Manajemen Supervisi Pendidikan di Era Digital

Authors

  • Septria Sa'duh Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Muhammad Zidan Firmansyah Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Makruf Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Ahmad Sabri Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Yusran Lubis Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang

DOI:

https://doi.org/10.59841/inoved.v2i4.1906

Keywords:

Management, Education Supervision, Digital Era

Abstract

Effective management of educational supervision is key in improving the quality of education and facilitating teachers' professional development in the ever-changing modern era. This study aims to analyze how educational supervision management can be optimized through the use of technology in the digital era. The research method used in this study is a literature study, which aims to analyze and review literature related to educational supervision management in the digital era. The results of this study show that education supervision management has a crucial role in facing dynamic changes in the digital era. By encouraging the application of technology and developing teachers' digital competencies, supervision management can create a more innovative and effective learning environment. In addition, the use of data for decision-making, collaboration between teachers and the implementation of a performance-based assessment system will improve the quality of learning and the development of teacher professionalism. Adaptation to change and the application of effective change management approaches are key to ensuring that changes in education have a positive impact. Thus, educational supervision management needs to continue to innovate and adapt in order to meet the demands and challenges of education in the digital era, and make a significant contribution to the quality of education.

References

Ahmadi, F., & Ibda, H. (2021). Desain pendidikan dan teknologi pembelajaran daring di era revolusi industri 4.0 dan society 5.0. Qahar Publisher.

Akhyar, M., & Zalnur, M. (2024). Pembentukan kepribadian muslim anak di masa golden age melalui pendidikan profetik keluarga di era digital. Al-Fikra: Jurnal Ilmiah Keislaman, 23(1), 130–140.

Akhyar, M., Kustati, M., Amelia, R., & Syafitri, A. (2023). Manajemen kompetensi guru PAI dalam pembentukan akhlakul karimah siswa. Idarah Tarbawiyah: Journal of Management in Islamic Education, 4(3), 241–248.

Akhyar, M., Sesmiarni, Z., Febriani, S., & Gusli, R. A. (2024). Penerapan kompetensi profesional guru pendidikan agama Islam (PAI) dalam meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa. Dirasah: Jurnal Studi Ilmu dan Manajemen Pendidikan Islam, 7(2), 606–618.

Bestari, P., Awam, R., Sucipto, E., Marsidin, S., & Rifma, R. (2023). Peran supervisi pendidikan dalam meningkatkan kualitas pembelajaran di era digital. Jurnal Papeda, 5(2).

Edy, S., Wiyatno, I. T. N., MT, I. P. U., & Sumarta, S. P. I. (n.d.). Manajemen supervisi pendidikan Islam: Meningkatkan mutu pendidikan Islam dalam konteks modern. Penerbit Adab.

Fatmariyanti, Y., Qurtubi, Q., & Bachtiar, M. (2024). Peran pengawas sekolah selaku pelaku supervisi pendidikan dalam meningkatkan mutu manajemen pendidikan. Jurnal Kridatama Sains dan Teknologi, 6(1), 47–58.

Firmansyah, D., & Cahyani, R. D. (2024). Peran supervisi pendidikan dalam meningkatkan kualitas pembelajaran di era digital. Jurnal Media Akademik (JMA), 2(6).

Halawa, A. N., & Mulyanti, D. (2024). Peran supervisi pendidikan dalam meningkatkan kualitas pendidikan di era digital. Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 2(1), 198–204.

Nasution, I., Pramudya, A., Tanjung, A., Oktapia, D., & Nisa, K. (2023). Supervisi pendidikan era society 5.0. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan dan Bahasa, 2(2), 118–128.

Qamaruzzaman, M., Setiawan, E., Hanifah, E., Chairiyah, S. S., & Warman, W. (2024). Implementasi supervisi akademik berbasis digital. Literasi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 15(2), 141–151.

Rambe, K. F. (2024). Strategi manajemen pendidik di era digitalisasi dalam meningkatkan kualitas pendidikan di SMAN 1 NA IX-X. Multatuli: Jurnal Multidisiplin Ilmu, 1(1), 1–21.

Rosa, A. T. R. (2024). Supervisi pendidikan. Penerbit NEM.

Sastraatmadja, A. H. M., Nawawi, A., & Rivana, A. (2024). Supervisi pendidikan Islam: Konsep dasar dan implementasi nilai-nilai Islami. Penerbit Widina.

Setyowati, W., Moscato, J., & Embre, C. (2023). Strategi pendidikan dasar untuk menghadapi tantangan era kurikulum digital dengan studi empiris. Jurnal Mentari: Manajemen, Pendidikan, dan Teknologi Informasi, 2(1), 43–53. https://doi.org/10.33050/mentari.v2i1.379

Sungkowo, E. (2023). Supervisi berbasis Learning Management System (LMS) dalam meningkatkan mutu pendidikan Madrasah Tsanawiyah di Kabupaten Banyumas. Universitas Islam Negeri Saifuddin Zuhri.

Wening, M. H., & Santosa, A. B. (2020). Strategi kepemimpinan kepala sekolah dalam menghadapi era digital 4.0. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 5(1), 56–64.

Published

2024-10-22

How to Cite

Septria Sa’duh, Muhammad Zidan Firmansyah, Makruf, Ahmad Sabri, & Yusran Lubis. (2024). Manajemen Supervisi Pendidikan di Era Digital. Journal Innovation In Education, 2(4), 170–184. https://doi.org/10.59841/inoved.v2i4.1906