Membangun Budaya Literasi Baca Tulis Berbasis Iman Kepada Kitab Al -Qur’an Menuju Era Revolusi 5.0

Authors

  • Nilal Muna Fatmawati Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
  • Wahid Hakim Azzaky Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
  • Salwa Azizah Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang
  • Shodiq Abdullah Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang

DOI:

https://doi.org/10.59841/ihsanika.v3i1.2112

Keywords:

Literacy, Al Qur'an, Era of Revolution 5.0

Abstract

Advances in technology and information are a challenge in facing conditions in the 5.0 revolution era. This requires a person to be able to have skills in building a literacy culture. The Qur'an is a spark so that a person can be armed with faith in utilizing technology. Literacy rooted in Qur'anic values can be a strong moral and spiritual foundation in shaping the character of a superior and globally competitive society. This study aims to analyze the importance of building a culture of literacy based on the Qur'an and the challenges and solutions in facing the industrial revolution 5.0 era. This research method uses library research. Data collection is done by reviewing theories from various scientific articles, books, and reading sources relevant to the research topic. The results of this study discuss the importance of a faith-based approach to the Qur'an as a source of inspiration and motivating a literacy culture to form individuals competent in science, civilized and globally competitive. In facing challenges in the era of revolution 5.0, the Qur'an can be a solution in guiding people to utilize technology with literacy skills based on faith and morality. In addition, building a culture of literacy in the era of revolution 5.0 can also form a critical, ethical and responsible attitude.

 

References

Anggit Pramesti, I., & Irwansyah. (2021). Faktor yang memengaruhi minat dan cara membaca masyarakat Indonesia di era digital, serta dampaknya pada bisnis media cetak. Titian: Jurnal Ilmu Humaniora, 5(1), 117–131.

Anisa, A. R., Ipungkarti, A. A., & Saffanah, K. N. (2021). Pengaruh kurangnya literasi serta yang masih rendah dalam pendidikan di Indonesia. Current Research in Education: Conference Series Journal, 1(1), 1–12.

Chandra, R. (2022). Literasi Al-Qur’an melalui kegiatan NGAOS (Ngaji On The School) untuk meningkatkan keterampilan baca tulis Al-Qur’an pada siswa SD N 1 Panca Marga. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 2(II), 229–238.

Dilla, A. M., & Adiyono. (2023). Mengoptimalkan literasi Alquran: Mengeksplorasi strategi pedagogis dan faktor-faktor sosial-lingkungan yang berdampak pada kemahiran membaca Al-Quran di kalangan siswa Madrasah Tsanawiyah Al-Ihsan Tanah Grogot. Jurnal Pendidikan Dan Keguruan, 1(7), 641.

Fadhli, M., Sufiyandi, & Wisman. (2020). Peningkatan kesadaran masyarakat dalam menggunakan bahasa yang bijak di media sosial pada era digitalisasi. Jurnal Abdi Pendidikan, 1(1), 25–31.

Hayati, M. (2024). Implementasi budaya literasi dalam meningkatkan karakter religius siswa. Al-Miskawaih: Journal of Science Education, 2(2), 355–372. https://doi.org/10.56436/mijose.v2i2.300

Hibana. (2018). Membangun budaya literasi melalui berkisah. Proceedings of The 3rd Annual Conference on Islamic Early Childhood Education, 3, 293–304.

Kahiruldin, Wan, W. M. K. F., Embong, A. H., Izzati, W. N., & Anas, W. N. (2023). The concept of Al-Aql according to Islam and its role in overcoming gadget addiction. Sinesis, 15(1), 152–165.

Kurniasih, I. (2022). Urgensi literasi dalam Al-Qur’an perspektif tafsir maqashidi. Living Islam: Journal of Islamic Discourses, 5(1). https://doi.org/10.14421/lijid.v5i1.3113

Mahardika, I. G. N. A. W. (2022). Literasi digital dan kemampuan berpikir kritis sebagai keterampilan dasar guru masa kini. Sang Acharya: Jurnal Profesi Guru, 3(2), 70–83. https://doi.org/10.25078/sa.v3i2.3247

Mailani, I., Danti, O. T., & Bustanur, B. (2023). Analisis nilai-nilai pendidikan Islam dalam film Ajari Aku Islam. JOM FTK Uniks, 3(2), 313–323.

Mansur. (2005). Konsep literasi dalam Al-Quran: Telaah atas penafsiran M. Quraish Shihab.

Muhammad, A. (2020). Pendidikan agama Islam era Revolusi 4.0. Jurnal Ansiru PAI, 4(2), 55–71.

