Tren dan Masa Depan Inovasi Pendidikan
DOI:
https://doi.org/10.59841/ihsanika.v3i2.2653Keywords:
Big Data, Educational Innovation, IoT, Machine Learning, Society 5.0Abstract
The development of digital technology such as Society 5.0, Internet of Things (IoT), and Big Data and Machine Learning have brought major changes to the world of education, especially in forming a more responsive, inclusive, and adaptive learning system. This study aims to examine the trends and future potential of technology-based educational innovations, especially at the elementary school level. The method used is a literature study with a qualitative descriptive approach, through a review of literature from various current scientific sources. The results of the study show that Society 5.0 encourages the transformation of the role of teachers and student learning patterns, IoT increases interactivity and efficiency in the learning process, and Big Data and Machine Learning enable the implementation of adaptive learning that is in accordance with the needs of individual students. However, the implementation of this technology also faces challenges such as limited infrastructure, teacher readiness, and data security. Therefore, the integration of technology in education needs to be carried out wisely, gradually, and involves the collaboration of all stakeholders.
References
Amalia, N. F., & Munif, M. V. M. (2023). Tantangan dan upaya pendidikan dalam menghadapi era Society 5.0. MAANA: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1), 3. https://doi.org/10.52166/mjpiaud.v2i1.4741
Arpan, M. Y., & Ahmad, A. (2024). Pelatihan pemanfaatan teknologi (IoT) Internet of Thing untuk sekolah pintar dan pembelajaran yang lebih baik di SMA Negeri II Binjai. Jurnal Hasil Pengabdian Masyarakat (JURIBMAS), 3(1), 58. https://doi.org/10.62712/juribmas.v3i1.256
Asfiyah, A. N., Khorunnisa, N., & Rustini, T. (2024). Peran teknologi dalam meningkatkan efisiensi pengelolaan sarana dan prasarana pendidikan. El-Mujtama: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(3), 1363. https://doi.org/10.47467/elmujtama.v4i3.1436
Fadillah, Y. A., Akbar, A. R., & Gusmaneli. (2024). Strategi desain pembelajaran adaptif untuk meningkatkan pengalaman belajar di era digital. Jurnal Pendidikan Sains dan Teknologi Terapan, 1(4), 355. https://jurnal.kopusindo.com/index.php/jpst/article/view/420
Fricticarani, A., Hayati, A., Ramdani, H., Hoirunisa, I., & Rosdalina, G. M. (2023). Strategi pendidikan untuk sukses di era teknologi 5.0. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Teknologi Informasi (JIPTI), 4(1), 57. https://doi.org/10.52060/pti.v4i1.1173
Ghifari, F. H. A. (2024). Guru dalam pembelajaran di era digital. An-Nibraas: Jurnal Pemikiran Islam, 3(1), 47. https://doi.org/10.62589/jurnalpemikiranislam.v3i01.252
Harahap, S., & Napitupulu, Z. (2023). Pengaruh teknologi terhadap pendidikan di Indonesia: Systematic literature review. REKOGNISI: Jurnal Pendidikan dan Kependidikan, 8(2), 10. https://jurnal.unusu.ac.id/index.php/rekognisi/article/download/162/118/550
Hartanto, M. B., Putra, A. S., & Fawaati, T. M. (2024). Analisis dampak implementasi Internet of Things (IoT) terhadap efisiensi operasional di industri manufaktur. Jurnal Multimedia dan Android (JMA), 5(1), 3. https://jurnal.umitra.ac.id/index.php/JMA/article/download/1835/1568
Khoir, Q. (2024). Smart classrooms: Mengintegrasikan IoT dan AI untuk pembelajaran yang lebih interaktif dan terukur. Andragogi: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(1), 2. https://doi.org/10.31538/adrg.v4i1.1301
Marlina, R., Ngemba, H. R., & Smith, J. (2024). Manfaat integrasi IoT dalam pengembangan perangkat lunak di sektor pendidikan. Jurnal MENTARI: Manajemen, Pendidikan dan Teknologi Informasi, 3(1), 93. https://doi.org/10.33050
Muwaffaq, F. F., Faizah, S. N., Aprilia, S. D., Putri, N. E. A., Nabila, H. R. J., Khofifah, I. N. K., & Hilyana, F. S. (2024). Transformasi pendidikan: Menghadapi tantangan guru di era Society 5.0. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 9(1), 3234. https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12924
Rizal, M., Sondakh, D. E., Ashari, I. F., Suryawan, M. A., Mahmudi, A. A., M, W. H., ... Simarmata, J. (2023). Konsep & implementasi Internet of Things. Yayasan Kita Menulis.
Sakiinah, A. N., Mahya, A. F. P., & Santoso, G. (2022). Revolusi pendidikan di era Society 5.0; Pembelajaran, tantangan, peluang, akses, dan keterampilan teknologi. Jurnal Pendidikan Transformatif (Jupetra), 1(2), 19. https://doi.org/10.9000/jpt.v1i2.508
Santoso, J. T. (2020). Analisis big data. Yayasan Prima Agus Teknik.
Shiddiqi, A. M., Ijtihadie, R. M., Ahmad, T., Wibisono, W., Anggoro, R., & Santoso, B. J. (2020). Penggunaan internet dan teknologi IoT untuk meningkatkan kualitas pendidikan. Sewagati: Jurnal Direktorat Riset dan Pengabdian kepada Masyarakat, 4(3), 235. https://doi.org/10.12962/j26139960.v4i3.7980
Sucipto. (2024). Analisis tantangan dan peluang implementasi pembelajaran berbasis teknologi di era digital learning. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 11(3), 906. https://doi.org/10.38048/jipcb.v11i3.4192
Syahfitri, A. (2025). Internet of Things: Sejarah teknologi dan penerapannya. Uranus: Jurnal Ilmiah Teknik Elektro, Sains dan Informatika, 3(1), 114. https://doi.org/10.61132/uranus.v3i1.667
Taraya, P. C., & Wibawa, A. P. (2022). Mewujudkan Society 5.0 melalui pemanfaatan teknologi kecerdasan buatan. Jurnal Inovasi Teknik dan Edukasi Teknologi, 2(8), 379. https://doi.org/10.17977/um068v1i82022p378-385
Wibowo, A. (2023). Revolusi industri 4.0 dan Society 5.0. Yayasan Prima Agus Teknik.
Wijoyo, A., Saputra, A. Y., Ristanti, S., Sya’ban, S. R., Amalia, M., & Febriansyah, R. (2024). Pembelajaran machine learning. OKTAL (Jurnal Ilmu Komputer dan Science), 3(2), 375.
Yuniarika, N. P. P., & Pramartha, I. N. B. (2021). Strategi guru sejarah dalam menghadapi tantangan pendidikan Indonesia di era Society 5.0. Widyadari, 22(1), 144. https://doi.org/10.5281/zenodo.4661256
Yusuf, M., & Sodik, M. (2023). Penggunaan teknologi Internet of Things (IoT) dalam pengelolaan fasilitas dan infrastruktur lembaga pendidikan Islam. PROPHETIK: Jurnal Kajian Keislaman, 1(2), 11. https://doi.org/10.26533/prophetik.v1i2.3233
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.