Mengatasi Kemunduran Akhlak Pemuda Di Zaman Modern Melalui Analisis Kisah Teladan Nabi Yusuf Dalam Surah Yusuf

Authors

  • Alexa Ayu Dewanda Universitas Muhammadiyah Riau
  • Hanestesia Zahara Universitas Muhammadiyah Riau
  • Resya Eka Putri Universitas Muhammadiyah Riau
  • Wismanto Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i2.1099

Keywords:

Language, Al-Qur'an, Moral Decline, the Story of the Prophet Yusuf AS

Abstract

Currently, life in Indonesia is very advanced, so human resources must always be updated in accordance with natural science, technology, social and morals. There is a lot of research related to the aim of overcoming the moral decline of young people in this era but it has not yet comprehensively revealed the aim of the research. This research aims to describe an analysis of how to overcome the moral decline of young people in modern times using the story of the Prophet Yusuf AS. according to Yusuf's letter. The method in this research uses a qualitative method based on library research. This research is a type of research that focuses on library analysis. This researcher used library sources to obtain research materials, the main data in this research came from books, magazines and the latest journal articles related to the theme of this research. The results of this research indicate that the objectives of research on the moral decline of modern youth are (1) the moral decline of today's young generation, (2) the story of the Prophet Yusuf in the Koran, and (3) language that contains the moral values of the Prophet Yusuf AS. in the story.

 

References

DAFTAR PUSTAKA

Abas, S., & Mabrur, H. (2022). Rekonstruksi Epistemologi Pendidikan Agama Islam. Eduprof: Islamic Education Journal, 4(1), 77–99.

Amanda, A., Bayu, B. T., Wismanto, W., Hamida, A., & Devi, A. (2024). Implementasi Akhlak Kepada Allah Swt Dalam Kehidupan Sehari-Hari Mahasiswa. 2(3).

Analisis, A., & Roland, S. (2023). Kisah Nabi Yusuf As Dan Zulaikha Dalam Surat Yusuf Kisah Nabi Yusuf As Dan Zulaikha Dalam Surat Yusuf (Vol. 35).

Aulia, M., Sekolah, G., Teologi, T., & Jakarta, E. (2024). Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Karakter Remaja Melalui Quality Time Difly Praise Malelak Sekolah Tinggi Teologi Ekumene Jakarta. Jurnal Insan Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 2(1), 61–75.

Bila, S., Nada, K., Novita, N., Hafizah, N., Wismanto, W., & Azzahra, N. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Terhadap Akhlak Siswa Madrasah Ibtidayah. 2, 266–275.

CAHYA, N. (2023). Pengendalian Nafsu Ammarah Bissu’Dalam Kisah Nabi Yusuf Dan Relevansinya Dalam Menjaga Iffah. 3.

Dakwah, F., Komunikasi, D. A. N., Ar-raniry, U. I., & Aceh, B. (2021). Kesabaran nabi yusuf dan implementasinya dalam keterampilan konseling.

Deprizon, Radhiyatul Fithri, Wismanto, Baidarus, R. (2022). Mitra PGMI : Sistem Perencanaan Manajemen Pendidikan di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 (MIN 2) Pekanbaru. Mitra PGMI : Jurnal Kependidikan MI, 8, 100–110.

Dewi, S. N., Pinasti, J., Rahmadani, D., & Rahman, Muhammad Aldi, W. (2024). Syirik dan Dampaknya Bagi Kehidupan Manusia. 2(1).

Dodi, I. (2019). Menggagas Pendidikan Nilai dalam Sistem Pendidikan Nasional. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 8(3), 109–122. https://jurnaldidaktika.org/contents/article/view/73

Elbina Saidah Mamla, W. (2021). Tafsir Maudhu’i Tentang Konsep Pendidikan Karakter Jujur Dalam al-Qur’an. At-Thullab, 1(2), 16.

Faturrchman saleh, Fauzan mubarok, Muhammad Nabil Ayussi, wahyu rayan kenedi, W. (2024). Lemahnya Pengetahuan dan Penerapan Ilmu Tentang Bahayanya Syirik Bagi Kehidupan. 2(1).

Ferdiansyah, F. (2014). Minat Masyarakat Terhadap Lembaga Pendidikan Bahasa.

Hasan, W. A., Ibadah, F., & Muamalah, A. (n.d.). AL-ISLAM.

Hasyim Mahmud Wantu. (2020). Pendidikan Karakter Untuk Membentuk Moralitas Anak Bangsa. Irfani, 16(1), 1–8.

