Evaluasi Kebijakan Kepala Sekolah dalam Mewujudkan Visi dan Misi di MAS Pab 1 Sampali
DOI:
https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i3.1664Keywords:
evaluation, principal policy, vision and missionAbstract
The aim of this research is to find out: the principal's policy planning in realizing the vision and mission, evaluation of the principal's policies in realizing the vision and mission. The research methodology uses qualitative research methods, the approach used in this research uses observation, interviews and documentation. The informant in this research was the principal at the school. Data analysis in this research uses data reduction, data presentation and refinement. The data validity technique in this research uses data credibility, transferability, dependability and confirmability tests. Based on the research that the researcher has carried out, which has been implemented, the evaluation of the school principal's policy can be seen from the planning/formulation process which has been implemented well.
References
Calam, A., Marhamah, A., & Nazaruddin, I. (2020). Reformulasi visi, misi dan tujuan sekolah. Al-Irsyad, 10(2). https://doi.org/10.30829/al-irsyad.v10i2.8526
Farkhan, A., Rahmah, A., Alwatasi, U., & Setiawan, F. (2022). Konsep dasar kebijakan pendidikan. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 16(5), 1921. https://doi.org/10.35931/aq.v16i5.1354
Mohune, P., & Tola, B. (2019). Proses pengambilan keputusan kepala sekolah dalam pencapaian visi dan misi pendidikan. Al-Minhaj: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 111–127.
Nilawati Rohaenah, I., Sahudi, S., Supiana, A. S., & Yuliati Zakiah, Q. (2021). Kebijakan standar kepemimpinan kepala sekolah pengelola pendidikan. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah dan Tarbiyah, 6(1), 137. https://doi.org/10.33511/misykat.v6n1.137-156
Patmawati, I., Ma’arif, M. N., Toyibah, E. H., & Rasmanah, C. (2023). Pentingnya visi, misi, dan tujuan sekolah. Jurnal Pelita Nusantara, 1(2), 182–187. https://doi.org/10.59996/jurnalpelitanusantara.v1i2.189
Purwanto, R. (2021). Kepemimpinan visioner kepala sekolah terhadap mutu dan kualitas sekolah di SD Negeri Soko, Lamongan, Jawa Timur, Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Teknologi Indonesia (JPTI), 1(4), 151–160.
Putriana, S. O. (2016). Kebijakan kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan di MAN 3 Medan. Jurnal Pendidikan Islam FITK UIN-SU, 5, 1276. http://repository.uinsu.ac.id/id/eprint/2277
Rafid, R., & Tinus, A. (2019). Kinerja kepala sekolah dalam meningkatkan mutu tenaga pendidik. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 7(2), 188–198. https://doi.org/10.21831/amp.v7i2.28012
Rohayah, E., & Hanafi, S. (2015). Evaluasi kebijakan dan kepemimpinan kepala sekolah dalam melaksanakan pendidikan inklusif di Sekolah Dasar Mutiara Bunda Cilegon. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 2(1), 36–44.
Saleh, K., & Aini, A. N. (2014). Kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan kualitas pendidikan: Studi tentang peran kepala MTsN Model Samarinda dalam meningkatkan prestasi kerja guru. Jurnal FENOMENA, 6(1), 19–37.
Seni, O. S. (2021). Kepemimpinan pendidikan di sekolah. Atma Reksa: Jurnal Pastoral dan Kateketik, 5(2), 25. https://doi.org/10.53949/ar.v5i2.119
Virgo, E., & Slameto, S. (2018). Evaluasi program manajerial kepala sekolah. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(2), 217–229. https://doi.org/10.24246/j.jk.2018.v5.i2.p217-229
Waruwu, M. (2021). Kepemimpinan kepala sekolah dalam perspektif servant leadership. Improvement: Jurnal Ilmiah untuk Peningkatan Mutu Manajemen Pendidikan, 8(02), 138–153. https://doi.org/10.21009/improvement.v8i2.22483
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.