Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kepuasan Mahasiswa terhadap Profitabilitas STIE Pemuda Surabaya
DOI:
https://doi.org/10.59841/glory.v1i4.408Keywords:
Profitability, Service Quality, Student SatisfactionAbstract
This research aims to analyze the influence of service quality and student satisfaction on profitability at STIE Pemuda Surabaya. The research method used is a quantitative method through distributing questionnaires, with a population of 426 and a sample of 100 respondents, based on the Slovin formula. This type of research uses quantitative research. The analysis techniques used in this research are descriptive statistical analysis, classical assumption testing, multiple linear regression analysis, and hypothesis testing. This shows that the size of the quality of campus services has an effect on profitability. Meanwhile, student satisfaction does not have a partially significant effect on profitability. This shows that the lower student satisfaction, the lower the profitability will be. Meanwhile, service quality and student satisfaction simultaneously have a positive effect on profitability.
References
Ariska, N. (2019). Pengaruh Harga dan Pelayanan terhadap Kepuasan Mahasiswa pada Politeknik LP3I Jakarta. Jurnal Lentera Bisnis, 8(1), 18. https://doi.org/10.34127/jrlab.v8i1.265
Aritonang, R. P.; S.; R. K. (2019). Jurnal Teknologi, Kesehatan dan Ilmu Sosial Kajian Tingkat Kepuasan Mahasiswa Terhadap Sistem Informasi Berbasis Web dengan Metode TAM. Tekesnos, 1(1), 40–47.
Dalimunthe, N., Purwanti, D., & Adawiyah, A. (2020). Analisa Kualitas Layanan Sistem Informasi OPAC Terhadap Kepuasan Mahasiswa Menggunakan Metode Libqual (Studi Kasus: Perpustakaan UIN SUSKA Riau). 6(2), 117–123.
Dharma, D. A., & Andriyanty, R. (2022). Pengaruh Tindakan Investasi Infrastruktur dan Pelayanan Terhadap Masyarakat Serta Kepemilikan Institusional Terhadap Profitabilitas Perusahaan Pertambangan. Jurnal Akuntansi, Keuangan, Pajak Dan Informasi (JAKPI), 2(1), 16–27. https://journal.moestopo.ac.id/index.php/jakpi/article/view/https://journal.moestopo.ac.id/index.php/
Harahap, Y., Makhdalena, M., & Zulkarnain, Z. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Akademik Dan Sarana Prasarana Pendidikan Terhadap Kepuasan Mahasiswa Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan (Fkip) Universitas Riau. Jurnal JUMPED (Jurnal Manajemen Pendidikan), 7(1), 116. https://doi.org/10.31258/jmp.7.1.p.116-128
Hidayah, S. H. N., Zainudin, M., & Mujahidin, A. (2020). Pengaruh kualitas pelayanan dan kompetensi dosen terhadap Kepuasan mahasiswa ekonomi IKIP PGRI Bojonegoro. Jurnal Pendidikan Edutama, 1, 1–10.
Indrasari, M. (2019). PEMASARAN DAN KEPUASAN PELANGGAN (Pertama). Unitomo. http://repository.unitomo.ac.id/2773/1/PEMASARAN DAN KEPUASAN PELANGGAN.pdf
Lubis, windy C., Lubis, I. N., & Gate, A. J. Y. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Profitabilitas. Prismakom, 1(1), 1–8. https://doi.org/10.54918/prismakom.v18i1.65
Marwansyah, S., & Setyaningsih, E. D. (2018). Pengaruh Kinerja Perbankan Terhadap Rasio Profitabilitas Pada Bank Bumn. Jurnal Akuntansi, Ekonomi Dan Manajemen Bisnis, 6(1), 11–18. https://doi.org/10.35141/jraj.v1i1.375
Mashuri, M., & Mardianis, N. (2020). Pengaruh Jumlah Pelanggan Terhadap Tingkat Profitabilitas Pada Perusahaan Daerah Air Minum Di Kota Bengkalis. JAS (Jurnal Akuntansi Syariah), 4(1), 83–94. https://doi.org/10.46367/jas.v4i1.220
Mokodompit, F., & Luneto, B. (2019). Pengaruh Persepsi dan Kualitas Pelayanan Akademik terhadap Kepuasan Mahasiswa. Al-Minhaj: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 93–110.
Nurlia, T. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga Dan Citra Merek Terhadap Kepuasan Mahasiswa. Jurnal Lentera Bisnis, 8(2), 104. https://doi.org/10.34127/jrlab.v8i2.289
Pranitasari, D., & Sidqi, A. N. (2021). Analisis Kepuasan Pelanggan Elektronik Shopee menggunakan Metode E-Service Quality dan Kartesius. Jurnal Akuntansi Dan Manajemen, 18(02), 12–31. https://doi.org/10.36406/jam.v18i02.438
Puja Satria, A. (2019). PENGARUH MODAL INTELEKTUAL TERHADAP PROFITABILITAS PERUSAHAAN (SUB SEKTOR PULP DAN KERTAS YANG TERDAFTAR DI BURSA EFEK INDONESIA) PERIODE 2015-2017. 1–75.
Puspitaningtyas, A. (2018). Analisis Kepuasan Mahasiswa Terhadap Kualitas Pelayanan Pendidikan Di Program Studi S1 Pendidikan Matematika Dengan Metode Servqual. UIN Raden Intan Lampung, 1–166.
Saputri, R. (2022). ANALISIS PEMBIAYAAN PRODUK KREDIT CEPAT AMAN (GADAI EMAS) TERHADAP PROFITABILITAS PADA UNIT PEGADAIAN CABANG PABAENG-BAENG. 1–83.
Septiani, Y., Arribe, E., & Diansyah, R. (2020). (Studi Kasus: Mahasiswa Universitas Abdurrab Pekanbaru). 3(1), 131–143.