Ilham Hudi. (2021). Pengaruh Pengetahuan Moral (Moral Knowing) terhadap Prilaku/Perbuatan Moral (Moral Action) pada Siswa SMP Kota Pekanbaru Berdasarkan Pekerjaan Orang Tua. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 6671–6674. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/2029%0Ahttps://www.jptam.org/index.php/jptam/article/download/2029/1788

Isran Bidin, Muhammad Isnaini, Misharti, Wismanto, K. A. (2022). Penguatan Pendidikan Karakter di Pondok Pesantren Tahfizh Quran Hadits Rabbaniy Internasional Pekanbaru-Riau. Journal on Education, 04(04), 1448–1460. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/2129

Jannah, R. (2020). Implikasi Pondok Pesantren As-Salafiyah Terhadap Degradasi Moral Masyarakat Karangwangkal, Purwokerto Utara. Digital Repository UIN Prof. KH. Saifuddin Zuhri Purwokerto, September.

Jarkasih Harahap, I. A., Asnil Aidah Ritonga, & Mohammad Al Farabi. (2024). Pendidikan Sosial dalam Al-Quran: Studi Literatur. VISA: Journal of Vision and Ideas, 4(1), 173–186. https://doi.org/10.47467/visa.v4i1.1452

Junaidi, Zalisman, Yusnimar Yusri, Khairul Amin, W. (2021). Pengembangan Manajemen Sumber Daya Manusia di Lembaga Pendidikan Islam. AL-FAHIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 131–146. https://doi.org/10.54396/alfahim.v3i2.183

JURNAL WISMANTO, PENDIDIKAN KEIMANAN DALAM AL-QUR’AN. (n.d.).

Khairul Amin, Imam subaweh, Taupik Prihatin, Yusnimar Yusri, W. (2022). KEMAMPUAN SUMBER DAYAMANUSIA DALAMMENINGKATKAN KUALITAS MANAJEMEN LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAMDI ERA DISRUPSI 1Khairul. 11, 204–226.

Khalim, A., Kadir, A., Majid, F., & Ifada, R. (n.d.). Literatur Review : Nilai Profetik Pada Metode Kisah Dalam Pendidikan Islam Literature Review : Prophetic Value Of The Kisah Method In Islamic Education telah menerbitkan buku Islam dan Sekularisme karya Syed Muhammad Al Naquib Tipologi Metode Pendidikan T.

Marsya Alfarin , Royhana Safitri, Wan Elnayla Azzahra Reza, Wismanto, L. S. (2024). Analisis Bentuk Akhlak Siswa Yang Mulia Kepada Guru Dalam Prespektif Hadits. 2(3).

Muhammadi, A. M. (2022). Aktualisasi Al-Qur’an Di Era Modern. KARIMIYAH : Journal of Islamic Literature and Muslim Society, 1(2), 75–84. https://doi.org/10.59623/karimiyah.v1i2.9

Muslim, Yusri, Y., Syafaruddin, Syukri, M., & Wismanto. (2023). Manajemen Kepala Sekolah Dasar Islam dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Religius di Era Disrupsi ( Studi kasus di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru ). Journal of Education, 05(03), 10192–10204.

Nursa, R. A., & Arqam, M. L. (2020). Al-Qur ’ an Solution to Yusuf ’ s Letter in Overcoming Youth Moral Degradation in the Era of 4 . 0 ( Study of Analysis of Moral Values Using the Story Method in Prophet Yusuf AS ’ s Example Material ) Solusi Al- Qur ’ an Surat Yusuf Dalam Mengatasi Degrad. At-Ta’dib, 1(2), 109–124.

Puja Ainun, F., Setya Mawarni, H., Nimatul Fauzah, N., & Mauldy Raharja, R. (2024). Peran Pendidikan sebagai Pondasi Utama dalam Menyikapi Dekadensi Moral pada Generasi Z. Dewantara: Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 3(1), 14–24.

Puja hayati, Hafifa, Fajri Massaid, Elvita sarah azzahra, W. (2024). Analisis Bentuk Akhlak Kepada Teman dan Tetangga Berdasarkan. 2(3).

Puspitasari, Y. (2023). Etika Komunikasi Tentang Kejujuran Dan Keadilan Dalam Perspektif Al-Qur’an. Tabayyun, 4(1), 17–26. https://doi.org/10.61519/tby.v4i1.45

Putri, S. U. (2020). Kajian Bisnis Berbasis Sharia Enterprise Theory (Studi pada Rumah Jahit Akhwat Makassar). 19, 99–124.

