Implementasi Manajemen Konfik Di MI Muhammadiyah Garongan

Authors

  • Noer Hanifah Lestari Universitas Ahmad Dahlan
  • Linda Kurniawati Universitas Ahmad Dahlan
  • Farid Setiawan Universitas Ahmad Dahlan

DOI:

https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i1.818

Keywords:

Implementation, Conflict Management, Education

Abstract

The aim of this research was to find out how conflict management was implemented at MI Muhammadiyah Garongan. The method used is a qualitative method through observation and interviews taking place at MI Muhammadiyah Garongan with two interviewees, namely the Principal and class teacher at MI Muhammadiyah Garongan. The results of the research show that at MI Mammadiyah Garongan, Conflict Management has been implemented, where there are several factors that cause conflict at MI Muhammadiyah Garongan to occur, including: First, there is a transition period from kindergarten to elementary school. Second, literacy constraints. Third, factors from the students' parents. Fourth, the curriculum factor is inadequate school facilities and infrastructure. Given the factors that cause this conflict, MI Muhammadiyah Garongan also has countermeasures through: First, school policies. Second, providing literacy. Third, build good relationships with students' parents.

References

Dahniar, dkk (2023). Implementasi Manajemen Konflik Terhadap Perilaku Bullying Di Pondok Pesantren Al-Fattah, Jember. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, Vol.3 No.2

Deti, dkk (2023). Efektivitas Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Manajemen Konflik. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, Vol.3 No.2

Ifatul, dkk (2023). Manajemen Konflik Di Lembaga Pendidikan, Jurnal Ilmiah dan Pendidikan Disiplin Indonesia, Vol.2 No.7

Muliati, Manajemen Konflik Dalam Pendidikan Menurut Perspektif Islam

Luluk (2023) Manajemen Konflik: Sebuah Analisis Sosiologis Dalam Pengembangan Pendidikan Islam, Innovative Education Journal, Vol.5 No.2

Tri (2008) Pendekatan Manajemen Konflik Pada Lembaga Pendidikan, Jurnal Teknik Elektro dan Kejuruan, Vol.10 No 2

Adri, Manajemen Konflik Dalam Lembaga Pendidikan

Uswatun (2020) Manajemen Konflik Dalam Meningkatkan Kualitas Kerja Pada Lembaga Pendidikan Islam, Jurnal Kependidikan Islam, Vol.10 No.1

Anita dkk (2022) Manajemen Konflik Dalam Meningkatkan Produktivitas Organisasi Lembaga Pendidikan Islam, Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, Vol.6 No.2

Zaenudin (2021) Manajemen Konflik Dalam Perspektif Islam, Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan

Achmad (2021) Manajemen Konflik Dan Cara Penanganan Konflik Dalam Organisasi Sekolah, Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, Vol.9 No 1

Basori (2018) Manajemen Konflik Di Lembaga Pendidikan, Jurnal Pendidikan dan Kependidikan, Vol.2 No.1

Eko (2023) Manajemen Konflik di Sekolah, Journal on Education, Vol.5 No.4

Ahmad (2014) Manajemen Konflik Interpersonal di Sekolah, Jurnal Paedagogy, Vol.1 No.1

Samsudin (2022) Manajemen Konflik Lembaga Pendidikan Islam, Jurnal Pendidikan Islam dan Multikulturalisme, Vol.4 No.2

Yusnia (2019) Manajemen Konflik Perspektif Pendidikan Islam, Jurnal Piwulang, Vol.2 No.1

Wildan, Manajemen Konflik Dalam Pelaksanaan Pendidikan Di Sekolah

Zaenudin dkk (2021) Buku Manajemen Pendidikan Islam, Widina Bhakti Persada Bandung

Murni, Manajemen Konflik Dalam Pendidikan

Eka dkk (2021) Pengaruh Komunikasi Interpersonal dan Manajemen Konflik Terhadap Kinerja Guru, Vol.5 No.2

Khoirul (2018) Urgensi Penerapan Manajemen Dalam Organisasi Pendidikan, Vol.1 No 2

Downloads

Published

2024-01-13

How to Cite

Noer Hanifah Lestari, Linda Kurniawati, & Farid Setiawan. (2024). Implementasi Manajemen Konfik Di MI Muhammadiyah Garongan. IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 182–189. https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i1.818