistic counseling approach.
References
Abdussamad, Z. (2021). Buku-Metode-Penelitian-Kualitatif
Ali Yusuf, F., Herawan Hayadi, B., Sakti Cahyaningtyas, O., & Astuti, D. (2024). PENERAPAN TEORI FUTUGAWA DAN TEORI HOLLAND’S DALAM PENGEMBANGAN KARIR SISWA. In JMA) (Vol. 2, Issue 1).
Asri, R., Yusuf, A. M., & Afdal, A. (2021). Peningkatan Kematangan Karir Siswa Dengan Teori Holland. Featured Research 121 SCHOULID: Indonesian Journal of School Counseling, 6(2), 121–132. https://doi.org/10.23916/08935011
Asri, R., Yusuf, A. M., & Afdal, A. (2021). Peningkatan Kematangan Karir Siswa Dengan Teori Holland. Featured Research 121 SCHOULID: Indonesian Journal of School Counseling, 6(2), 121–132. https://doi.org/10.23916/08935011
Fahlevi, R. (2020). Pendekatan Humanistik dan Eksistensial Untuk Meningkatkan Kecerdasan Emosional Siswa Dalam Program Konseling Sekolah.
Hanifah, L., Wibowo, B. Y., & Prabowo, A. S. (2022). Pengembangan Website Karakter Karir Dalam Meningkatkan Pemahaman Karir Siswa.
Hariana Safitri, A., Wibowo, A., Rahmadhini Edith, I., Asmidah, A., & Madelta, C. (2024). PENERAPAN TEORI JHON HOLLAND DENGAN METODE STUDI KEPUSTAKAAN. In Jurnal Educandumedia 30 JURNAL EDUCANDUMEDIA (Vol. 2, Issue 3).
Hasna, A. (2019). KONSELING KELOMPOK DENGAN PENDEKATAN EKSISTENSIAL-HUMANISTIK UNTUK MELATIH PENYESUAIAN DIRI MELALUI RANDAI DARI MINANGKABAU [GROUP COUNSELING USING AN EXISTENTIAL-HUMANISTIC APPROACH TO DEVELOP SELFADJUSTMENT COMBINED WITH THE EXPRESSIVE ARTS TECHNIQUES OF RANDAI OF MINANGKABAU]. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 15(1), 124. https://doi.org/10.19166/pji.v15i1.1071
Herdiana, L., Zakiah, N. E., & Sunaryo, Y. (2021). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN DISKURSUS MULTY REPRECENTACY (DMR) TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN MATEMATIS SISWA. Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan), 2(1), 9–14.
Himawati, F. (2020). METODELOGI PENELITIAN.
Inaya, K. (2023). Konseling Eksistensial Humanistik Dalam Mencari Kebermaknaan Hidup.
Khairunnisa, A., Gozali, S. M., & Juandi, D. (2022). Systematic Literature Review: Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika. 06(02), 1846–1856.
Prahmana, R. C. I. (2021). Single Subject Research.
Sa’adah, D. Z. (2020). Konseling Eksistensial Humanistik untuk Mengurangi Kecemasan Terhadap Masa Depan. Procedia : Studi Kasus Dan Intervensi Psikologi, 8(3). https://doi.org/10.22219/procedia.v8i3.14303
Setiawan, M. A. (2018). PENDEKATAN-PENDEKATAN KONSELING (Teori dan Aplikasi).
Suryani, N., Jailani, Ms., Suriani, N., Raden Mattaher Jambi, R., & Sulthan Thaha Saifuddin Jambi, U. (2023). Konsep Populasi dan Sampling Serta Pemilihan Partisipan Ditinjau Dari Penelitian Ilmiah Pendidikan. http://ejournal.yayasanpendidikandzurriyatulquran.id/index.php/ihsan
Umami, I. (2019). PSIKOLOGI_REMAJA_repository.
Yadi, H. F., Firman, & Netrawati. (2022). Efektfitas Konseling Kelompok Menggunakan Pendekatan Humanistik Pendekatan Eksistensial Dalam Mengurangi Pembelajaran FOMO di Era Normal Baru.
Zahrani, A., & Jannah, A. H. (2024). DAMPAK LINGKUNGAN SOSIAL EKONOMI DALAM PEMBENTUKAN KARIR : ANALISIS SESUAI TEORI KRUMBOLTZ.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal Innovation In Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.