Penerapan Media Wordwall untuk Meningkatkan Minat Belajar Matematika pada Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar

Authors

  • Lulud Rahmawati Universitas PGRI Madiun
  • Vivi Rulviana Universitas PGRI Madiun
  • Rakini Rakini SDN 02 Taman Kota Madiun

DOI:

https://doi.org/10.59841/inoved.v2i4.1778

Keywords:

Learning Interest, Wordwall, Learning Media

Abstract

In order to increase the learning interest of class V students of SDN 02 Taman Kota Madiun in learning mathematics about types of angles through the use of wordwall learning media is the purpose of this study. This study is a Classroom Action Research (CAR) which is carried out in 2 cycles with each cycle consisting of several stages, namely the planning, implementation, observation, and reflection stages. This study used research subjects, namely 10 class V students of SDN 02 Taman Kota Madiun. Observations, tests and documentation were used to collect data in this study. In this study, the results obtained stated that in cycle 1 the average score of learning outcomes using wordwall learning media was 64% in classical completeness. Meanwhile, when cycle 2 the average score of learning outcomes using wordwall learning media increased by 86% with very good completeness. Therefore, it can be concluded that students' learning interest in learning mathematics on the material of types of angles in class V students of SDN 02 Taman Kota Madiun can increase with the application of wordwall media.

References

Aidah, N., & Nurafni, N. (2022). Analisis penggunaan aplikasi Wordwall pada pembelajaran IPA kelas IV di SDN Ciracas 05 Pagi. Pionir: Jurnal Pendidikan, 11(2), 161–174. https://doi.org/10.22373/pjp.v11i2.14133

Hamdanah, & Hasanuddin, I. (2019). Media pembelajaran berbasis ICT (Pengaruh penggunaan media pembelajaran berbasis ICT terhadap hasil belajar mahasiswa) (Vol. 7, Issue 2).

Lutfiana, N., Lasimaniati, & Widiyatmoko, A. (2024). Peningkatan motivasi dan pemahaman konsep IPA melalui game edukasi berbasis website di SMP Negeri 30 Semarang. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dan Penelitian Tindakan Kelas, 1154–1166.

Malewa, E. S., & Al Amin, M. (2023). Penggunaan aplikasi Wordwall dalam meningkatkan minat belajar peserta didik pada materi zakat di UPTD SD Negeri 65 Barru. Educandum, 9(1), 22–30. https://doi.org/10.31969/educandum.v9i1.1050

Mundir. (2012). Statistik pendidikan. In A psicanalise dos contos de fadas (Tradução Arlene Caetano). STAIN Jember Press.

Pradani, T. G. (2022). Penggunaan media pembelajaran Wordwall untuk meningkatkan minat dan motivasi belajar siswa pada pembelajaran IPA di sekolah dasar. Educenter: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(5), 452–457. https://doi.org/10.55904/educenter.v1i5.162

Shofiya Launin, Wahyu Nugroho, & Angga Setiawan. (2022). Pengaruh media game online Wordwall untuk meningkatkan minat belajar siswa kelas IV. JUPEIS: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(3), 216–223. https://doi.org/10.55784/jupeis.vol1.iss3.176

Solichah, M., Akhwani, A., Hartatik, S., & Ghufron, S. (2020). Meta-analisis pengaruh penggunaan media roda putar terhadap hasil belajar matematika di sekolah dasar. Wahana Sekolah Dasar, 28(2), 51–59. https://doi.org/10.17977/um035v28i22020p051

Sugiyono. (2019). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif & R&D. Alfabeta.

Utami, F., Sheftyawan, W. B., Pratama, A. Y., & Supriadi, B. (2023). Penggunaan media pembelajaran aplikasi Wordwall untuk meningkatkan motivasi belajar peserta didik pada pembelajaran fisika di SMA. Jurnal Pembelajaran Fisika, 12(2), 61. https://doi.org/10.19184/jpf.v12i2.38890

Winanti, K., Yuliyani, Y., & Agoestanto, A. (2017). Meningkatkan kemampuan komunikasi matematis dan kedisiplinan siswa kelas XI SMA N 5 Semarang melalui model PBL materi transformasi geometri. Jurnal Profesi Keguruan, 3(2), 197–204. https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/jpk

Witniasi. (2017). Peningkatan keterampilan menulis karangan narasi. Jurnal Pendidikan, 01(03), 1–4. https://core.ac.uk/download/pdf/148590713.pdf

Zulfah, N. (2023). Pemanfaatan media game edukasi Wordwall untuk meningkatkan minat belajar siswa. Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(1), 11. https://doi.org/10.47134/ptk.v1i1.5

Published

2024-09-14

How to Cite

Lulud Rahmawati, Vivi Rulviana, & Rakini Rakini. (2024). Penerapan Media Wordwall untuk Meningkatkan Minat Belajar Matematika pada Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. Journal Innovation In Education, 2(4), 14–25. https://doi.org/10.59841/inoved.v2i4.1778

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.