Putro, B. U., Yulianti, D., & Fauzan, M Aditya, W. (2024). Riwayat Hidup Nabi Muhammad S . A . W. 2(1).

Rahmasari, R., Rahmasari, R., Gimri, F. D., & Dewianti, Annisa Fitri, W. (2024). Penanaman Nilai-Nilai Islam dalam Upaya Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Agama Islam. 2(3).

Raju Pratama Marronis, Ibnu Majah Arifin, Elsya Frilia Ananda N, W., & Sartika, D. gita. (2024). Analisis Kesempurnaan Akhlak Nabi Muhammad Saw Ditinjau Dari Al. 2(3).

Rambe, M. S., Waharjani, W., & Perawironegoro, D. (2023). Pentingnya Pendidikan Akhlak dalam Kehidupan Masyarakat Islam. Tadarus Tarbawy : Jurnal Kajian Islam Dan Pendidikan, 5(1), 37–48. https://doi.org/10.31000/jkip.v5i1.8533

Rampun, Y. (2022). Attractive : Innovative Education Journal. Students’ Difficulties at Elementary School in Increasing Literacy Ability, 4(1), 1–12.

Rani Handayani. (2021). Karakteristik Pola-pola Pengasuhan Anak Usia Dini dalam Keluarga. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2), 159–168. https://doi.org/10.19105/kiddo.v2i2.4797

Rezeki, M. L. (2021). Mustika linti rezeki.

Rokim, S., Maya, R., Zakaria, A., & ... (2023). Analisis Nilai Pendidikan Keluarga Dalam Kisah Nabi Yusuf Di Al-Qur’an. … Jurnal Pendidikan …, 119–140.

Rusli Ibrahim, Asmarika, Agus Salim, Wismanto, A. (n.d.). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Disiplin Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah Al Barokah Pekanbaru. 4(1), 1082–1088.

Sakban, Junita Karinah, Nurul Aini, Lannuria, F. amelia. (2022). Kebijakan Kurikulum Pendidikan di SDIT Fadilah Pekanbaru.

Sapinah. (2021). Pesan Moral Dalam Kisah Nabi Yusuf Menurut Pandangan Tafsir Al-Azhara Dan Tafsir Al-Misbah (Tela’Ah Perbandingan). IAIN Ponorogo, Mi, 5–24.

Sari, M., & Sitepu, J. M. (2024). Peran Guru dalam Mengatasi Anak Temper Tantrum melalui Metode Time Out pada Aktivitas Pembelajaran. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 230–241. https://doi.org/10.37985/murhum.v5i1.518

Sari, R. K., Ulfani, S. M., Lestari, A., Hasanah, D. P., Wismanto, W., Muhammad, N., & Adalah, S. A. W. (2024). Kesempurnaan Akhlak Dan Pribadi Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ’ alaihi Wasallam Muhammad penelitian ini dilakukan . Dengan menggali berbagai dimensi sosial keagamaan. 2, 253–265.

Siregar, S. L., & Lessy, Z. (2021). Pendidikan Karakter Perspektif Hadits. Pratama Widya : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 102. https://doi.org/10.25078/pw.v6i2.2057

Sri Indriyani, NerianiDzakirah Nur AssyifaMaya Wulan sari, W. (2023). Korelasi Kedudukan dan Fungsi Sunnah Sebagai Sumber Hukum dengan Pembentukan Karakter Religius Peserta Didik. 1(2), 123–135.

Susanto, B. W., & Lasmiadi, A. Muallif, Wismanto, A. Z. (2023). Strategi Guru Pendidikan Agama islam dalam membentuk akhlak berkomunikasi peserta didik. 12, 327–337.

Syukri, Abdul Rouf, Wismanto, K. A. R. Q. (2023). Manajemen kepala Madrasah Ibtidaiyah dalam menumbuhkan pendidikan karakter religius pada era digital. Jurnal on Education, 6(1), 13. https://doi.org/10.29210/146300

Tarigan, I. W. B., Saragih, E., Harahap, A. N. H., Suryani, I., & Sapri, S. (2024). Analisis Tentang Ragam Pendidikan Akhlak dalam Persfektif Islam. Journal of Education Research, 5(1), 84–94.

Umarudin, T. (2021). Peran Pelatih Dalam Menumbuhkan Sikap Sabar dan Disiplin Mahasiswa. Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.