Nandang, K. (2023). Al-Qur’an dan perubahan sosial: Menggerakan budaya literasi untuk kesejahteraan. Journal of Religion and Social Transformation, 1(2), 89–100. https://doi.org/10.24235/407kdz58

Nasrullah, & Damasari, A. F. (2019). Inspirasi Al-Qur’an dalam gerakan literasi mesjid. Syahadah: Jurnal Ilmu al-Qur’an dan Keislaman, VII(2), 69–88.

Pare, A., & Sihotang, H. (2023). Pendidikan holistik untuk mengembangkan keterampilan abad 21 dalam menghadapi tantangan era digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 27778–27787.

Parhan, M., Elvina, S. P., Rachmawati, D. S., & Rachmadiani, A. (2022). Tantangan mendidik generasi muslim milenial di era Revolusi Industri 4.0 untuk menciptakan lingkungan pendidikan Islam modern. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 171. https://doi.org/10.29240/belajea.v7i2.4294

Putra, P. H. (2019). Tantangan pendidikan Islam dalam menghadapi Society 5.0. Jurnal Islamika: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 19(2), 99–110.

Rossa, R., Noprina, W., Muzayyanah, & Zuleni, E. (2022). Budaya literasi membaca dan menulis mahasiswa di perguruan tinggi di era Digital Society 5.0. Jurnal Riset Pendidikan Dasar Dan Karakter, 4(2), 1–11.

Sabtina, R. Y., & Fauziyah, Z. K. (2023). Menerapkan budaya literasi sejak dini di tingkat pendidikan taman kanak-kanak. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, dan Pengajarannya, 2(1), 01–06. https://doi.org/10.55606/protasis.v2i1.66

Safitri, A. O., Yunianti, V. D., & Rostika, D. (2022). Upaya peningkatan pendidikan berkualitas di Indonesia: Analisis pencapaian Sustainable Development Goals (SDGs). Jurnal Basicedu, 6(4), 7096–7106. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3296

Santoso, B., & Hadi, A. (2022). Perancangan aplikasi ListenAndShare sebagai platform digital social listening untuk mendengar dan berbagi literatur audio. Jurnal Ilmiah Teknologi Informasi Asia, 16(2), 139–144. https://doi.org/10.32815/jitika.v16i2.876

Sitepu, Y. M. R., Nabila, E., Novianti, B., Hasni, M., & Jahara, A. (2023). Implementasi program literasi baca tulis Al-Qur’an. Modeling: Jurnal Program Studi PGMI, 10(2), 140–154.

Suflawiyah. (2021). Literasi perspektif Al-Qur’an, model literasi dalam pendidikan, praktek literasi membaca di Madrasah Tsanawiyah.

Surbakti, M. F. A., Wibowo, & Barutu, S. F. (2022). Pembentukan karakter masyarakat literat melalui budaya literasi dalam Al-Qur’an. Komunika: Jurnal Ilmu Komunikasi, 18(2), 61–69.

Suriyati, S., & Ramadani, N. (2024). Pelaksanaan literasi Al-Qur`an dalam menanamkan budaya religius di UPTD SMP 7. J-SES: Journal of Science, Education and Studies, 3(1), 1–11. https://doi.org/10.30651/jses.v3i1.21665

Syahrani, A., Triputra, D. R., & Nurpratiwiningsih, L. (2022). Implementasi gerakan literasi Al-Qur’an di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 6 Brebes. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(20), 51–60.

Syarif Hidayat. (2020). Al-Qur’an dan tantangan Society 5.0. Saliha: Jurnal Pendidikan & Agama Islam, 3(2), 1–24. https://doi.org/10.54396/saliha.v3i2.77

Wismanto, Zuhri, & Zhafira, A. (2023). Upaya pencegahan budaya syirik di media sosial melalui pendidikan Islam berbasis Al Islam Kemuhammadiyahan. Jurnal Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 338–350.

Yuyun Yunita, & Abdul Mujib. (2021). Pendidikan karakter dalam perspektif Islam. Taujih: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 78–90. https://doi.org/10.53649/taujih.v3i1.93

Downloads

Published

2024-12-21

How to Cite

Nilal Muna Fatmawati, Wahid Hakim Azzaky, Salwa Azizah, & Shodiq Abdullah. (2024). Membangun Budaya Literasi Baca Tulis Berbasis Iman Kepada Kitab Al -Qur’an Menuju Era Revolusi 5.0. IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 85–99. https://doi.org/10.59841/ihsanika.v3i1.2112

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 

You may also start an advanced similarity search for this article.