Tren dan Masa Depan Inovasi Pendidikan

Authors

  • Ummi Aisyatus Salehah Ahlul Jannah Institut Agama Islam Negeri Madura
  • Mutiatul Hasanah Institut Agama Islam Negeri Madura
  • Agus Wedi Institut Agama Islam Negeri Madura

DOI:

https://doi.org/10.59841/ihsanika.v3i2.2653

Keywords:

Big Data, Educational Innovation, IoT, Machine Learning, Society 5.0

Abstract

The development of digital technology such as Society 5.0, Internet of Things (IoT), and Big Data and Machine Learning have brought major changes to the world of education, especially in forming a more responsive, inclusive, and adaptive learning system. This study aims to examine the trends and future potential of technology-based educational innovations, especially at the elementary school level. The method used is a literature study with a qualitative descriptive approach, through a review of literature from various current scientific sources. The results of the study show that Society 5.0 encourages the transformation of the role of teachers and student learning patterns, IoT increases interactivity and efficiency in the learning process, and Big Data and Machine Learning enable the implementation of adaptive learning that is in accordance with the needs of individual students. However, the implementation of this technology also faces challenges such as limited infrastructure, teacher readiness, and data security. Therefore, the integration of technology in education needs to be carried out wisely, gradually, and involves the collaboration of all stakeholders.

References

Amalia, N. F., & Munif, M. V. M. (2023). Tantangan dan upaya pendidikan dalam menghadapi era Society 5.0. MAANA: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1), 3. https://doi.org/10.52166/mjpiaud.v2i1.4741

Arpan, M. Y., & Ahmad, A. (2024). Pelatihan pemanfaatan teknologi (IoT) Internet of Thing untuk sekolah pintar dan pembelajaran yang lebih baik di SMA Negeri II Binjai. Jurnal Hasil Pengabdian Masyarakat (JURIBMAS), 3(1), 58. https://doi.org/10.62712/juribmas.v3i1.256

Asfiyah, A. N., Khorunnisa, N., & Rustini, T. (2024). Peran teknologi dalam meningkatkan efisiensi pengelolaan sarana dan prasarana pendidikan. El-Mujtama: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(3), 1363. https://doi.org/10.47467/elmujtama.v4i3.1436

Fadillah, Y. A., Akbar, A. R., & Gusmaneli. (2024). Strategi desain pembelajaran adaptif untuk meningkatkan pengalaman belajar di era digital. Jurnal Pendidikan Sains dan Teknologi Terapan, 1(4), 355. https://jurnal.kopusindo.com/index.php/jpst/article/view/420

Fricticarani, A., Hayati, A., Ramdani, H., Hoirunisa, I., & Rosdalina, G. M. (2023). Strategi pendidikan untuk sukses di era teknologi 5.0. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Teknologi Informasi (JIPTI), 4(1), 57. https://doi.org/10.52060/pti.v4i1.1173

Ghifari, F. H. A. (2024). Guru dalam pembelajaran di era digital. An-Nibraas: Jurnal Pemikiran Islam, 3(1), 47. https://doi.org/10.62589/jurnalpemikiranislam.v3i01.252

Harahap, S., & Napitupulu, Z. (2023). Pengaruh teknologi terhadap pendidikan di Indonesia: Systematic literature review. REKOGNISI: Jurnal Pendidikan dan Kependidikan, 8(2), 10. https://jurnal.unusu.ac.id/index.php/rekognisi/article/download/162/118/550

Hartanto, M. B., Putra, A. S., & Fawaati, T. M. (2024). Analisis dampak implementasi Internet of Things (IoT) terhadap efisiensi operasional di industri manufaktur. Jurnal Multimedia dan Android (JMA), 5(1), 3. https://jurnal.umitra.ac.id/index.php/JMA/article/download/1835/1568

Khoir, Q. (2024). Smart classrooms: Mengintegrasikan IoT dan AI untuk pembelajaran yang lebih interaktif dan terukur. Andragogi: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(1), 2. https://doi.org/10.31538/adrg.v4i1.1301