Wardah yuni kartika, Lidya zanti, Dini gita sartika, Zaky Raihan, W. (2024). Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Akhlak Anak Sejak Dini Dalam Sudut Pandang Al-Qur ’ an. 2, 290–300.

Windi Alya Ramadhani , Nurul Aini, Zahara Tulhusni, Wismanto, S. fakhlef. (2024). Dampak Perhatian Orang Tua Terhadap Perkembangan Akhlak Anak. 2, 276–289.

Wismanto, Alhairi, Lasmiadi, A Mualif, A. (2023). Aktualisasi Peran Guru Aqidah Akhlak dalam Mengembangkan Karakter Toleransi Peserta didik Pada Sekolah Dasar Islam Ar-Rasyid Pekanbaru. 4(4), 1625–1633.

Wismanto, Nova Yanti, Yapidus, Hamdi Pranata, D. (2022). Mitra PGMI : Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Aqidah untuk Mahasiswa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Muhammadiyah Riau. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, VIII, 50–59.

Wismanto, Saputra, M. R., Sabila, T. A., & Hakim, A. L. (2024). Membentuk Kepribadian Muslim Peserta Didik Melalui Pendidikan Berbasis Akhlak. 3(1).

Wismanto, W., Marni, S., Azhari, MW, & Sukmawati, E. (2024). Penguatan Bahasa Cinta dalam Proses Pendidikan Karakter bagi Anak Usia Dini. Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 7(01), 1–10.

Wismanto, Yupidus, Efni Ramli, Ridwan, E. M. S. (2023). PENDIDIKAN KARAKTER GENERASI MUKMIN BERBASIS INTEGRASI AL QUR’AN DAN SUNNAH DI SDIT AL HASAN TAPUNG - KAMPAR. 12(1), 196–209.

Wismanto., Zuhri Tauhid., A. Z. (2023). Upaya Pencegahan Budaya syirik di Media Sosial melalui Pendidikan Islam Berbasis Al Islam kemuhammadiyahan. 12, 338–350.

Wismanto. (n.d.). Urgensi Guru PAI Dalam Pembentukan Akhlak Siswa Di Era Disrupsi-Parafrase.

Wismanto. (2021). Pembentukan Awal Generasi Mukmin Dalam Al- Qur ’ An Hadits Dan Implikasinya Pada Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Imam Asy-Syafii Pekanbaru. 12(1).

Wismanto Abu Hasan. (2016). Kitabut Tauhid “Esa-kanlah Aku.” Nasya Expanding Manajemen.

Wismanto Abu Hasan. (2018). Syarah Kitab Empat Kaidah Dasar memahami Tauhid dan syirik (1st ed.). Cahaya Firdaus.

Wismanto, Hitami, M., & Abu Anwar. (2021). Integrasi Islam dan Sains dalam Pengembangan Kurikulum di UIN. In Jurnal Randai (Vol. 2, Issue 1, pp. 85–94).

Wismanto, W., Yanti, N., Yapidus, Y., Pranata, H., & Deprizon, D. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Aqidah untuk Mahasiswa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Muhammadiyah Riau. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 9(1), 16–27. https://doi.org/10.46963/mpgmi.v9i1.820

Yudhyarta, D. Y. (2020). Pemberdayaan Etika Pancasila dalam Konteks Kehidupan Kampus. AL-LIQO: Jurnal Pendidikan Islam, 5(01), 43–63. https://doi.org/10.46963/alliqo.v5i01.144

Zaky raihan, Dinda putri hasanah, Wardah yuni kartika, Lidyazanti, W. (2024). Dampak Media Sosial Terhadap Akhlak Di Era Globalisasi. 2, 301–315.

Zalsabella P, D., Ulfatul C, E., & Kamal, M. (2023). Pentingnya Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Nilai Karakter dan Moral Anak di Masa Pandemi. Journal of Islamic Education, 9(1), 43–63. https://doi.org/10.18860/jie.v9i1.22808

Zulfah. (2021). Karakter: Pengembangan Diri. IQRA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 28–33.

Published

2024-05-03

How to Cite

Alexa Ayu Dewanda, Hanestesia Zahara, Resya Eka Putri, & Wismanto. (2024). Mengatasi Kemunduran Akhlak Pemuda Di Zaman Modern Melalui Analisis Kisah Teladan Nabi Yusuf Dalam Surah Yusuf. IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 113–127. https://doi.org/10.59841/ihsanika.v2i2.1099