Marlina, R., Ngemba, H. R., & Smith, J. (2024). Manfaat integrasi IoT dalam pengembangan perangkat lunak di sektor pendidikan. Jurnal MENTARI: Manajemen, Pendidikan dan Teknologi Informasi, 3(1), 93. https://doi.org/10.33050

Muwaffaq, F. F., Faizah, S. N., Aprilia, S. D., Putri, N. E. A., Nabila, H. R. J., Khofifah, I. N. K., & Hilyana, F. S. (2024). Transformasi pendidikan: Menghadapi tantangan guru di era Society 5.0. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 9(1), 3234. https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12924

Rizal, M., Sondakh, D. E., Ashari, I. F., Suryawan, M. A., Mahmudi, A. A., M, W. H., ... Simarmata, J. (2023). Konsep & implementasi Internet of Things. Yayasan Kita Menulis.

Sakiinah, A. N., Mahya, A. F. P., & Santoso, G. (2022). Revolusi pendidikan di era Society 5.0; Pembelajaran, tantangan, peluang, akses, dan keterampilan teknologi. Jurnal Pendidikan Transformatif (Jupetra), 1(2), 19. https://doi.org/10.9000/jpt.v1i2.508

Santoso, J. T. (2020). Analisis big data. Yayasan Prima Agus Teknik.

Shiddiqi, A. M., Ijtihadie, R. M., Ahmad, T., Wibisono, W., Anggoro, R., & Santoso, B. J. (2020). Penggunaan internet dan teknologi IoT untuk meningkatkan kualitas pendidikan. Sewagati: Jurnal Direktorat Riset dan Pengabdian kepada Masyarakat, 4(3), 235. https://doi.org/10.12962/j26139960.v4i3.7980

Sucipto. (2024). Analisis tantangan dan peluang implementasi pembelajaran berbasis teknologi di era digital learning. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 11(3), 906. https://doi.org/10.38048/jipcb.v11i3.4192

Syahfitri, A. (2025). Internet of Things: Sejarah teknologi dan penerapannya. Uranus: Jurnal Ilmiah Teknik Elektro, Sains dan Informatika, 3(1), 114. https://doi.org/10.61132/uranus.v3i1.667

Taraya, P. C., & Wibawa, A. P. (2022). Mewujudkan Society 5.0 melalui pemanfaatan teknologi kecerdasan buatan. Jurnal Inovasi Teknik dan Edukasi Teknologi, 2(8), 379. https://doi.org/10.17977/um068v1i82022p378-385

Wibowo, A. (2023). Revolusi industri 4.0 dan Society 5.0. Yayasan Prima Agus Teknik.

Wijoyo, A., Saputra, A. Y., Ristanti, S., Sya’ban, S. R., Amalia, M., & Febriansyah, R. (2024). Pembelajaran machine learning. OKTAL (Jurnal Ilmu Komputer dan Science), 3(2), 375.

Yuniarika, N. P. P., & Pramartha, I. N. B. (2021). Strategi guru sejarah dalam menghadapi tantangan pendidikan Indonesia di era Society 5.0. Widyadari, 22(1), 144. https://doi.org/10.5281/zenodo.4661256

Yusuf, M., & Sodik, M. (2023). Penggunaan teknologi Internet of Things (IoT) dalam pengelolaan fasilitas dan infrastruktur lembaga pendidikan Islam. PROPHETIK: Jurnal Kajian Keislaman, 1(2), 11. https://doi.org/10.26533/prophetik.v1i2.3233

Downloads

Published

2025-05-11

How to Cite

Ummi Aisyatus Salehah Ahlul Jannah, Mutiatul Hasanah, & Agus Wedi. (2025). Tren dan Masa Depan Inovasi Pendidikan. IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 173–186. https://doi.org/10.59841/ihsanika.v3i2.2653

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.